• Arbeidsmarkedet for IKT-kandidater med høyere utdanning 

      Støren, Liv Anne; Mark, Michael Spjelkavik; Madsen, Aleksander Å.; Olsen, Dorothy Sutherland; Klitkou, Antje; Ulvestad, Marte E. S.; Tømte, Cathrine (NIFU-rapport;2020:15, Research report, 2020-07)
      På oppdrag fra Kunnskapsdepartementet har NIFU utarbeidet en samlet analyse av arbeidsmarkedssituasjonen for personer med høyere utdanning innenfor IKT. Tidligere undersøkelser gir dels motstridende resultater; noen ...
    • Bedriftskultur for læring: En studie av videreutdanning og opplæring i norske små og mellomstore bedrifter 

      Solberg, Espen; Børing, Pål; Larsen, Knut Arild; Gleinsvik, Audun; Olsen, Dorothy Sutherland (NIFU rapport;2013-27, Research report, 2013-08-30)
      Rapporten ser spesifikt på betydningen av etter- og videreutdanning i små og mellomstore bedrifter. Analysen har også et særlig fokus på regionale forhold. Rapporten bygger på et bredt utvalg av internasjonale og nasjonale ...
    • Bioteknologi ved Høgskolen i Hedmark - status og videreutvikling 

      Olsen, Dorothy Sutherland; Thune, Taran (NIFU rapport;2011-26, Research report, 2011-05)
      På oppdrag fra Høgskolen i Hedmark har NIFU blitt bedt om å gjennomføre en utredning av innsatsområdet bioteknologi. Høgskolen har bedt om et kunnskapsgrunnlag basert på en analyse av forsknings- og undervisningsaktiviteter ...
    • Evaluation of the Norwegian scheme for independent research projects (FRIPRO) 

      Langfeldt, Liv; Ramberg, Inge; Sivertsen, Gunnar; Bloch, Carter; Olsen, Dorothy Sutherland (NIFU report;2012-8, Research report, 2012-03)
      FRIPRO is a funding scheme for independent research projects encompassing basic research in all areas. It is a key instrument of the Research Council of Norway (RCN) for fostering basic research and promoting high scientific ...
    • Fleksibel opplæring for voksne : En kunnskapsoppsummering 

      Wollscheid, Sabine; Bergene, Ann Cecilie; Olsen, Dorothy Sutherland (NIFU-rapport;2020:29, Research report, 2020-12)
      På oppdrag fra Kompetanse Norge har NIFU laget en kunnskapsoppsummering over internasjonal og nasjonal forskning om betydningen av ulike dimensjoner i fleksibel opplæring og betydningen av fleksibilitet i opplæringen for ...
    • Glidende overgang: Flaskehalser og oppgavedeling i bildediagnostikk 

      Lekve, Kyrre; Olsen, Dorothy Sutherland; Fevolden, Arne Martin (NIFU rapport;2013-46, Research report, 2013-11-26)
      Denne rapporten er skrevet på oppdrag for Norsk Radiografforbund. Formålet med rapporten er å undersøke om oppgavedeling mellom radiografer og radiologer er en hensiktsmessig måte å løse flaskehalser innen bildediagnostikken. ...
    • IKT i lærerutdanningen: På vei mot profesjonsfaglig digital kompetanse? 

      Tømte, Cathrine; Kårstein, Asbjørn; Olsen, Dorothy Sutherland (NIFU rapport;2013-20, Research report, 2013-03-15)
      Formålet med denne rapporten er å belyse hvordan lærerutdanningene bidrar til at lærerstudentene utvikler det som kan kalles profesjonsfaglig digital kompetanse. Med profesjonsfaglig digital kompetanse mener vi didaktisk ...
    • IKT og læring i høyere utdanning: Kvalitativ undersøkelse om hvordan IKT påvirker læring i høyere utdanning 

      Tømte, Cathrine; Olsen, Dorothy Sutherland (NIFU rapport;2013-32, Research report, 2013-10-16)
      Formålet med studien er å belyse hvordan IKT påvirker læring i høyere utdanning og om pedagogisk bruk av IKT bidrar til studiekvalitet. Vi har besøkt åtte læresteder innenfor høyere utdanning og intervjuet fagansatte og ...
    • InnoDemo Survey Report: Aims and results of demonstration projects in renewable energy and transport 

      Olsen, Dorothy Sutherland (NIFU-rapport;2014-46, Research report, 2014-12)
      This report summarises the findings of a survey of demonstration projects related to energy and transport. The survey was designed to develop an overview of the aims of these projects and the results they have achieved. ...
    • Kartlegging av etter- og videreutdanningstilbud i Norge 

      Tømte, Cathrine; Olsen, Dorothy Sutherland; Waagene, Erica; Solberg, Espen; Børing, Pål; Borlaug, Siri Brorstad (NIFU-rapport;2015:39, Research report, 2015-12)
      Foreliggende rapport har hatt som mål å kartlegge det mangfoldige landskapet av alle tilbydere av etter- og videreutdanning (EVU) på tvers av sektorer i Norge. Gjennom en omfattende datainnsamling har vi kartlagt EVU-tilbud ...
    • Kompetanse for innovasjon. En oversikt over forskningslitteratur, policy og virkemidler 

