Blar i 1 - Reports / Rapporter på tittel
Viser treff 940-959 av 987
-
Utenlandske statsborgere med norsk doktorgrad
(NIFU STEP-rapport;5-2007, Research report, 2007-03)Denne rapporten er todelt: I den første delen beskrives kjennetegn ved utenlandske doktorgradskandidater i perioden 1990 – 2005 basert på informasjon innhentet fra NIFU STEPs registre over doktorgrader og forskerpersonale, ... -
Utenlandske studenters syn på å studere i Norge
(NIFU rapport;2014-34, Research report, 2014-11)Tallet på utenlandske studenter i Norge mer enn tredoblet siden årtusenskiftet, men det har foreligget begrenset kunnskap om denne studentgruppen. I denne rapporten ser vi på bakgrunnen for at studenttallene har økt, hvordan ... -
Utenlandsopphold blant doktorgradsstipendiater
(NIFU skriftserie;1998:6, Research report, 1998-04)Foreliggende rapport er utarbeidet av NIFU på oppdrag fra Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet. Rapporten belyser betydningen av lengre faglige utenlandsopphold blant doktorgradsstipendiater. I de tre tidligere ... -
Utlendinger i norsk forskning. En undersøkelse basert på registerdata
(NIFU rapport;2011-30, Research report, 2011-10-25)Til grunn for denne rapporten ligger en særskilt kartlegging av statsborgerskap og innvandringsbakgrunn blant det vitenskapelige personalet ved universiteter og høgskoler og forskerne i instituttsektoren. Kartleggingen ... -
Utlendinger med norsk doktorgrad - hvor blir de av? En undersøkelse basert på registerdata
(NIFU rapport;2013-17, Research report, 2013-04-05)I denne rapporten ser vi på personer med ikke-norsk statsborgerskap som har avlagt en doktorgrad ved norske universiteter og høgskoler. Vi undersøker i hvilken utstrekning de gjenfinnes i norsk arbeidsliv etter avlagt grad. ... -
«…utnytte sine evner og realisere sitt talent»? Læringsutbytte ved innføringen av Kunnskapsløftet
(NIFU STEP-rapport;5-2005, Research report, 2005-10)På oppdrag fra Utdanningsdirektoratet har NIFU STEP utarbeidet denne statusrapporten om tilstanden i grunnopplæringen anno 2005 med hensyn til gjennomføring og læringsutbytte. Utdanningsdirektoratet har gitt andre miljøer ... -
Utvikling av flerkulturell kompetanse i lærerutdanningene, grunnopplæringen og barnehagene : Sluttrapport fra evalueringen av Kompetanse for mangfold
(NIFU-rapport;2018:1, Research report, 2018-02)Kompetanse for mangfold er en satsing som har vært implementert i perioden 2013–2017. Målet for Kompetanse for mangfold har vært at ansatte i barnehager og skoler skal være i stand til å støtte barn, elever og voksne med ... -
Utvikling av nye, forskningsbaserte foretak: Casestudier i marin bioteknologi og mobile kommersielle tjenester
(NIFU STEP-rapport;23-2007, Research report, 2007-06)Denne rapporten er basert på prosjektet ”Barrierer mot kommersialisering av kunnskap” finansiert av Norges Forskningsråd gjennom KUNI-programmet. I prosjektet har hovedfokus vært på kommersialisering og de kompliserte ... -
Utvikling av pedagogisk praksis? Oppfølgingsundersøkelse halvannet år etter gjennomført videreutdanning blant barnehagelærere, lærere og yrkesfaglærere
(NIFU-rapport;2023:8, Research report, 2023-06)Denne rapporten om pedagogisk praksis i ulike lærergrupper nesten to år etter gjennomført videreutdanning er skrevet på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Formålet med oppfølgingsundersøkelsen som presenteres i rapporten, ... -
Utviklingen av det nye NTNU: Rom for alle og rom for fornying? En underveisevaluering av fusjonen.
