Blar i 1 - Reports / Rapporter på tittel
Viser treff 635-654 av 987
-
Organisering av FoU-verksemda ved dei statlege høgskulane
(NIFU skriftserie;1997:31, Research report, 1997-12)Dei siste åra er forsking og utviklingsarbeid (FoU) løfta fram som ein sentral og viktig aktivitet ved dei statlege høgskulane. Lov om universitet og høgskular slår mellom anna fast at statlege høgskular skal utføre forsking ... -
Organisering av karriereveiledning i videregående opplæring i Akershus: En utredning av ulike organisasjonsmodeller for karriereveiledning i førstelinjetjenesten i videregående opplæring i Akershus fylkeskommune
(NIFU STEP-rapport;2008-44, Research report, 2008-11)Denne rapporten er en utredning av organisering av karriereveiledning i førstelinjetjenesten i videregående opplæring i Akershus. Utredningen er foretatt på oppdrag for Akershus fylkeskommune som ønsker utredet to alternative ... -
Organisering av teknologioverføring ved norske forskningsinstitusjoner: Mulige modeller
(NIFU-rapport;2022:4, Research report, 2022-01)Mandatet for denne rapporten er å utrede modeller for organisering og innretning av TTO-kontorene, med utgangspunkt i det norske systemet for teknologioverføring. På bakgrunn av en gjennomgang av internasjonal forsknings ... -
Oslo Innovation Scoreboard 2006
(NIFU STEP-rapport;2008-39, Research report, 2008-09)This is the 3rd Innovation Scoreboard for the Oslo Region, made by NIFU STEP for Oslo Teknopol. The scoreboard has been created and modified according to the methods used by the European Regional Innovation Scoreboard 2006 ... -
Output and Effects of R&D : Science and Technology Output Indicators: An overview
(NIFU skriftserie;1998:19, Research report, 1998-12)This report is one result of the initial, preparatory studies which are being done at NIFU within the framework of a new strategic research programme on “Profiling Output in Norwegian Research” (1998 - 2001). The programme ... -
Over bekken etter vann? Hvorfor studere i utlandet når det finnes lignende tilbud i Norge
(NIFU skriftserie;2003-26, Research report, 2003-10)Denne rapporten presenterer resultater fra en undersøkelse om norske studenter i utlandet, gjennomført høsten 2002 og våren 2003. Undersøkelsen omfatter studenter i fire fagkategorier; sykepleie, økonomiske fag, teknologiske ... -
Overgang fra utdanning til arbeid - en vanskelig og tidkrevende prosess?
(NIFU skriftserie;1997:28, Research report, 1997-11)NIFU har siden 1972 gjennomført undersøkelser av nyutdannede kandidater. Denne rapporten inneholder en del resultater fra Kandidatundersøkelsen 1996.Formålet med rapporten er å studere overgangsfasen mellom utdanning og ... -
Overganger og gjennomføring i de studieforberedende programmene
(NIFU-rapport;2015-13, Research report, 2015-05)NIFU gjennomfører prosjektet "Forskning på kvalitet, innhold og relevans i de studieforberedende utdanningsprogrammene i videregående opplæring" på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Dette er den første underveisrapporten ... -
Partnerskap for felles læring? Betydningen av tilskuddsordning for lokal kompetanseutvikling for lærerutdanningene ved Universitetet i Stavanger
(NIFU-rapport;2022-13, Research report, 2022-06)Denne rapporten undersøker hvilken betydning tilskuddsordning for lokal kompetanseutvikling har hatt for lærerutdanningene ved Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora (UH-fakultetet) ved Universitetet i Stavanger. ... -
Pathways to global impact : Tracing the impacts of development research funded by the Research Council of Norway
(NIFU Report;2017:13, Research report, 2017-06)This report presents the findings of a project commissioned by the Research Council of Norway (RCN). The main purpose of the project has been to capture and analyze the results and impacts of development research in Norway. ... -
