• Alder ved yrkesstart, sysselsettingsmønstre og yrkesaktivitet: En oversikt over utvalgte grupper med høyere utdanning 

      Arnesen, Clara Åse; Opheim, Vibeke; Næss, Terje; Aamodt, Per Olaf; Henaug, Inger (NIFU STEP rapport;2009-20, Research report, 2009-04)
      Prosjektet er gjennomført som et oppdrag for Hovedorganisasjonen for universitets- og høgskoleutdannede (Unio). Bakgrunnen var at Unio ønsket grunnlagsmateriale til innspill i arbeidet med utarbeidelse av nytt pensjonssystem. ...
    • Arbeid og videreutdanning innenfor psykisk helsevern blant nyutdannede 

      Arnesen, Clara Åse (NIFU STEP-rapport;11-2007, Research report, 2007-03)
      At nyutdannede kandidater satser på en karriere innenfor psykisk helsevern er ansett som viktig for å kunne oppfylle Opptrappingsplanens målsettinger. Fra myndighetenes side har man bevisst økt kapasiteten i viktige helse- ...
    • Arbeidsmarkedssituasjon og tilfredshet med utdanningen blant ulike grupper av nyutdannede 

      Arnesen, Clara Åse; Støren, Liv Anne; Wiers-Jenssen, Jannecke (NIFU rapport;2012-39, Research report, 2012-10)
      Denne rapporten presenterer hovedresultater fra Kandidatundersøkelsen 2011. Undersøkelsen omfatter kandidater som fullførte studiene våren 2011, og er gjennomført om lag et halvt år etter at de fullførte utdanningen. ...
    • Arbeidsmarkedstilpasning i perioden 2000 – 2004 for kandidater utdannet våren 2000: En sammenligning av resultater fra spørreskjemaundersøkelser og registerkoplinger 

      Arnesen, Clara Åse (NIFU STEP-rapport;16-2007, Research report, 2007-04)
      Formålet med denne rapporten har primært vært å oppsummere resultatene fra andre fasen av prosjektet ”Videreutvikling av kandidatundersøkelsen”. Prosjektet som helhet har som hovedformål å utarbeide et datagrunnlag for ...
    • Bachelorgraden fra universitet – en selvstendig grad, eller delmål i et lengre utdanningsløp? 

      Arnesen, Clara Åse; Waagene, Erica (NIFU STEP rapport;2009-7, Research report, 2009-02)
      Kvalitetsreformen har ført til at en ny gradsstruktur er innført ved landets høyere utdanningsinstitusjoner. Det knytter seg stor interesse for hvordan de nye gradene fungerer i utdanningssystemet og i forhold til ...
    • Elevers prestasjonsutvikling - hvor mye betyr skolen og familien? Andre delrapport fra prosjektet 'Ressurser og resultater' 

      Wiborg, Øyvind; Arnesen, Clara Åse; Grøgaard, Jens B.; Støren, Liv Anne; Opheim, Vibeke (NIFU rapport;2011-35, Research report, 2011-11)
      Ved å sammenlikne prestasjoner på to tidspunkter for de samme elevene, får vi mulighet til å undersøke betydningen av skolens bidrag til elevenes læringsutvikling (såkalte value-added analyser). Et viktig formål med rapporten ...
    • Etter- og videreutdanning blant realister 

      Arnesen, Clara Åse (NIFU skriftserie;2004-1, Research report, 2004-01)
      Formålet med denne rapporten er å studere ulike sider ved etter- og videreutdanning blant relativt nyutdannede realister. Et viktig formål er å kartlegge omfanget av påbegynt og fullført etter- og videreutdanning og hva ...
    • Evaluering av Kompetanseløftet 2015. Underveisrapport 2 

      Høst, Håkon; Arnesen, Clara Åse; Næss, Terje; Aamodt, Per Olaf (NIFU STEP rapport;3-2010, Research report, 2010-01)
      Den forliggende rapporten følger opp og oppdaterer mye av det som ble presentert i den første underveisrapporten fra NIFU STEP (Høst m.fl. 2009), men tar også opp noen nye tema, blant annet etter- og videreutdanning. ...
    • Evaluering av Kompetanseløftet 2015. Underveisrapport 3 

      Aamodt, Per Olaf; Høst, Håkon; Arnesen, Clara Åse; Næss, Terje (NIFU rapport;2011-1, Research report, 2011-01)
      Kompetanseløftet 2015 er en del av Omsorgsplan 2015 i Stortingsmelding nr. 25 (2005 – 2006), som er grunnlaget for den statlige satsningen på de kommunale omsorgstjenestene i de nærmeste årene framover. Kompetanseløftet ...
    • Evaluering av Kompetanseløftet 2015: Underveisrapport 1 

