Blar i 1 - Reports / Rapporter på forfatter "Prøitz, Tine Sophie"
-
Delrapport 1 fra evaluering av forsøk med halvårsvurdering med én eller to karakterer i norsk: Litteraturstudie
Seland, Idunn; Lødding, Berit; Prøitz, Tine Sophie (NIFU-rapport;2015:33, Research report, 2015-12)Utdanningsdirektoratet gjennomfører et forsøk hvor et utvalg videregående skoler og skoler med ungdomstrinn prøver ut halvårsvurdering med én eller to karakterer i norsk istedenfor ordinært tre karakterer i henholdsvis ... -
Evaluering av forsøk med praksisbrev: Delrapport 1 2009
Markussen, Eifred; Høst, Håkon; Evensen, Miriam; Prøitz, Tine Sophie (NIFU STEP rapport;2009-32, Research report, 2009-11)Fra og med skoleåret 2007-2008 ble det innført et forsøk med praksisbrev i tre lærefag i tre fylkeskommuner. Fra skoleåret 2008-2009 ble antall læreplaner utvidet til 16 og det ble åpnet opp for fri benyttelse av disse ... -
Evaluering av Ph.d.-rådet – et initiativ til styrket uddannelsesforskning rettet mod folkeskolen
Kyvik, Svein; Prøitz, Tine Sophie; Aamodt, Per Olaf (NIFU-rapport;2015:17, Research report, 2015-05)Ph.d.-rådet for uddannelsesforskning ble opprettet i 2011 etter initiativ av Folketinget. I henhold til Globaliseringsavtalen 2011-12 er formålet å styrke utdannelsesforskning rettet mot folkeskolen gjennom utdannelse av ... -
Hva er viktige kvaliteter ved god sensur? En kartlegging av bruk av ekstern sensor på lavere grad med fokus på kvalitet, økonomi, vurdering og læring
Frølich, Nicoline; Opheim, Vibeke; Brandt, Synnøve S.; Prøitz, Tine Sophie (NIFU STEP rapport;2009-21, Research report, 2009-05)Kvalitetsreformen medførte en endring i sensurpraksis i Norge. Denne rapporten kartlegger dagens sensurpraksis på lavere grad og diskuterer problemstillinger knyttet til forholdet mellom sensorordning og kvalitet, økonomi, ... -
Initiering, finansiering och förvaltning av praxisnära forskning: Sektormyndighetens roll i svensk utbildningsforskning
Aasen, Petter; Prøitz, Tine Sophie (NIFU skriftserie;2004-10, Research report, 2004-03)De senaste tio åren har Statens skolverk och senare Myndigheten för skolutveckling förvaltat ett sektorforskningsanslag genom ett eget forskningsprogram. Enligt ett regeringsbeslut nyligen ska emellertid Myndigheten för ... -
"Jo mere vi er sammen": Dynamisk utvikling mot en nettverksinstitusjon i Hedmark og Oppland
Prøitz, Tine Sophie (NIFU skriftserie;2001-19, Research report, 2001-10)Sammen med Total Consult Trondheim (TCT) har Norsk institutt for studier av forskning og høyere utdanning (NIFU) vært engasjert for å utrede grunnlaget for å etablere et universitet på Innlandet (Hedmark og Oppland). ... -
Karakterer i offentlige og private videregående skoler: En analyse av eksamens- og standpunktkarakter i norsk og matematikk og rutiner for standpunktvurdering i offentlige og private videregående skoler
Hovdhaugen, Elisabeth; Seland, Idunn; Lødding, Berit; Prøitz, Tine Sophie; Vibe, Nils (NIFU rapport;2014-24, Research report, 2014-07)Denne rapporten kartlegger praksiser og rutiner for hvordan standpunktkarakterer settes ved offentlige og private skoler. Bakgrunnen for oppdraget er en avisdebatt i 2013 der det ble påvist større avvik mellom standpunkt- ... -
Kunnskapsløftet som styringsreform - et løft eller et løfte? Forvaltningsnivåenes og institusjonenes rolle i implementeringen av reformen
Aasen, Petter; Møller, Jorunn; Rye, Ellen; Ottesen, Eli; Prøitz, Tine Sophie; Hertzberg, Frøydis (NIFU rapport;2012-20, Research report, 2012-05-29)Innføringen av et nytt styrings- og forvaltningssystem var en sentral del av og en forutsetning for reformen. Hovedformålet med prosjektet er å undersøke om det nye styrings- og forvaltningssystemet fungerer i tråd med ... -
Kunnskapsløftet – tung bør å bære? Underveisanalyse av styringsreformen i skjæringspunktet mellom politikk, administrasjon og profesjon
