• Får elevene den opplæringen de har krav på? Kartlegging av undervisningstimer med kvalifiserte lærere i videregående opplæring 

      Sjaastad, Jørgen; Carlsten, Tone Cecilie; Wollscheid, Sabine (NIFU-rapport;2016:26, Research report, 2016-09)
      NIFU har gjennomført en kartlegging av undervisningstimetall med kvalifiserte lærere i videregående opplæring på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Oppdraget er gjennomført etter Kunnskapsdepartementets initiativ til ...
    • Får nyutdannede med høyere grad arbeid i samsvar med sitt utdanningsnivå? Utviklingstrekk 1995–2013 

      Støren, Liv Anne; Næss, Terje; Reiling, Rune Borgan; Wiers-Jenssen, Jannecke (NIFU-rapport;53-2014, Research report, 2014-12)
      Det har en tid pågått en debatt om hvorvidt det utdannes for mange med høyere utdanning i Norge, og om det har gått inflasjon i mastergrader. I tilknytning til denne debatten hevdes det også at mastere har «feil» utdanning, ...
    • Felles nordisk forskningsstøtte: Styring og nytte 

      Brofoss, Karl Erik; Ramberg, Inge; Schwach, Vera (NIFU skriftserie;2003-23, Research report, 2003-11)
      De nordiske landene er knyttet sammen geografisk, med historiske bånd, med parallell utvikling av demokratiske styresett og etter 1945 den nordiske velferdsstaten. Ideen om et nordisk fellesskap kan spenne fra høystemte ...
    • Fellespotten i Regionale forskningsfond – status og utviklingsmuligheter 

      Spilling, Olav R.; Borlaug, Siri Brorstad (NIFU-rapport;2016:3, Research report, 2016-03)
      I denne rapporten presenteres en analyse av den såkalte fellespotten i Regionale forsk-ningsfond. Fellespotten utgjør 15 prosent av de midlene som årlig bevilges til Regionale Forskningsfond, og skal brukes til felles ...
    • Fem år etter grunnskolen: Kompetanseoppnåelse i videregående opplæring og overgangen til høyere utdanning og arbeid før og etter Kunnskapsløftet 

      Frøseth, Mari Wigum; Vibe, Nils (NIFU rapport;2014-3, Research report, 2014-03)
      Analysene i denne rapporten er en videreføring av NIFUs evaluering av Kunnskapsløftet basert på oppdaterte data, slik at de to siste grunnskolekullene før reformen og de to første etter kan følges gjennom fem år.
    • Finansiering av grunnforskning: i Sverige, Danmark, Finland, Nederland og Storbritannia 

      Frølich, Nicoline; Kallerud, Egil (NIFU skriftserie;2003-14, Research report, 2003-05)
      Denne rapporten er skrevet på oppdrag av Utdannings- og forskningsdepartementet, med sikte på bruk i en bred gjennomgang i departementets regi av ordninger for finansiering av grunnforskning i Norge.
    • Finansieringsmodeller for høyere utdanning og deres virkninger: Sammenfatning av et IMHE/OECD prosjekt 

      Frølich, Nicoline (NIFU STEP-rapport;6-2007, Research report, 2007-02)
      Dette notatet er dels en sammenfatning og dels en videreutvikling av en kommende publikasjon om finansieringssystemer for høyere utdanning og deres virkninger gjennomført under programmet Institutional Management in Higher ...
    • Finnes det en “universalmedisin” mot frafall? En analyse av universitetenes holdning til og tiltak mot frafall blant studenter 

      Hovdhaugen, Elisabeth; Frølich, Nicoline; Aamodt, Per Olaf (NIFU STEP-rapport;2008-9, Research report, 2008-02)
      Denne rapporten ser på frafall i de frie fagene ved universitetene, fra et studentperspektiv og et institusjonsperspektiv. Problemstillingen er tredelt: hva er årsakene til frafall, hva kan lærestedene gjøre og hvilke ...
    • Fleksibel opplæring for voksne : En kunnskapsoppsummering 

      Wollscheid, Sabine; Bergene, Ann Cecilie; Olsen, Dorothy Sutherland (NIFU-rapport;2020:29, Research report, 2020-12)
      På oppdrag fra Kompetanse Norge har NIFU laget en kunnskapsoppsummering over internasjonal og nasjonal forskning om betydningen av ulike dimensjoner i fleksibel opplæring og betydningen av fleksibilitet i opplæringen for ...
    • Fleksibelt arbeid blant nyutdannede akademikere 