Pathways to quality in higher education : Case studies of educational practices in eight courses
(NIFU Report;2018:3, Research report, 2018-01)This report is produced in the framework of the project “Quality of Norwegian Higher Education: Pathways, Practices and Performances”, funded through the program Research and Innovation in the Educational Sector (FINNUT), ... -
På tröskeln till en okänd värld: Forskarutbildning och skolans vardag
(NIFU STEP rapport;2009-31, Research report, 2009-08)Denne rapporten presenterer en studie av forholdet mellom forskningens verden og skolens hverdag. Studien bygger på intervjuer med doktorander innenfor utdanningsvitenskap som ble finansiert gjennom et svensk sektorforsk ... -
På vei mot fagskoler? En kartlegging av privatskolemarkedet
(NIFU STEP-rapport;17-2007, Research report, 2007-05)NIFU STEP gir i denne rapporten en oversikt over ulike yrkesrettede utdanningstilbud med studieavgifter fra private skoler. Fokus er på utdanninger som ikke reguleres av Opplæringsloven, Lov om frittstående skoler, Lov om ... -
På vei mot integrasjon? Universiteters og høgskolers arbeid med internasjonalisering
(NIFU rapport;2014-44, Research report, 2014-11)Denne studien undersøker sammenhengen mellom institusjonelle strategier og strategier for internasjonalisering på nivåene lenger nede i lærestedenes organisasjon. Studien viser at det er variasjoner mellom planer og ... -
På veien til fagbrev. Analyser av Lærlingundersøkelsen
(Fafo-rapport;2011:28, Research report, 2011-11)Denne rapporten gir et bilde av lærlingenes opplevelse av sitt lærings- og arbeidsmiljø. Rapporten inneholder også vurderinger av undersøkelsen som mål på kvalitet i fagopplæringen. -
Påbygg – et gode eller en nødløsning? En studie av påbygging til generell studiekompetanse i Østfold, Akershus, Buskerud, Rogaland og Nord-Trøndelag skoleåret 2010-2011
(NIFU rapport;2012-2, Research report, 2012-04-17)I denne rapporten presenteres en studie av utdanningstilbudet påbygging til generell studiekompetanse skoleåret 2010-2011. Prosjektet er gjennomført på oppdrag av og i de fem fylkeskommunene Østfold, Akershus, Buskerud, ... -
Pedagogisk bruk av digital teknologi i høyere utdanning
(NIFU-rapport;2022:1, Research report, 2022-01)Denne rapporten tar for seg tematikken pedagogisk bruk av digital teknologi i høyere utdanning. Temaet studeres gjennom en analyse av tre ulike datakilder: en litteraturstudie, gjennomgang av eksisterende rapporteringsdata ... -
Pedagogisk og faglig kompetanse blant lærere i videregående skole. En kartlegging
(NIFU STEP-rapport;29-2007, Research report, 2007-09)Denne rapporten presenterer resultater fra en omfattende kartlegging av faglig og pedagogisk kompetanse blant lærere i videregående skole. Kartleggingen er gjennomført på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Våren 2007 ... -
Pennal eller pad? Kvasi-eksperimentell studie av skrivehastighet i tidlig skriveopplæring med og uten digitale verktøy
(NIFU-rapport;6-2015, Research report, 2015-03)Gjennom flere år har Norge satset aktivt på IKT i skolen: Digital kompetanse har blitt innført som ett av fem kompetanseområder i grunnopplæringen, man har sikret en teknologisk infrastruktur i skolen, og ulike tiltak for ... -
Pensum i høyere utdanning – hvilke læremidler brukes? Kartlegging av praksis i utvalgte fag
(NIFU rapport;2013-29, Research report, 2013-11)På oppdrag av Kopinor har NIFU kartlagt læremidler ved høyere læresteder. Bakgrunnen for oppdraget er at Universitets- og høgskolerådet (UHR), på vegne av institusjonene i universitets- og høgskolesektoren, avtaler med ...