Blar i 1 - Reports / Rapporter på tittel
Viser treff 947-966 av 987
-
Utvikling av nye, forskningsbaserte foretak: Casestudier i marin bioteknologi og mobile kommersielle tjenester
(NIFU STEP-rapport;23-2007, Research report, 2007-06)Denne rapporten er basert på prosjektet ”Barrierer mot kommersialisering av kunnskap” finansiert av Norges Forskningsråd gjennom KUNI-programmet. I prosjektet har hovedfokus vært på kommersialisering og de kompliserte ... -
Utvikling av pedagogisk praksis? Oppfølgingsundersøkelse halvannet år etter gjennomført videreutdanning blant barnehagelærere, lærere og yrkesfaglærere
(NIFU-rapport;2023:8, Research report, 2023-06)Denne rapporten om pedagogisk praksis i ulike lærergrupper nesten to år etter gjennomført videreutdanning er skrevet på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Formålet med oppfølgingsundersøkelsen som presenteres i rapporten, ... -
Utviklingen av det nye NTNU: Rom for alle og rom for fornying? En underveisevaluering av fusjonen.
(NIFU-rapport;2016:22, Research report, 2016-08)1. januar 2016 ble Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, NTNU, slått sammen med høgskolene i Ålesund, Gjøvik og Sør-Trøndelag. Institusjonenes vedtak om å slå seg sammen skjer med bakgrunn i sentrale politiske ... -
Utviklingsavtaler i norsk høyere utdanning : En evaluering av pilotordningen
(NIFU-rapport;2020:21, Research report, 2020-10)I denne rapporten presenterer vi funn fra evalueringen av ordningen med flerårige utviklingsavtaler mellom Kunnskapsdepartementet (KD) og statlige universiteter og høyskoler. En utviklingsavtale er en skriftlig ikke-juridisk ... -
Utviklingstiltak innenfor realfagene: Forprosjekt for evalueringen av tiltaksplanen «Realfag, naturligvis»
(NIFU skriftserie;2004-12, Research report, 2004-03)I november 2002 presenterte Utdannings- og forskningsdepartementet strategiplanen «Realfag, naturligvis» – en femårig handlingsplan for å snu den negative utviklingen i realfag. Strategiplanen skal være en dynamisk plan ... -
Valg av lærested. Begrunnelser og informasjonskanaler ved valg av universitet/ høgskole - en pilotstudie
(NIFU rapport;2012-11, Research report, 2012-03)Denne rapporten ser på studenters begrunnelse for valg av læresteder, og hvilke kilder de benytter for å innhente informasjon om høyere utdanning. Den ser også på noen andre forhold som er relatert til valg av lærested, ... -
Valg og bortvalg: Om valg av studieretning i og bortvalg av videregående opplæring blant 16 åringer i 2002. Første delrapport i prosjektet Bortvalg og kompetanse
(NIFU skriftserie;2003-5, Research report, 2003-03)Dette prosjektet om bortvalg av og kompetanseoppnåelse fra videregående opplæring gjennomføres av NIFU for sju av de åtte fylkene i Østlandssamarbeidet: Østfold, Akershus, Oslo, Hedmark, Buskerud, Vestfold og Telemark. ... -
Varehandel og høyere utdanning : En eksplorativ studie av samarbeid innen utdanning, forskning og innovasjon
(NIFU-rapport;2019:9, Research report, 2019-06)Dette prosjektet er gjennomført av Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU) på oppdrag fra Virke. Prosjektets formål er å undersøke samarbeidsrelasjonene mellom varehandelsnæringen og ... -
Variasjoner i sykepleierutdanningene
(NIFU-rapport;2017:22, Research report, 2017-09)Formålet med denne rapporten er å belyse variasjoner i norske sykepleierutdanninger. Rapporten er skrevet på oppdrag fra Norsk Sykepleierforbund (NSF). -
Veien gjennom hovedfaget
(NIFU skriftserie;1999:1, Research report, 1999-02)Hensikten med denne rapporten er å belyse forhold av betydning for studiekvalitet og gjennomstrømning på hovedfag. Ved de ulike lærestedene er det gjennomført en rekke tiltak for å få arbeidet med hovedoppgavene inn i mer ... -
Vekst og kvalitet i mastergradsutdanning
(NIFU-rapport;2016:40, Research report, 2016-12)Etter Kvalitetsreformen i høyere utdanning har det vært en stor økning i antall studieprogram og studenter på mastergradsnivå. Et tilbakevendende spørsmål i den utdanningspolitiske debatten er hvorvidt denne veksten skjer ... -
Veksten i høyere utdanning: Et vellykket arbeidsmarkedspolitisk tiltak?
