Blar i 1 - Reports / Rapporter på emneord "Grunnopplæring"
Viser treff 1-20 av 42
-
De gamle er eldst? Betydning av skoleressurser, undervisningsformer og læringsmiljø for elevenes prestasjoner på 5., 8. og 10. trinn i grunnopplæringen
(NIFU STEP rapport;2010-34, Research report, 2010-11-03)Hensikten med prosjektet er å følge opp og vurdere utvikling over tid med hensyn til ressursinnsats og læringsresultater i grunnopplæringen. Formålet er å kunne legge til rette for et bedre kunnskapsgrunnlag og utvikling ... -
Deltakerundersøkelsen for lærere 2017 : Resultater fra en spørreundersøkelse blant ansatte i skolen som har tatt videreutdanning innenfor strategien «Kompetanse for kvalitet»
(NIFU-rapport;2017:21, Research report, 2017-09)Denne rapporten er skrevet på oppdrag for Utdanningsdirektoratet. Rapporten presenterer resultater fra Deltakerundersøkelsen for skoler 2017, en spørreundersøkelse rettet mot lærere som har tatt videreutdanning i regi av ... -
Den gode timen: En kvalitativ studie av undervisning og læringsarbeid på fire ungdomsskoler i Oslo
(NIFU rapport;2013-3, Research report, 2013-04)I rapporten forsøker vi å belyse spørsmål om hva som kjennetegner den gode timen og den gode læreren. Vi har sett på betydningen av skoleledelse og av at en skole har en pedagogisk plattform, og vi drøfter om den gode ... -
Disse ungdommene hadde nok ikke fullført. Evaluering av forsøk med praksisbrev. Delrapport 2
(NIFU rapport;2011-7, Research report, 2011-02-07)Rapporten, som utgjør andre delrapport i evalueringen av praksisbrevforsøket er konsentrert om gjennomføring, praksisbrevkandidatenes erfaringer med opplæring i skole og bedrift, samt lærernes og bedriftenes erfaringer med ... -
Effekter av opplæringstilbud for tospråklige elever og kompetansehevingstiltak for voksne innvandrere : En kunnskapsoversikt
(NIFU-rapport;2017:30, Research report, 2017-11)På oppdrag av Kunnskapsdepartementet har NIFU i samarbeid med NOVA gjennomført en systematisk kunnskapsoversikt om effekter av opplæringstilbud til barn av innvandrere med svake ferdigheter i skolens undervisningsspråk og ... -
Ekstraordinært eller selvfølgelig? Evaluering av Den kulturelle skolesekken i grunnskolen
(NIFU STEP-rapport;5-2006, Research report, 2006-09)Vi argumenterer her for at kunst- og kulturformidling i skolen kan ha en demokratiserende funksjon ved at mange får felles referanser, felles virkemidler og felles arenaer der de samhandler. Hovedproblemet er fremdeles å ... -
En mangfoldig og universell grunnopplæring? Om hvordan mangfold ivaretas faglig, sosialt og fysisk fra 4. til 8. trinn i grunnskolen
(NIFU STEP rapport;9-2010, Research report, 2010-03)Prosjekttittel for prosjektet har vært Enhetsskolen og universell utforming, og er en undersøkelse av praksis og erfaringer når det gjelder ivaretakelse av mangfoldet i elevmassen i grunnopplæringen. Rapporten er med sin ... -
Evaluering av Den naturlige skolesekken: Utdanning for bærekraftig utvikling på ulike læringsarenaer
(NIFU rapport;2014-38, Research report, 2014-10)NIFU har evaluert Den naturlige skolesekken på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Formålet med evalueringen er å etablere et kunnskapsgrunnlag når videreføringen av ordningen skal vurderes. Evalueringen er gjennomført i ... -
Evaluering av Lektor2-ordningen: Gjestelærere fra arbeidslivet i skolens realfagundervisning
(NIFU rapport;2014-20, Research report, 2014-07)NIFU har evaluert Lektor2-ordningen på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Formålet med evalueringen er å etablere et kunnskapsgrunnlag når videreføringen av ordningen skal vurderes. Evalueringen er gjennomført i tidsrommet ... -
Evaluering av nasjonale prøver som system
(NIFU rapport;2013-4, Research report, 2013-04)Nasjonale prøver inngår i det nasjonale systemet for vurdering av kvaliteten i grunnopplæringen. Prøvene avholdes i lesing, regning og engelsk, og skal kartlegge i hvilken grad elevenes ferdigheter er i samsvar med læreplanens ... -
