1 - Reports / Rapporter
This Collection contains:
- ISSN 1892-2597 (NIFU Reports 2011-)
- ISSN 1504-1824 (NIFU STEP Reports 2004-2010)
- ISSN 1504-1832 (NIFU STEP Skriftserie 1997-2005)
- ISSN 0807-3635 (NIFU Reports 1996-2004)
- ISSN 0808-4572 (NIFU Skriftserie 1996-2004)
Recent Submissions
-
Vg3 fagopplæring i skole som alternativ til læretid. Resultater etter tiltakene i Utdanningsløftet 2020
(NIFU-rapport;17, Report, 2024)Rapporten evaluerer resultatene av myndighetenes tiltak for å styrke vg3 fagopplæring i skole for søkere som står uten læreplass. Den ser på vg3-elevenes gjennomføring, eventuelle overgang til lærekontrakt underveis, ... -
Forskning på distriktsutfordringer og regional utvikling. Tematisk kartleggingsstudie av norsk forskning 2014-2023
(NIFU-rapport;2024:21, Research report, 2024)Denne rapporten sammenstiller resultatene fra en kartlegging av norsk forskning på distriktsutfordringer og regional utvikling de siste ti år. Kartleggingen er bibliometrisk orientert, basert på publikasjonene til relevante ... -
Følgeevaluering – forsøk med nasjonal samarbeidsmodell for tilrettelagt fag- og yrkesopplæring for voksne innvandrere. Delrapport.
(NIFU-rapport;2024:18, Report, 2024)Dette er den første rapporten fra NIFUS følgeevaluering av forsøk med nasjonal samarbeidsmodell for tilrettelagt fag- og yrkesopplæring for voksne innvandrere. Evalueringen gjennomføres i perioden 2024 – 2026, på oppdrag ... -
Overgang til opplæring i bedrift. Tredje delrapport fra evalueringen av fagfornyelsen yrkesfag
(NIFU-rapport;13, Research report, 2024) -
Deltakerundersøkelsen for barnehage- og skoleledere 2024. Resultater fra en spørreundersøkelse til deltakere i den modulbaserte videreutdanningen for ledere i 2023–2024
(NIFU-rapport;2024:16, Report, 2024)I denne rapporten presenteres resultatene fra NIFUs spørreundersøkelse til deltakere i den modulbaserte lederutdanningen studieåret 2023–2024. Undersøkelsen er gjennomført på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. I rapporten ... -
Kontrakt og kontakt. En studie av oppdragsforskningens rolle, utvikling og betydning i det norske forskningssystemet
(Report, 2024)Mye av norsk forskning skjer på oppdrag fra brukere i samfunns- og næringsliv. Til tross for det er oppdragsforskningen lite forstått og diskutert. Denne studien belyser ulike sider ved oppdragsforskningen i Norge, og ... -
Forskjellsbehandling, diskriminering og rasisme i norsk grunnskole
(NIFU-rapport;2024:14, Report, 2024)Denne rapporten handler om forskjellsbehandling, rasisme og diskriminering i skolen. Temaet er tilnærmet på to måter. I den første delen undersøker vi i hvilken grad diskriminering og forskjellsbehandling bidrar til ... -
Masterutdannedes overgang til arbeidsliv og tilfredshet med utdanning og jobb: Hovedrapport fra Kandidatundersøkelsen 2023
(NIFU-rapport;2024:15, Report, 2024)Tema for denne rapporten er overgang fra utdanning til arbeid for personer som nylig har fullført en mastergrad. Analysene er basert på Kandidatundersøkelsen, som er en nasjonal spørreundersøkelse som NIFU gjennomfører på ... -
EuroGraduate2022 – Country report from Norway. National Report with Comparative Data from the 2nd Pilot Survey of Higher Education Graduates in Europe
(NIFU-rapport;2024:8, Report, 2024)This report documents EuroGraduate2022 for Norway and compares Norwegian data to that of other countries participating in the survey on a range of important indicators. The report covers three cohorts: Bachelor graduates ... -
Mapping Norwegian Polar and Svalbard Research