Møller, Jorunn; Prøitz, Tine Sophie; Aasen, Petter (NIFU STEP rapport;2009-42, Research report, 2009-11)Norsk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU STEP) og Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling (ILS) ved Universitetet i Oslo har fått i oppdrag av Utdanningsdirektoratet å gjennomføre et ... -
Lærerutdanningene: Statistiske oversikter og utviklingstrekk
Næss, Terje; Prøitz, Tine Sophie; Aamodt, Per Olaf (NIFU rapport;2014-31, Research report, 2014-09)Den sterke oppmerksomheten rundt kvalitet i skole og barnehage og lærernes store betydning for elevenes læring og skolens kvalitet er bakgrunnen for denne rapporten som NIFU har skrevet på oppdrag fra Utdanningsforbundet. ... -
Læringsutbytte i høyere utdanning: En drøfting av definisjoner, utviklingstrekk og måleproblemer
Aamodt, Per Olaf; Prøitz, Tine Sophie; Hovdhaugen, Elisabeth; Stensaker, Bjørn (NIFU STEP-rapport;2007-40, Research report, 2007-12)Hva slags kunnskaper og ferdigheter bidrar universiteter og høgskoler til å utvikle hos studentene, og hvordan står disse kunnskapene i forhold til de kompetansekravene som stilles i arbeidslivet? Dette spørsmålet danner ... -
Pathways to quality in higher education : Case studies of educational practices in eight courses
Nerland, Monika; Prøitz, Tine Sophie (NIFU Report;2018:3, Research report, 2018-01)This report is produced in the framework of the project “Quality of Norwegian Higher Education: Pathways, Practices and Performances”, funded through the program Research and Innovation in the Educational Sector (FINNUT), ... -
PraksisFoU 2005-2010: Vurdering av forskningsprogrammet Praksisrettet FoU for barnehagen, grunnopplæringen og lærerutdanningen
Borgen, Jorunn Spord; Opheim, Vibeke; Prøitz, Tine Sophie (NIFU STEP rapport;2009-25, Research report, 2009-05)NIFU STEP har på oppdrag for Norges forskningsråd gjort en vurdering av forskningsprogrammet Praksisrettet FoU for barnehagen, grunnopplæringen og lærerutdanningen. -
Rettferdig standpunktvurdering – det (u)muliges kunst? Læreres setting av standpunktkarakter i fem fag i grunnopplæringen
Prøitz, Tine Sophie; Borgen, Jorunn Spord (NIFU STEP rapport;16-2010, Research report, 2010-05)På oppdrag fra Utdanningsdirektoratet har NIFU STEP gjennomført et forskningsoppdrag for å fremskaffe informasjon om hva lærere bruker som grunnlag for å sette standpunktkarakterer i grunnopplæringen. Bakgrunnen er at ... -
Skolverkets nye forskningsprogram: studie av en implementeringsprosess 2001-2002
Prøitz, Tine Sophie; Aasen, Petter (NIFU skriftserie;2003-8, Research report, 2003-04)Gjennom prosjektet Forskning om forskning – en studie av utdanningsforskning initiert av Skolverket 2001 – 2003 studerer Norsk institutt for studier av forskning og utdanning (NIFU) et utdanningsforskningsprogram som er ... -
Sluttrapport fra evaluering av forsøk med halvårsvurdering med én eller to karakterer i norsk
Seland, Idunn; Hovdhaugen, Elisabeth; Lødding, Berit; Prøitz, Tine Sophie; Rønsen, Ester (NIFU-rapport;2018:9, Research report, 2018-06)NIFU har på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet evaluert forsøk med redusert antall karakterer ved halvårsvurdering i norsk. Evalueringsperioden har strukket seg fra 2014 til 2018, og omfatter to delrapporter samt denne ... -
Utdanningskvalitet i høyere utdanning: noen empiriske eksempler. Resultater fra en undersøkelse blant faglig ansatte våren 2013
Aamodt, Per Olaf; Hovdhaugen, Elisabeth; Prøitz, Tine Sophie (NIFU rapport;2014-6, Research report, 2014-04)Utdanningskvalitet er et av hovedtemaene i det strategiske forskningsprogrammet "Kvalitet og samspill - UH-sektoren og samfunnet" som NIFU utfører i perioden 2012–2015, finansiert av Kunnskapsdepartementet. Rapporten bygger ...