Blar i 1 - Reports / Rapporter på tittel
Viser treff 389-408 av 987
-
Independent project support by Riksbankens Jubileumsfond
(NIFU rapport;2012-27, Research report, 2012-06)This study addresses the project support scheme of the Riksbankens Jubileumsfond. In conducting this study, NIFU has surveyed both successful and unsuccessful applicants for project support in the years 2005-2010, and the ... -
Indikatorer for prioritering i norsk forskning
(NIFU STEP rapport;20-2010, Research report, 2010-06-15)På oppdrag for Kunnskapsdepartementet har NIFU STEP i denne rapporten utarbeidet forslag til indikatorer som kan brukes for å måle eller beskrive status for prioriteringene i regjeringens siste forskningsmelding, St.meld. ... -
Initiering, finansiering och förvaltning av praxisnära forskning: Sektormyndighetens roll i svensk utbildningsforskning
(NIFU skriftserie;2004-10, Research report, 2004-03)De senaste tio åren har Statens skolverk och senare Myndigheten för skolutveckling förvaltat ett sektorforskningsanslag genom ett eget forskningsprogram. Enligt ett regeringsbeslut nyligen ska emellertid Myndigheten för ... -
Inkluderende spesialundervisning? Om utfordringer innenfor spesialundervisningen i 2007 Rapport nr. 1 fra prosjektet: Gjennomgang av Spesialundervisning, Evaluering av Kunnskapsløftet
(NIFU STEP-rapport;19-2007, Research report, 2007-03)Denne rapporten er den første i prosjektet Gjennomgang av spesialundervisning som inngår i evalueringen av Kunnskapsløftet. Prosjektet gjennomføres som et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Hedmark og NIFU STEP. Prosjektet ... -
Inkludert eller segregert? Om spesialundervisning i videregående opplæring like etter innføringen av Kunnskapsløftet
(NIFU STEP rapport;2009-17, Research report, 2009-04)Høgskolen i Hedmark har studert spesialundervisning i grunnskolen, og NIFU STEP har studert spesialundervisning i videregående opplæring. Det er skrevet et sammenbindende kapittel som binder de to delene av rapporten sammen, ... -
Innføring av digitalkino i Norge: Evaluering av del 2 av de digitale forsøksprosjektene NDA og NORDIC. Sluttrapport
(NIFU STEP-rapport;2008-37, Research report, 2008-10)Rapporten presenterer erfaringer fra annen del av prøveprosjektet for innføring av digitalkino i Norge. Hovedformålet med rapporten er å oppsummere erfaringer fra del 2 av prøveprosjektet for innføring av digital kinodrift ... -
Innføring av digitalkino i Norge: Evaluering av første fase av forsøksprosjektene NDA og NORDIC. Sluttrapport
(NIFU STEP-rapport;2007-31, Research report, 2007-10)Hovedformålet med rapporten er å oppsummere erfaringer fra denne første perioden av prøveprosjektet for innføring av digital kinodrift i Norge. Evalueringen bygger på innhenting og analyse av erfaringer fra representanter ... -
Inngående forskermobilitet til Norge: Omfang og erfaringer
(NIFU skriftserie;2003-10, Research report, 2003-06)Det er økende interesse rundt forhold som påvirker kvalitet i forskningen. I denne sammenhengen inngår også tilgangen på utenlandske forskere i det norske forskningssystemet. Dette notatet er skrevet i forbindelse med et ... -
Innhold og krav i samarbeidsavtalene mellom utdanning og praksis innen sykepleie
(NIFU-rapport;2022:17, Research report, 2022-09)Tematikken for denne rapporten er Innhold og krav i samarbeidsavtalene mellom utdanning og praksis innen sykepleie, og er utarbeidet på oppdrag av Norsk Sykepleierforbund (NSF). Som en følge av arbeidet med RETHOS, de nye ... -
InnoDemo Survey Report: Aims and results of demonstration projects in renewable energy and transport
(NIFU-rapport;2014-46, Research report, 2014-12)This report summarises the findings of a survey of demonstration projects related to energy and transport. The survey was designed to develop an overview of the aims of these projects and the results they have achieved. ... -