(NIFU-rapport;2024:12, Report, 2024-09)Polar research constitutes 0.32 % of the world's total scientific article production as reflected in the WoS database. Norway is a significant contributor to this polar research, accounting for 5.2 % of the global total ... -
Spørsmål til Skole-Norge: Analyser og resultater fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse til skoler og skoleeiere våren 2024
(NIFU-rapport;2024: 11, Report, 2024-08)Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU) har en rammeavtale for 2021–2025 med Utdanningsdirektoratet om å gjennomføre halvårlige spørreundersøkelser rettet mot skoler og skoleeiere. ... -
Humanister i arbeidslivet
(Research report, 2016) -
Tilbydere av trefaglig kompetanse
(Treteknisk Rapport;, Research report, 2024)Denne rapporten gir en oversikt over kompetansebehov og utvikling innen den norske bygg- og treindustrien, med et spesielt fokus på økt bruk av tre for å redusere klimagassutslipp. Norge har forpliktet seg til å kutte ... -
«Et bevis på at man trenger skolen, egentlig» Delrapport 2: Koronapandemiens langsiktige konsekvenser for elever på ungdomstrinnet
(NIFU-rapport;2024:10, Research report, 2024)Denne delrapporten er den andre publikasjonen fra prosjektet Koronapandemiens langsiktige konsekvenser for elever på ungdomstrinnet. Prosjektet gjennomføres på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet av forskningsinstituttene ... -
Deltakerundersøkelsen for den nasjonale rektorutdanningen 2023: Resultater fra en spørreundersøkelse til deltakere på rektorutdanningen
(NIFU-rapport;2024:6, Research report, 2024-05)Denne rapporten er skrevet på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Rapporten presenterer resultater fra Deltakerundersøkelsen for den nasjonale rektorutdanningen 2023, en spørreundersøkelse rettet mot deltakere på ... -
Vilkår for inkluderende opplæring: Sluttrapport fra prosjektet Forskning på opplæringstilbud til nyankomne elever
(NIFU-rapport;2024:4, Research report, 2024-05)Dette er sluttrapporten fra prosjektet Forskning på opplæringstilbud til nyankomne elever som er gjennomført på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Den viser at vilkårene for inkluderende opplæring av nyankomne elever ... -
Deltakerundersøkelsen for barnehageledere 2023: Resultater fra en spørreundersøkelse til deltakere på styrerutdanningen
(NIFU-rapport;2024:9, Research report, 2024-05)Denne rapporten presenterer resultater fra Deltakerundersøkelsen for styrerutdanningen 2023, og er skrevet på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Deltakerundersøkelsen er en spørreundersøkelse rettet mot barnehageledere ... -
Hvordan samarbeider fagskolene med arbeidslivet om utdanningene?
(NIFU-rapport;2024:7, Research report, 2024-04)Hensikten med denne studien har vært å undersøke fagskolenes samarbeid med arbeidslivet om utdanningene, hvilke karakteristika det har, og hvordan det varierer langs ulike dimensjoner. Rapporten drøfter også sammenhengen ... -
Tid til endring: Lærdommer fra ordningen Sentre for fremragende utdanning (SFU) i perioden 2010–2023
(NIFU-rapport;2024:5, Research report, 2024-03)På oppdrag fra Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir) har NIFU undersøkt lærdommer fra ordningen «Sentre for fremragende utdanning» (SFU). SFU-ordningen ble opprettet av Kunnskapsdepartementet i 2010 som ... -
Teknisk-administrativt ansatte i universitets- og høyskolesektoren
(NIFU-rapport;2024-2, Report, 2024-02-26)Denne rapporten belyser ulike sider ved arbeidshverdagen til teknisk-administrativt ansatte i universitets- og høyskolesektoren, og er skrevet på oppdrag av Forskerforbundet.