Blar i 1 - Reports / Rapporter på forfatter "Sjaastad, Jørgen"
-
AHELO mulighetsstudie: Oppsummering av erfaringene med å gjennomføre OECDs AHELO mulighetsstudie i Norge
Hovdhaugen, Elisabeth; Opheim, Vibeke; Sjaastad, Jørgen; Sweetman, Rachel (NIFU rapport;2013-11, Research report, 2013-03)Denne rapporten er en dokumentasjon av gjennomføringen av AHELO mulighetsstudie (Assessment of Higher Education Learning Outcomes) i Norge. AHELO mulighetsstudie ble initiert av OECD i 2008/2009, og datainnsamlingen ble ... -
Den virtuelle matematikkskolen skoleåret 2016-2017 : Evaluering av tilbudene DVM-U, DVM-Pluss og DVM-1T
Sjaastad, Jørgen; Siddiq, Fazilat; Ulriksen, Robin; Tømte, Cathrine (NIFU-rapport;2017:15, Research report, 2017-06)Den virtuelle matematikkskolen (DVM) er et nettbasert tilbud for elever på ungdomsskoletrinnet. Målet er å prøve ut nye former for IKT-basert opplæring for å skape mestringsfølelse og motivasjon gjennom nivåtilpasset ... -
Den virtuelle matematikkskolen: Evaluering av pilotering for skoleåret 2013-2014
Tømte, Cathrine; Sjaastad, Jørgen (NIFU rapport;2014-27, Research report, 2014-06-30)På oppdrag fra Senter for IKT i utdanningen har NIFU evaluert piloteringen av Den virtuelle matematikkskolen for året 2013-2014. Målet har vært å belyse flere sider ved gjennomføringen av piloteringen, som brukeropplevelse, ... -
Evaluering av Den naturlige skolesekken: Utdanning for bærekraftig utvikling på ulike læringsarenaer
Sjaastad, Jørgen; Carlsten, Tone Cecilie; Opheim, Vibeke; Jensen, Fredrik (NIFU rapport;2014-38, Research report, 2014-10)NIFU har evaluert Den naturlige skolesekken på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Formålet med evalueringen er å etablere et kunnskapsgrunnlag når videreføringen av ordningen skal vurderes. Evalueringen er gjennomført i ... -
Evaluering av Den virtuelle matematikkskolen for ungdomstrinnet: Nettbasert læring i grunnleggende ungdomsskolematematikk
Tømte, Cathrine; Sjaastad, Jørgen (NIFU-rapport;2015-20, Research report, 2015-06)På oppdrag fra Senter for IKT i utdanningen har NIFU evaluert piloteringen av Den virtuelle matematikkskolen for året 2014-2015. Målet har vært å belyse flere sider ved gjennomføringen av piloteringen, som brukeropplevelse, ... -
Evaluering av Lektor2-ordningen: Gjestelærere fra arbeidslivet i skolens realfagundervisning
Sjaastad, Jørgen; Carlsten, Tone Cecilie; Opheim, Vibeke (NIFU rapport;2014-20, Research report, 2014-07)NIFU har evaluert Lektor2-ordningen på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Formålet med evalueringen er å etablere et kunnskapsgrunnlag når videreføringen av ordningen skal vurderes. Evalueringen er gjennomført i tidsrommet ... -
Evaluering av Program for skolebibliotekutvikling 2009-2013
Carlsten, Tone Cecilie; Sjaastad, Jørgen (NIFU rapport;2014-4, Research report, 2014-03-01)NIFU har evaluert Program for skolebibliotekutvikling for Utdanningsdirektoratet. Evalueringen er gjennomført i tidsrommet juni 2013 til mars 2014. Den bygger på besøk og dybdeintervjuer ved Universitetet i Agder og ved ... -
Evaluering av videreutdanningstilbudet Matematikk 1-MOOC 2016-2017 : Et storskala videreutdanningstilbud for matematikklærere i barneskolen
Tømte, Cathrine; Sjaastad, Jørgen; Aanstad, Siri (NIFU-rapport;20, Research report, 2017-09)Matematikk 1-MOOC er et videreutdanningstilbud for matematikklærere som underviser på 1.–7. trinn. Tilbudet inngår i satsingen Kompetanse for kvalitet og gir 30 studiepoeng over ett studieår. Lærere kan søke vikar- og ... -
Evaluering av videreutdanningstilbudet MatematikkMOOC 2015-2016