(NIFU-rapport;2-2000, Research report, 2000-01)Denne rapporten har som formål å beskrive utviklingen i, og noen konsekvenser av, den sterke veksten i høyere utdanning som har skjedd siden midten av 1980-tallet. Rapporten er todelt: I første del av rapporten diskuteres ... -
Vekstmålet i norsk forskning:Innspill til debatten
(NIFU STEP-rapport;2008-17, Research report, 2008-06)Denne rapporten omfatter to notater som begge drøfter målet det såkalte vekstmålet for norsk forskning og utvikling (FoU) som innebærer at Norges samlede, nasjonale FoU-utgifter skal økes til 3 prosent av brutto nasjonalproduktet ... -
Velferdsforskning i Norge 2011: Ressurser og resultater
(NIFU rapport;2013-15, Research report, 2013-04)Denne rapporten presenterer ressursinnsatsen til – og resultatene av norsk velferdsforskning i 2011. Det er første gang velferdsforskningen kartlegges på denne måten. Velferdskartleggingen omfatter universitets- og ... -
Velferdsforskning i Norge 2013: Ressurser og resultater
(NIFU-rapport;2015-10, Research report, 2015-04)NIFU har nå kartlagt ressurser og resultater innenfor velferdsforskning for andre gang, etter avtale med Norges forskningsråd. Kartleggingen gjelder 2013, den forrige var for 2011. NIFU gjennomfører tilsvarende kartlegginger ... -
Vg3 fagopplæring i skole – av akseptabel kvalitet? Evaluering av tiltak rettet mot videregående opplæring i Utdanningsløftet 2020
(NIFU-rapport;2022-16, Report, 2022-08-29)Rapporten inngår i NIFUs evaluering av Utdanningsløftet 2020 i perioden 2020-2024. Dette er første delrapport om vg3 fagopplæring i skole for de uten læreplass, og den undersøker hvordan tiltaket for å heve kvaliteten på ... -
Videregående opplæring - tilstrekkelig grunnlag for arbeid og videre studier?
(NIFU rapport;2013-50, Research report, 2013-12)Formålet med dette prosjektet er å belyse om det er samsvar mellom den kompetansen elevene får i videregående opplæring og de kompetansekravene de møter i henholdsvis arbeidsliv og høyere utdanning. Resultatene viser blant ... -
Videregående opplæring gjennom ti år blant jenter og gutter, minoritet og majoritet: Progresjon, søkemønster og tilgang til læreplasser
(NIFU skriftserie;2003-36, Research report, 2003-12)Denne rapporten er en underveisrapportering fra et prosjekt NIFU utfører på oppdrag for Læringssenteret om elevers valg og gjennomstrømning i videregående opplæring. I prosjektet følger vi elever om startet i videregående ... -
Videregående opplæring – progresjon, gjennomføring og tilgang til læreplasser: Forskjeller etter studieretning, fylke og kjønn og mellom elever med minoritets- og majoritetsbakgrunn
(NIFU skriftserie;2004-26, Research report, 2004-12)Denne rapporten er den andre i rekken av underveisrapporter fra et prosjekt om videregående opplæring som NIFU STEP utfører på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet (tidligere Læringssenteret). Prosjektet skal pågå til og med ... -
Videreutvikling av Campus Kristiansund : En kartlegging
(NIFU-rapport;2018:17, Research report, 2018-05)På oppdrag fra Møre og Romsdal fylkeskommune har NIFU gjennomført en kartlegging med formål å synliggjøre mulige faglige satsningsområder for et framtidig Campus Kristiansund. Kartleggingen er gjort med utgangspunkt i ...