Blar i 1 - Reports / Rapporter på tittel
Viser treff 604-623 av 987
-
Norwegian polar research, High North research and research in Svalbard : A mapping survey 2018
(NIFU-rapport;2019:24, Research report, 2020-01)This report presents a mapping of Norwegian polar research, High North research and research in Svalbard. The study is carried out by the Nordic Institute for Studies in Innovation, Research and Education (NIFU) as part ... -
Ny struktur - tradisjonelle mønstre? Om Kunnskapsløftets strukturendringer i det videregående opplæringssystemet, og utforming av tilbud og dimensjonering i fylkeskommunene
(NIFU STEP rapport;2009-28, Research report, 2009-06)Utdanningsdirektoratet har gitt Norsk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU STEP) i oppdrag å foreta en evaluering av utdanningsreformen Kunnskapsløftet der temaet skal være strukturendringer, ... -
Nye konkurranseflater i høyere utdanning: Utfordringer for Nord-Norge?
(NIFU skriftserie;2001-23, Research report, 2001-11) -
Nyutdannede ingeniører - tall fra Kandidatundersøkelsen 2007
(NIFU STEP-rapport;2008-23, Research report, 2008-06)Denne rapporten er skrevet på oppdrag for NOKUT, og skal være et underlagsdokument i forbindelse med deres evaluering av ingeniørstudiet. I rapporten presenteres hovedfunn fra Kandidatundersøkelsen 2007, der nyutdannede ... -
Nyutdannedes regionale tilpasning: En analyse av bosettingsmønster og arbeidsmarkedstilpasning blant nyutdannede kandidater
(NIFU-rapport;7-2003, Research report, 2003-09)Formålet med denne rapporten er å undersøke i hvilken grad nyutdannede kandidater blir værende i den regionen de ble utdannet i, og hva som kan være årsaken(e) til forskjeller mellom læresteder/regioner når det gjelder i ... -
Nyutdannet under en pandemi: Resultater fra Kandidatundersøkelsen 2020
(NIFU-rapport;2021:10, Research report, 2021-06)Denne rapporten presenterer hovedresultater fra Kandidatundersøkelsen 2020. Undersøkelsen omfatter personer som fullførte en mastergrad eller annen høyere grads utdanning våren 2020, samt personer som tok en bachelorgrad ... -
Næringsliv i skolen: Erfaringer med partnerskapsavtaler mellom skoler og bedrifter og synspunkter på organiseringen av prosjektet
(NIFU rapport;2013-6, Research report, 2013-01)Et velfungerende samarbeid mellom skoler og bedrifter kan ha stor verdi både for elever, lærere og personer i bedriftene. I denne rapporten evaluerer vi NHO-prosjektet Næringsliv i skolen (NIS), som tar sikte på å øke ... -
Næringsrettet høgskolesatsing – nHS: Erfaringer og vegen videre
(NIFU skriftserie;2004-17, Research report, 2004-05)«næringsrettet HøgskoleSatsing – nHS» er en del av programmet Mobilisering for FoU-relatert innovasjon – MOBI, Norges forskningsråd. -
Offentlig eller privat sektor? Endrede relasjoner for nyutdannede med høyere utdanning
(NIFU-rapport;2008-14, Research report, 2008-02)På tross av den kraftige veksten i rekrutteringen til høyere utdanning de seneste tiårene, synes offentlig sektor allikevel å ha fått et rekrutteringsproblem når det gjelder mange typer av høyt utdannet arbeidskraft. Lav ... -
Og hvem stod igjen…? Sluttrapport fra prosjektet Gjennomstrømning i videregående opplæring blant elever som startet i videregående opplæring i årene 1999–2001
(NIFU STEP-rapport;14-2007, Research report, 2007-04)Dette er sluttrapporten fra prosjektet «Gjennomstrømning i videregående opplæring for kullene som startet i videregående opplæring 1999, 2000 og 2001», som NIFU STEP har utført på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Formålet ... -