Tømte, Cathrine; Wollscheid, Sabine; Aanstad, Siri; Sjaastad, Jørgen (NIFU-rapport;2016:21, Research report, 2016-08)Rapporten presenterer resultater fra en formativ evaluering av videreutdanningstilbudet i MatematikkMOOC gjennomført i det første driftsåret (2015/16). Samfunnsmålet til MatematikkMOOC har vært å utvikle en kostnadseffektiv ... -
Får elevene den opplæringen de har krav på? Kartlegging av undervisningstimer med kvalifiserte lærere i videregående opplæring
Sjaastad, Jørgen; Carlsten, Tone Cecilie; Wollscheid, Sabine (NIFU-rapport;2016:26, Research report, 2016-09)NIFU har gjennomført en kartlegging av undervisningstimetall med kvalifiserte lærere i videregående opplæring på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Oppdraget er gjennomført etter Kunnskapsdepartementets initiativ til ... -
Fra politisk visjon til virkeligheten i klasserommet: Evaluering av virkemidlene i Ungdomstrinn i utvikling. Delrapport 2
Markussen, Eifred; Carlsten, Tone Cecilie; Seland, Idunn; Sjaastad, Jørgen (NIFU-rapport;2015:27, Research report, 2015-12)Denne rapporten er delrapport 2 i NIFUs evaluering av satsingen Ungdomstrinn i utvikling. Satsingen er et omfattende utviklingsarbeid i ungdomsskolen over hele landet. Hovedmålet for satsingen er «Motivasjon og mestring ... -
Hva teller når barn skriver? En ekspertpanelstudie
Sjaastad, Jørgen; Wollscheid, Sabine; Tømte, Cathrine (NIFU-rapport;2015:38, Research report, 2015-12)På oppdrag fra Senter for IKT i utdanningen har NIFU gjennomført en ekspertpanelstudie for å identifisere viktige utfallsvariabler i studier av skriveopplæringen fra 1. til 3. klasse. Studien er gjennomført i november og ... -
Jakten på kvalitetsindikatorene. Sluttrapport fra prosjektet ‘Ressursbruk og læringsresultater i grunnopplæringen’
Opheim, Vibeke; Gjerustad, Cay; Sjaastad, Jørgen (NIFU rapport;2013-23, Research report, 2013-05-22)Dette er sluttrapporten fra prosjektet «Ressursbruk og læringsresultater i grunnopplæringen». Prosjektet er gjennomført på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet og startet opp i begynnelsen av 2010. I løpet av de vel tre årene ... -
Kan organisering av lærlingformidling forklare store ulikheter i resultat? En studie av lærlingformidling i 3 fylker
Høst, Håkon; Seland, Idunn; Sjaastad, Jørgen; Skålholt, Asgeir (NIFU rapport;2014-7, Research report, 2014-02)Rapporten tar for seg hvordan tre fylkeskommuner, Østfold, Rogaland og Nord-Trøndelag, arbeider med å formidle søkere til læreplass. Prosjektet har hatt tre sentrale problemstillinger: 1. Hva karakteriserer ulike faser i ... -
Kartlegging av lærere uten formelle kvalifikasjoner
Sjaastad, Jørgen; Carlsten, Tone Cecilie; Wollscheid, Sabine; Reiling, Rune Borgan; Federici, Roger Andre (NIFU-rapport;2016:15, Research report, 2016-11)NIFU har gjennomført en kartlegging av ansatte i undervisningsstillinger uten formell lærerkvalifisering. Kartleggingen er utført på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet og etter Kunnskapsdepartementets initiativ til ... -
Næringsliv i skolen: Erfaringer med partnerskapsavtaler mellom skoler og bedrifter og synspunkter på organiseringen av prosjektet
Sjaastad, Jørgen (NIFU rapport;2013-6, Research report, 2013-01)Et velfungerende samarbeid mellom skoler og bedrifter kan ha stor verdi både for elever, lærere og personer i bedriftene. I denne rapporten evaluerer vi NHO-prosjektet Næringsliv i skolen (NIS), som tar sikte på å øke ... -
Pennal eller pad? Kvasi-eksperimentell studie av skrivehastighet i tidlig skriveopplæring med og uten digitale verktøy
Sjaastad, Jørgen; Wollscheid, Sabine; Tømte, Cathrine (NIFU-rapport;6-2015, Research report, 2015-03)Gjennom flere år har Norge satset aktivt på IKT i skolen: Digital kompetanse har blitt innført som ett av fem kompetanseområder i grunnopplæringen, man har sikret en teknologisk infrastruktur i skolen, og ulike tiltak for ...