(NIFU-rapport;2016:22, Research report, 2016-08)1. januar 2016 ble Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, NTNU, slått sammen med høgskolene i Ålesund, Gjøvik og Sør-Trøndelag. Institusjonenes vedtak om å slå seg sammen skjer med bakgrunn i sentrale politiske ... -
Utviklingsavtaler i norsk høyere utdanning : En evaluering av pilotordningen
(NIFU-rapport;2020:21, Research report, 2020-10)I denne rapporten presenterer vi funn fra evalueringen av ordningen med flerårige utviklingsavtaler mellom Kunnskapsdepartementet (KD) og statlige universiteter og høyskoler. En utviklingsavtale er en skriftlig ikke-juridisk ... -
Utviklingstiltak innenfor realfagene: Forprosjekt for evalueringen av tiltaksplanen «Realfag, naturligvis»
(NIFU skriftserie;2004-12, Research report, 2004-03)I november 2002 presenterte Utdannings- og forskningsdepartementet strategiplanen «Realfag, naturligvis» – en femårig handlingsplan for å snu den negative utviklingen i realfag. Strategiplanen skal være en dynamisk plan ... -
Valg av lærested. Begrunnelser og informasjonskanaler ved valg av universitet/ høgskole - en pilotstudie
(NIFU rapport;2012-11, Research report, 2012-03)Denne rapporten ser på studenters begrunnelse for valg av læresteder, og hvilke kilder de benytter for å innhente informasjon om høyere utdanning. Den ser også på noen andre forhold som er relatert til valg av lærested, ... -
Valg og bortvalg: Om valg av studieretning i og bortvalg av videregående opplæring blant 16 åringer i 2002. Første delrapport i prosjektet Bortvalg og kompetanse
(NIFU skriftserie;2003-5, Research report, 2003-03)Dette prosjektet om bortvalg av og kompetanseoppnåelse fra videregående opplæring gjennomføres av NIFU for sju av de åtte fylkene i Østlandssamarbeidet: Østfold, Akershus, Oslo, Hedmark, Buskerud, Vestfold og Telemark. ... -
Varehandel og høyere utdanning : En eksplorativ studie av samarbeid innen utdanning, forskning og innovasjon
(NIFU-rapport;2019:9, Research report, 2019-06)Dette prosjektet er gjennomført av Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU) på oppdrag fra Virke. Prosjektets formål er å undersøke samarbeidsrelasjonene mellom varehandelsnæringen og ... -
Variasjoner i sykepleierutdanningene
(NIFU-rapport;2017:22, Research report, 2017-09)Formålet med denne rapporten er å belyse variasjoner i norske sykepleierutdanninger. Rapporten er skrevet på oppdrag fra Norsk Sykepleierforbund (NSF). -
Veien gjennom hovedfaget
(NIFU skriftserie;1999:1, Research report, 1999-02)Hensikten med denne rapporten er å belyse forhold av betydning for studiekvalitet og gjennomstrømning på hovedfag. Ved de ulike lærestedene er det gjennomført en rekke tiltak for å få arbeidet med hovedoppgavene inn i mer ... -
Vekst og kvalitet i mastergradsutdanning
(NIFU-rapport;2016:40, Research report, 2016-12)Etter Kvalitetsreformen i høyere utdanning har det vært en stor økning i antall studieprogram og studenter på mastergradsnivå. Et tilbakevendende spørsmål i den utdanningspolitiske debatten er hvorvidt denne veksten skjer ... -
Veksten i høyere utdanning: Et vellykket arbeidsmarkedspolitisk tiltak?
(NIFU-rapport;2-2000, Research report, 2000-01)Denne rapporten har som formål å beskrive utviklingen i, og noen konsekvenser av, den sterke veksten i høyere utdanning som har skjedd siden midten av 1980-tallet. Rapporten er todelt: I første del av rapporten diskuteres ... -
Vekstmålet i norsk forskning:Innspill til debatten
(NIFU STEP-rapport;2008-17, Research report, 2008-06)Denne rapporten omfatter to notater som begge drøfter målet det såkalte vekstmålet for norsk forskning og utvikling (FoU) som innebærer at Norges samlede, nasjonale FoU-utgifter skal økes til 3 prosent av brutto nasjonalproduktet ...