Ole Bull Akademiet: En gjennomgang av kursvirksomheten
(NIFU skriftserie;2003-20, Research report, 2003-08)NIFU har på oppdrag fra Utdannings- og forskningsdepartementet gjennomgått kursvirksomheten ved Ole Bull Akademiet. -
Om å foregripe forandringer: faglige og organisatoriske utviklingsprosesser i et framtidig ”Innlandsuniversitet”
(NIFU skriftserie;2002-19, Research report, 2002-09)Høsten 1999 startet arbeidet med forprosjektet Innlandshøgskolen i Hedmark og Oppland. Prosjektet hadde sin bakgrunn i arbeidet med et utvidet regionalt utviklingsprogram for Hedmark og Oppland, og gjennom det oppfølging ... -
Om kapasitetsutviklingen for teknologifag og realfag i høyere utdanning: en studie av førstegangssøkere
(NIFU STEP-rapport;2008-15, Research report, 2008-04)Hovedformålet med denne rapporten er å undersøke hvordan søkningen til teknologifag og realfag innenfor høyere utdanning har utviklet seg i perioden 2001-2007, og i hvilken grad kvalifiserte søkere mottar tilbud om slik ... -
Om norsk deltakelse i CERN
(NIFU skriftserie;1997:14, Research report, 1997-06)Denne rapporten presenterer et vurderingsgrunnlag (faktagrunnlag) for norsk deltakelse i CERN. Rapporten inngår som en delutredning i en utredning om norskdeltakelse i de store internasjonale forskningsorganisasjonene ESA, ... -
Om norsk deltakelse i EMBL - European Molecular Biology Laboratory
(NIFU skriftserie;1997:13, Research report, 1997-06)Denne rapporten presenterer et vurderingsgrunnlag (faktagrunnlag) for norsk deltakelse i EMBL. Rapporten inngår som en delutredning i en utredning om norsk deltakelse i de store internasjonale forskningsorganisasjonene ... -
Om norsk deltakelse i ESA - European Space Agency
(NIFU skriftserie;1997:16, Research report, 1997-06)Denne rapporten presenterer et vurderingsgrunnlag (faktagrunnlag) for norsk deltakelse i ESA, dvs. ESAs obligatoriske vitenskapsprogrammer. Rapporten inngår som en delutredning i en utredning om norsk deltakelse i de store ... -
Om norsk deltakelse i ESRF - European Synchrotron Radiation Facility
(NIFU skriftserie;1997:15, Research report, 1997-06)Denne rapporten presenterer et vurderingsgrunnlag (faktagrunnlag) for norsk deltakelse i European Synchrotron Radiation Facility (ESRF). Rapporten inngår som en delutredning i en utredning om norsk deltakelse i de store ... -
Om norsk deltakelse i europeisk big science - CERN, ESA, EMBL, ESRF og OECD Halden Reactor Project
(NIFU skriftserie;1997:18, Research report, 1997-06)Denne rapporten foretar en forskningsstrategisk utredning av norsk deltakelse i de internasjonale forskningsorganisasjonene CERN1, ESA2, EMBL3 og ESRF4, samt OECD Halden Reactor Project (også kalt "Haldenprosjektet", eller ... -
Om OECD Halden Reactor Project
(NIFU skriftserie;1997:17, Research report, 1997-06)Denne rapporten presenterer et vurderingsgrunnlag (faktagrunnlag) for norsk deltakelse i det som på engelsk kalles OECD Halden Reactor Project (heretter forkortet til OECD HRP). Rapporten inngår som en delutredning i en ... -
Om ungdoms valg av realfag i videregående opplæring
(NIFU skriftserie;1999:5, Research report, 1999-09)Hensikten med denne rapporten er å belyse valg av realfag versus ikke valg av realfag blant elever i videregående opplæring. Rapporten er utarbeidet på oppdrag av Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet. Arbeidet ...