• Karakterer i offentlige og private videregående skoler: En analyse av eksamens- og standpunktkarakter i norsk og matematikk og rutiner for standpunktvurdering i offentlige og private videregående skoler 

      Hovdhaugen, Elisabeth; Seland, Idunn; Lødding, Berit; Prøitz, Tine Sophie; Vibe, Nils (NIFU rapport;2014-24, Research report, 2014-07)
      Denne rapporten kartlegger praksiser og rutiner for hvordan standpunktkarakterer settes ved offentlige og private skoler. Bakgrunnen for oppdraget er en avisdebatt i 2013 der det ble påvist større avvik mellom standpunkt- ...
    • Karakterers betydning for overgangen fra høyere utdanning til arbeidsmarkedet 

      Arnesen, Clara Åse; Try, Sverre (NIFU-rapport;6-2001, Research report, 2001-04)
      Hovedformålet med denne rapporten er å studere hvilken betydning eksamenskarakterer fra høyere utdanning har for kandidatenes utkomme på arbeidsmarkedet. Fokus vil hovedsakelig være karakterers betydning for overgangen fra ...
    • Karriere Akershus: Evaluering av Partnerskap for karriereveiledning i Akershus 

      Borgen, Jorunn Spord; Vibe, Nils; Røste, Rannveig (NIFU STEP-rapport;2008-11, Research report, 2008-02)
      Denne evalueringen er gjennomført som følgeevaluering på oppdrag fra Akershus fylkeskommune i perioden 2005-2007. Mandatet har vært å bidra med kunnskap om partnerskap som organisasjonsform for å løse karriereveiledningsoppgaver. ...
    • Karriere og arbeidsvilkår i norsk akademia : Resultater fra en survey blant vitenskapelig ansatte 

      Tellmann, Silje Maria; Ulvestad, Marte E. S.; Reymert, Ingvild; Gunnes, Hebe; Larsen, Even Hellan (NIFU-rapport;2019:2, Research report, 2019-01)
      Denne rapporten belyser hvordan vitenskapelig ansatte i universiteter og høgskoler og forskningsinstitutter opplever noen sentrale aspekter ved egen arbeidssituasjon og oppgaver, karrierestruktur og organisering og styring ...
    • Karriereløp i akademia: Statistikkgrunnlag utarbeidet for Komité for integreringstiltak --- Kvinner i forskning 

      Gunnes, Hebe; Hovdhaugen, Elisabeth (NIFU STEP-rapport;2008-19, Research report, 2008-04)
      Dette notatet er et statistikkgrunnlag om kvinneandeler i ulike fagområder og faggrupper i akademia, og kvinners og menns karriereveier i akademia utarbeidet på oppdrag av Komité for integreringstiltak – kvinner i forskning.
    • Karriereveier for forskere i UVK 

      Borgen, Jorunn Spord; Olsen, Terje Bruen; Aasen, Petter (NIFU STEP-rapport;2008-36, Research report, 2008-10)
      I denne rapporten presenteres resultater av kartlegging av karriereveier for forskere som har vært eller er doktorander fra prosjekter finansiert av Utbildningsvetenskapliga komitéen (UVK) i Vetenskapsrådet i Sverige. ...
    • Karriereveiledning i overgangen mellom ungdomsskole og videregående opplæring: Delrapport I Evaluering av Kunnskapsløftet 

      Lødding, Berit; Borgen, Jorunn Spord (NIFU STEP-rapport;2008-41, Research report, 2008-11)
      Dette er den første delrapporten fra prosjektet I.2.2.b Karriereveiledning i overgangen mellom ungdomsskolen og videregående opplæring innenfor evalueringen av Kunnskapsløftet, hvor mange forskningsmiljøer deltar. Prosjektet ...
    • Kartlegging av etter- og videreutdanningstilbud i Norge 

      Tømte, Cathrine; Olsen, Dorothy Sutherland; Waagene, Erica; Solberg, Espen; Børing, Pål; Borlaug, Siri Brorstad (NIFU-rapport;2015:39, Research report, 2015-12)
      Foreliggende rapport har hatt som mål å kartlegge det mangfoldige landskapet av alle tilbydere av etter- og videreutdanning (EVU) på tvers av sektorer i Norge. Gjennom en omfattende datainnsamling har vi kartlagt EVU-tilbud ...
    • Kartlegging av forskning på psykisk helse i Norge 

      Rørstad, Kristoffer; Aksnes, Dag W.; Ramberg, Inge; Wiig, Ole (NIFU-rapport;2019:4, Research report, 2019-06)
      Denne rapporten presenterer resultater av en kartlegging av ressursinnsatsen til FoU innenfor psykisk helse i 2017. I tillegg inngår en publiseringsanalyse av forskningsresultatene, i form av vitenskapelige publikasjoner ...
    • Kartlegging av FoU i fagmiljø som tilbyr korte profesjonsutdanninger: En kartlegging av ingeniør-, lærer- og helse- og sosialfagene 