      Høst, Håkon; Arnesen, Clara Åse; Næss, Terje; Aamodt, Per Olaf (NIFU STEP rapport;2009-12, Research report, 2009-02)
      Kompetanseløftet 2015 er en del av Omsorgsplan 2015 i Stortingsmelding nr. 25 (2005 – 2006), som er grunnlaget for den statlige satsningen på de kommunale omsorgstjenestene i de nærmeste årene framover. Kompetanseløftet ...
    • Evaluering av Prosjekt dobbel-kompetanse i psykologi: Gjennomføring og anvendelse av det kombinerte syvårige studieløpet for spesialistgodkjenning og ph.d.-graden 

      Ramberg, Inge; Arnesen, Clara Åse (NIFU rapport;2014-13, Research report, 2014-03)
      Denne evalueringsrapporten vurderer resultatene av Prosjekt dobbelkompetanse i psykologi. Prosjektet har til formål å fremme rekrutteringen av søkere til stillinger ved universiteter, høyskoler og helsevesenet med både ...
    • Fast vitenskapelig personale i MNT-fagene ved universitetene: En kartlegging av erstatningsbehov og tilgang på nytt personale basert på registerdata 

      Høst, Håkon; Arnesen, Clara Åse; Næss, Terje; Aamodt, Per Olaf (NIFU STEP rapport;2009-12, Research report, 2009-02)
      Kompetanseløftet 2015 er en del av Omsorgsplan 2015 i Stortingsmelding nr. 25 (2005 – 2006), som er grunnlaget for den statlige satsningen på de kommunale omsorgstjenestene i de nærmeste årene framover. Kompetanseløftet ...
    • Flukt fra lærer og førskolelæreryrket? 

      Arnesen, Clara Åse (NIFU skriftserie;2002-8, Research report, 2002-02)
      Det har i mange år vært mangel på førskolelærere og allmennlærere i det norske arbeidsmarkedet. Fra flere hold har det blitt hevdet at dette skyldes at førskolelærere og allmennlærere flykter fra sine yrker og finner seg ...
    • Fra lærerutdanning til skole: En undersøkelse blant nyutdannede allmennlærere i 2009 

      Arnesen, Clara Åse; Aamodt, Per Olaf (NIFU STEP rapport;32-2010, Research report, 2010-10)
      Formålet med denne rapporten er å studere nærmere noen av de utfordringer nyutdannede allmennlærere møter både mht å få en lærerjobb og til selve utøvelsen av læreryrket.
    • Grunnskolekarakterer våren 2003 

      Arnesen, Clara Åse (NIFU skriftserie;2003-32, Research report, 2003-12)
      Formålet med denne rapporten er å studere nærmere standpunktkarakterene i de tre basisfagene norsk, engelsk og matematikk til avgangskullet i grunnskolen 2003. Det rettes spesielt fokus mot forskjeller i karakterer etter ...
    • IT-utdanning: kapasitetsbehov og utbyggingsplaner 

      Arnesen, Clara Åse; Brandt, Ellen; Hovland, Grethe (NIFU skriftserie;1997:25, Research report, 1997-10)
      NIFU har på oppdrag fra Telenor AS i april–mai 1997 gjennomført en utredning om behovet for IT-/telematikk-kompetanse.Bakgrunnen for oppdraget var at næringslivet og forvaltningen opplever en akutt underdekning av IT-personell. ...
    • Kandidatundersøkelsen 1995 

      Arnesen, Clara Åse (NIFU skriftserie;1997:19, Research report, 1997-04)
      Innenfor studiet av høyere utdanning er det en sentral oppgave for Norsk institutt for studier av forskning og utdanning (NIFU) å overvåke hva som skjer med de ferdige kandidatene etter eksamen. Kandidatundersøkelsen ...
    • Kandidatundersøkelsen 1996 

      Arnesen, Clara Åse (NIFU skriftserie;1997:27, Research report, 1996-11)
      Innenfor studiet av høyere utdanning er det en sentral oppgave for Norsk institutt for studier av forskning og utdanning (NIFU) å overvåke hva som skjer med de ferdige kandidatene fra universiteter og høgskoler etter ...
    • Kandidatundersøkelsen 2001 

      Arnesen, Clara Åse; Henaug, Inger (NIFU skriftserie;2002-25, Research report, 2002-10)
      Innenfor studier av høyere utdanning er det en sentral oppgave for Norsk institutt for studier av forskning og utdanning (NIFU) å overvåke hva som skjer etter eksamen med nyutdannede fra universiteter og høgskoler. ...
    • Kandidatundersøkelsen 2008: En panelundersøkelse av vårkullet 2000 

      Arnesen, Clara Åse (NIFU STEP rapport;2009-29, Research report, 2009-06)
      NIFU STEP har siden 1972 årlig gjennomført spørreskjemaundersøkelser av kandidater fra universiteter og høgskoler. I undersøkelsene kartlegges omfang av sysselsetting, arbeidsledighet og annen mistilpasning på arbeidsmarkedet, ...