Evaluering av «Tett på realfag». Status før implementeringen. Delrapport 1. Nasjonal strategi for realfag i barnehagen og grunnopplæringen (2015-2019)
(NIFU-rapport;2018:5, Research report, 2018-05)Norske myndigheter har lansert strategien «Tett på realfag» for perioden 2015–2019. Denne skal bidra til at barns og unges kompetanse forbedres i naturfag og matematikk. Et uttalt mål er at flere barn og unge skal prestere ... -
Evalueringen av Tett på realfag. Implementeringen fortsetter. Delrapport 3. Nasjonal strategi for realfag i barnehagen og grunnopplæringen (2015–2019)
(NIFU-rapport;2020:20, Research report, 2020-10)NIFU evaluerer den nasjonale strategien Tett på realfag på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Strategien skal bidra til økt kompetanse i realfag for barnehage og grunnopplæring i perioden 2015–2019. Dette er den tredje ... -
Fem år etter grunnskolen: Kompetanseoppnåelse i videregående opplæring og overgangen til høyere utdanning og arbeid før og etter Kunnskapsløftet
(NIFU rapport;2014-3, Research report, 2014-03)Analysene i denne rapporten er en videreføring av NIFUs evaluering av Kunnskapsløftet basert på oppdaterte data, slik at de to siste grunnskolekullene før reformen og de to første etter kan følges gjennom fem år. -
Fra politisk visjon til virkeligheten i klasserommet: Evaluering av virkemidlene i Ungdomstrinn i utvikling. Delrapport 2
(NIFU-rapport;2015:27, Research report, 2015-12)Denne rapporten er delrapport 2 i NIFUs evaluering av satsingen Ungdomstrinn i utvikling. Satsingen er et omfattende utviklingsarbeid i ungdomsskolen over hele landet. Hovedmålet for satsingen er «Motivasjon og mestring ... -
Har frittstående grunnskoler økt segregeringen? Konsekvenser av ny lov om frittstående skoler – baselinerapport II: Elevsammensetningen
(NIFU STEP-rapport;2-2005, Research report, 2005-06-03)Denne rapporten sammenligner frittstående skoler og kommunale skoler på grunnskolenivå. Det overordnede spørsmål er om familiers bruk av friskoler har medført større sosial segregering i grunnskolen enn den segregeringen ... -
Hva teller når barn skriver? En ekspertpanelstudie
(NIFU-rapport;2015:38, Research report, 2015-12)På oppdrag fra Senter for IKT i utdanningen har NIFU gjennomført en ekspertpanelstudie for å identifisere viktige utfallsvariabler i studier av skriveopplæringen fra 1. til 3. klasse. Studien er gjennomført i november og ... -
I mål? Evaluering av Reform 94: Sluttrapport fra NIFUs hovedprosjekt
(NIFU-rapport;18-1998, Research report, 1998-11-30)Innenfor den forskningsbaserte evalueringen av Reform 94 har NIFU gjennomført et hovedprosjekt som har tatt sikte på å belyse dimensjonering og kapasitet, gjennomstrømning og kompetanseoppnåelse. Prosjektet har pågått siden ... -
Inkluderende spesialundervisning? Om utfordringer innenfor spesialundervisningen i 2007 Rapport nr. 1 fra prosjektet: Gjennomgang av Spesialundervisning, Evaluering av Kunnskapsløftet
(NIFU STEP-rapport;19-2007, Research report, 2007-03)Denne rapporten er den første i prosjektet Gjennomgang av spesialundervisning som inngår i evalueringen av Kunnskapsløftet. Prosjektet gjennomføres som et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Hedmark og NIFU STEP. Prosjektet ... -
Intensivopplæring i eller utenfor klassen? Sluttrapport fra prosjektet Kartlegging av deltakelse, organisering og opplevelse i Overgangsprosjektet innenfor Ny GIV
(NIFU rapport;2013-42, Research report, 2013-11)Ny GIV er en samlebetegnelse på flere elementer innenfor en nasjonal dugnad initiert av Stoltenberg II-regjeringen for å redusere frafallet og få flere ungdommer til å fullføre og bestå videregående opplæring. Denne ... -
Intensivopplæringen i Ny GIV for 10. trinnselever våren 2012. Kartlegging av deltagelse, organisering og opplevelse
(NIFU rapport;2012-42, Research report, 2012-11)Denne rapporten er den første av to fra prosjektet Kartlegging av deltagelse, organisering og opplevelse, og handler om intensivopplæringen i 10. trinn våren 2012 og om aktiviteter for intensivelevene før de startet i ...