      Frølich, Nicoline; Sivertsen, Gunnar; Gunnes, Hebe; Røsdal, Trude; Tellmann, Silje Maria; Olsen, Bjørn Magne; Næss, Terje; Caspersen, Joakim (NIFU-rapport;2016:31, Research report, 2016-11)
      NIFU har på oppdrag for Kunnskapsdepartementet gjennomført en kartlegging av FoU-virksomheten i fagmiljø som tilbyr korte, profesjonsutdanninger i ingeniør-, lærer- og helse- og sosialfagene. I rapporten tegnes nasjonale ...
    • Kartlegging av landbruks- og matrelatert FoU i 2015: Ressurser og vitenskapelig publisering 

      Rørstad, Kristoffer; Sundnes, Susanne Lehmann (NIFU-rapport;2017:2, Research report, 2017-04)
      Etter avtale med Norges forskningsråd har NIFU gjennomført en kartlegging av ressursinnsatsen til landbruks- og matrelatert FoU for 2015. Det er tredje gang dette tematiske området blir kartlagt. De foregående kartleggingene ...
    • Kartlegging av lærere uten formelle kvalifikasjoner 

      Sjaastad, Jørgen; Carlsten, Tone Cecilie; Wollscheid, Sabine; Reiling, Rune Borgan; Federici, Roger Andre (NIFU-rapport;2016:15, Research report, 2016-11)
      NIFU har gjennomført en kartlegging av ansatte i undervisningsstillinger uten formell lærerkvalifisering. Kartleggingen er utført på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet og etter Kunnskapsdepartementets initiativ til ...
    • Kartlegging av nordisk forskning på eksamen 

      Hovdhaugen, Elisabeth; Flobakk-Sitter, Fride; Wollscheid, Sabine; Fossum, Lone Wanderås; Korseberg, Lene (NIFU-rapport;2022:18, Research report, 2022-09)
      Tema for denne rapporten er sluttvurdering i de nordiske land. Rapporten er todelt, der del 1 beskriver utdanningssystemet og vurderingssystemet i de fem nordiske land, i tillegg til å vise i hvilken grad sluttvurdering ...
    • Kartlegging av norsk utdanningsforskning 

      Borgen, Jorunn Spord; Gunnes, Hebe; Sivertsen, Gunnar (NIFU STEP-rapport;2007-32, Research report, 2007-11)
      Denne rapporten er en kartlegging av norsk utdanningsforskning som er eksplorerende av karakter. Oppdragsgiver er Kunnskapsdepartementet, og prosjektet er et ledd i departementets utarbeidelse av en strategi for ...
    • Kartlegging av postdoktorstillingen : Mål, praksis og erfaringer 

      Gunnes, Hebe; Madsen, Aleksander Å.; Ulvestad, Marte E.S.; Wendt, Kaja; Langfeldt, Liv (NIFU-rapport;2020:31, Research report, 2021-01)
      I denne rapporten presenteres en kartlegging av hvordan postdoktorer rekrutteres til norske forskningsinstitusjoner, hvordan de følges opp mens de er i stillingen, samt deres karriere etter postdoktorperioden. Prosjektet ...
    • Kartlegging av praksisbasert høyere utdanning 

      Brandt, Ellen (NIFU STEP skriftserie;8-2005, Research report, 2005-05)
      På oppdrag for Avdeling Kompetanse og FoU, Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO) har NIFU STEP gjort en undersøkelse «Kartlegging av praksisbasert høyere utdanning», som presenteres i denne rapporten. Fokus i kartleggingen ...
    • Kartlegging av realkompetansereformen 

      Helland, Håvard; Opheim, Vibeke (NIFU skriftserie;2004-6, Research report, 2004-03)
      Realkompetansereformen innebærer at det fra og med høsten 2001 ble mulig å søke opptak til universitet og høyskoler på bakgrunn av realkompetanse. Lærestedene er forpliktet til å la andre hensyn enn formelle poeng alene ...
    • Kartlegging og analyse av tannhelse- og odontologisk forskning i Norge 

      Rørstad, Kristoffer; Gunnes, Hebe; Wiig, Ole (NIFU rapport;2014-48, Research report, 2014-12-11)
      Denne rapporten er en kartlegging og analyse av tannhelse- og odontologisk forskning i Norge, og er utarbeidet på oppdrag fra Helse- og omsorgsdepartementet. Ressursinnsatsen til den odontologiske forskningen er belyst av ...
    • Kjønn og forskning i Norge 

      Brandt, Ellen; Olsen, Terje Bruen; Vabø, Agnete (NIFU skriftserie;2002-15, Research report, 2002-08)
      Norsk institutt for studier av forskning og utdanning (NIFU) fikk høsten 2001 i oppdrag av Strategiavdelingen i Norges forskningsråd å gi en situasjonsbeskrivelse av kjønnssammensetningen i hele forskningssektoren, å ...
    • Kjønn og musikk: Kartlegging av kjønnsfordelingen i utdanning og arbeidsliv innenfor musikk 

      Borgen, Jorunn Spord; Arnesen, Clara Åse; Caspersen, Joakim; Gunnes, Hebe; Hovdhaugen, Elisabeth; Næss, Terje (NIFU rapport;2010-49, Research report, 2010-12)
      Hensikten med denne kartleggingen har vært å bidra med “det store bildet” i forhold til debatten om årsaker til en observert kjønnsskjevhet når det gjelder rekruttering, utdanning og arbeidsdeling i arbeidsmarkedet innenfor ...