Innovasjon i matvare- og skogsektoren i Norge
(NIFU STEP rapport;2010-35, Research report, 2010-11)Innledningsvis omtales en del nyere innovasjonsforskning med sikte på å presentere en del generelle begreper og perspektiver som er vesentlige for å forstå begrepene innovasjon og innovasjonssystemer, og som er relevante ... -
Innovasjon Norge – noen utfordringer
(NIFU STEP-rapport;2008-48, Research report, 2008-12)Bakgrunnen for det foreliggende arbeidet er et behov ved NIFU STEP for å utvikle bedre kunnskap om Innovasjon Norge, og det er gjennomført et mindre internt finansiert prosjekt der noen sider ved Innovasjon Norge har blitt ... -
Innovation processes and practices in innovative manufacturing firms. Comparison of innovative Asian, Norwegian and "Euro-American" manufacturing firms
(NIFU report;2011-15, Research report, 2011-03)This report presents and analyses the findings of a survey, MINE Norway. MINE is an acronym for "Managing Innovation in the New Economy". As will be explained, MINE was a large international research project on innovation ... -
Innovation systems, innovation modes and processes of commercialization
(NIFU STEP-rapport;2008-4, Research report, 2008-01)The papers presented in this volume are the main results of a strategic institute program organised during 2006-2007 at NIFU STEP on “Innovation processes in an evolutionary perspective”. The objective of the program has ... -
Innovations in fuel cells and related hydrogen technology in Norway – OECD Case Study in the Energy Sector
(NIFU skriftserie;2003-35, Research report, 2003-12)This report presents the results of an analysis undertaken by NIFU on innovations in fuel cells and related hydrogen technology in Norway. This country study is part of a larger effort jointly organized by the OECD’s Working ... -
Innovative learners at work: Results from the BRAIN project – the sub-project ‘Training, skills and innovation’
(NIFU-rapport;2015-23, Research report, 20-08)This report constitutes a part of the BRAIN project where a central objective is the application of PIAAC data to conduct international comparisons on different aspects of adult learning. Four countries participating in ... -
Inntakskvalitet og karakterer i høyere utdanning: Høyere grads kandidater, siviløkonomer og allmennlærere
(NIFU STEP-rapport;4-2006, Research report, 2006-06)I denne rapporten har vi belyst hva inntakskvalitet har å si for det faglige nivået til ferdig uteksaminerte kandidater, med et særlig fokus på allmennlærerutdanning. Analysen baserer seg på et utvalg på 1 800 kandidater ... -
Innvandrerungdom og majoritetsungdom gjennom videregående til høyere utdanning: Utdanningsforløp, utdanningsaspirasjoner og realiserte utdanningsvalg
(NIFU-rapport;7-2001, Research report, 2001-05)Utgangspunktet for denne rapporten var et oppdrag fra Kirke, utdannings- og forskningsdepartementet om å se på rekrutteringen til høyere utdanning blant ungdom med innvandrerbakgrunn sammenliknet med ungdom med majoritetsbakgrunn. ... -
Instituttleder – mellom amatøridealet og profesjonalisering: Om ledelse av universitetsinstitutter
(NIFU-rapport;5-2002, Research report, 2002-04)Denne rapporten er resultat av et oppdrag for Utdannings- og forskningsdepartementet (UFD). UFD ønsket et studie med fokus på instituttnivået på universitetene og den faglig leders rammebetingelser, opplæring og roller som ... -
Instituttsektoren i et internasjonalt perspektiv belyst ved FoU-statistiske data
(NIFU skriftserie;2003-30, Research report, 2003-11)Rapporten viser hvordan instituttsektoren inngår i internasjonal FoU-statistikk og gjør en sammenligning mellom ulike land. Ved hjelp av OECDs statistikk og nasjonale kilder belyses blant annet omfanget av FoU ved instituttene ...