      Thune, Taran; Olsen, Dorothy Sutherland; Solberg, Espen (NIFU rapport;2011-45, Research report, 2011-12)
      Denne rapporten oppsummerer noen hovedfunn og aktuelle problemstillinger om sammenhengene mellom kompetanse og innovasjon. Rapporten er gjort på oppdrag fra Abelia, og skal primært tjene som en plattform for videre diskusjon ...
    • Kompetansebehov i kraftnæringen: Tilleggsstudie basert på NHOs kompetansebarometer 2014 

      Olsen, Dorothy Sutherland; Carlsten, Tone Cecilie; Rørstad, Kristoffer (NIFU-rapport;7-2015, Research report, 2015-02)
      Formålet med denne rapporten er å analysere framtidige kompetansebehov i kraftnæringen, undersøke bedriftenes arbeid med å definere og kartlegge kompetansebehov og hvordan de arbeider for å dekke behovet. Denne studien ...
    • Kompetanseutvikling i små og mellomstore bedrifter i Viken 

      Olsen, Dorothy Sutherland; Ramberg, Inge (NIFU-rapport;2023:25, Research report, 2023-12)
      NIFU har på oppdrag av Viken fylkeskommune gjennomført en kvalitativ intervjuundersøkelse om kompetanseutvikling i små og mellomstore bedrifter i Akershus og Østfold.
    • Kompetanseutvikling og livslang læring blant seniorer innenfor akademikeryrker 

      Olsen, Dorothy Sutherland; Børing, Pål (NIFU-rapport;2019:14, Research report, 2019-09)
      Dette prosjektet er gjennomført av Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU) på oppdrag fra Senter for seniorpolitikk, Tekna og Econa. Oppdragsgiverne ønsket et oppdatert kunnskapsgrunnlag ...
    • Produktivt samspill? Forsknings- og innovasjonssamarbeid mellom næringsliv og FoU-miljøer 

      Thune, Taran; Gulbrandsen, Magnus; Klitkou, Antje; Ramberg, Inge; Aanstad, Siri; Olsen, Dorothy Sutherland (NIFU rapport;2012-24, Research report, 2012-06)
      Denne rapporten oppsummerer et treårig forskningsprosjekt om samarbeid mellom næringslivet og den forskningsutførende sektoren i Norge, med hovedvekt på forsknings- og innovasjonssamarbeid mellom universiteter/høgskoler ...
    • Realkompetansevurdering i praksis: erfaringer fra casestudier 

      Olsen, Dorothy Sutherland; Bubikova-Moan, Jarmila; Elken, Mari (NIFU-rapport;2018:11, Research report, 2018-06)
      Foreliggende rapport har som mål å skaffe til veie ny og oppdatert informasjon om bruk, hindringer og utbytte av realkompetansevurdering. Realkompetanse er definert som all kompetanse man har tilegnet seg gjennom formell, ...
    • Realkompetansevurdering: En studie av systemet for vurdering av realkompetanse i utdanning og arbeidsliv 

      Olsen, Dorothy Sutherland; Bubikova-Moan, Jarmila; Aamodt, Per Olaf; Skjelbred, Siv-Elisabeth; Elken, Mari; Waagene, Erica; Larsen, Even Hellan (NIFU-rapport;2018:10, Research report, 2018-06)
      Foreliggende rapport har som mål å skaffe til veie ny og oppdatert informasjon om bruk, hindringer og utbytte av realkompetansevurdering. Realkompetanse er definert som all kompetanse en person har tilegnet seg gjennom ...
    • Seniors and entrepreneurship. A review of earlier studies and discussion of networks linking seniors to start-ups 

      Olsen, Dorothy Sutherland (NIFU-rapport;2022-10, Report, 2022-08-25)
      The aim of this report was to review literature on seniors and entrepreneurship, to discuss research findings and assess the potential for creating digital networks to support this process. The main findings from the ...
    • Statens kompetansebehov i den digitale fremtiden : Utfordringer og tiltak 

      Olsen, Dorothy Sutherland; Børing, Pål; Solberg, Espen (NIFU-rapport;2019:30, Research report, 2019-12)
      Målet med denne rapporten er å vurdere potensielle konsekvenser for staten knyttet til automatisering av arbeidsoppgaver og innføring av nye teknologier. Rapporten er et bidrag i den pågående diskusjonen om fremtidens ...
    • Utdanning for arbeidslivet : Arbeidsgivers forventninger til og erfaringer med nyutdannede fra universiteter, høgskoler og fagskoler 

      Støren, Liv Anne; Reiling, Rune Borgan; Skjelbred, Siv-Elisabeth; Ulvestad, Marte E. S.; Carlsten, Tone Cecilie; Olsen, Dorothy Sutherland (NIFU-rapport;2019:3, Research report, 2019-03)
      Denne rapporten er sluttrapporten fra et treårig prosjekt som kartlegger arbeidsgiveres vurdering av nyansatte relativt kort tid etter at de er ferdige med masterutdanninger, bachelorutdanninger, fireårig lærerutdanning ...