      Try, Sverre (NIFU-rapport;11-2001, Research report, 2001-12)
      Denne rapporten fokuserer på betydningen av midlertidig arbeid og deltidsarbeid i overgangen fra høyere utdanning til arbeidsmarkedet. Midlertidig arbeid og deltidsarbeid defineres av og til som fleksibelt arbeid. Rapporten ...
    • Flerfaglig forskerskole i utdanningsforskning ved NTNU 

      Tømte, Cathrine; Vabø, Agnete (NIFU rapport;2010-46, Research report, 2010-12)
      Denne rapporten inneholder en evaluering av den Flerfaglige forskerskolen i utdanningsforskning ved Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse (SVT), NTNU i Trondheim. Evalueringen er basert på analyser av sentrale ...
    • Flukt fra lærer og førskolelæreryrket? 

      Arnesen, Clara Åse (NIFU skriftserie;2002-8, Research report, 2002-02)
      Det har i mange år vært mangel på førskolelærere og allmennlærere i det norske arbeidsmarkedet. Fra flere hold har det blitt hevdet at dette skyldes at førskolelærere og allmennlærere flykter fra sine yrker og finner seg ...
    • Forbruksforskning i Norge: En kunnskapsoversikt 

      Fossum, Lone Wanderås; Wollscheid, Sabine; Siversen, Gunnar (NIFU-rapport;2021:24, Research report, 2021-12)
      I denne rapporten presenteres en kvantitativ og tematisk kunnskapsoversikt over norsk forbruksforskning hvor også fagmiljøene som jevnlig bidrar til feltet er kartlagt. I tillegg til rapporten formidles resultatet til ...
    • Fordeling av tidsressurser til FoU ved statlige høgskoler 

      Smeby, Jens-Christian (NIFU skriftserie;2002-7, Research report, 2002-03)
      De statlige høgskolene utgjør en betydelig forskningsressurs, noe som innebærer at den interne fordelingene av disse ressursene er et sentralt forskningspolitisk spørsmål. Rapporten belyser de statlige retningslinjene for ...
    • Forholdet mellom næringslivet og UoH-sektoren – et krevende mangfold 

      Gulbrandsen, Magnus; Larsen, Ingvild Marheim (NIFU-rapport;7-2000, Research report, 2000-05)
      Kirke-, undervisnings og forskningsdepartementet har gitt NIFU i oppdrag å belyse forholdet mellom næringslivet og UoH-sektoren. Departementet har understreket behovet for et bredt fokus som inkluderer både forskning, ...
    • Forkurs for ingeniørutdanning : Opptak, gjennomføring og overgang til ingeniørutdanning 

      Hovland, Grethe (NIFU skriftserie;1997:2, Research report, 1997-01)
      Forkurs for ingeniørutdanning gir muligheter for ungdom uten generell eller spesiell studiekompetanse til å kunne få adgang til ingeniørstudier, realfagsstudier eller annen høyere utdanning. Spesielt siden det i dag er ...
    • Forskerbehov og forskerrekruttering i matvareindustrien: Et pilotprosjekt 

      Pedersen, Trond Einar (NIFU STEP rapport;2009-35, Research report, 2009-09)
      På oppdrag fra Universitets- og høgskolerådet (UHR) har NIFU STEP analysert forskerbehov og forskerrekruttering i matvareindustrien. Bakgrunnen for prosjektet var UHRs interesse for et sektororientert pilotprosjekt, som ...
    • Forskerpersonalet innen miljø- og utviklingsforskning 

      Slipersæter, Stig (NIFU skriftserie;2001-27, Research report, 2001-12)
      Rapporten gir en oversikt over forskerpersonalet innen miljø- og utviklingsforskning ved universiteter og høgskoler, samt ved ni forskningsinstitutter. Rapporten viser hvilke deler av fagfeltet forskerne arbeider med og ...
    • Forskerrekruttering i Norge - status og komparative perspektiver 

      Gunnes, Hebe; Næss, Terje; Kaloudis, Aris; Sarpebakken, Bo; Melin, Göran; Blomkvist, Linda (NIFU STEP-rapport;2-2007, Research report, 2007-01)
      Denne rapporten er utarbeidet på oppdrag fra Forskningsrådet og Kunnskapsdepartementet. Som en oppfølging av arbeidet som presenteres i denne rapporten, skal NIFU STEP levere en ny rapport i mars 2007 med framskrivninger ...
    • Forskerrekruttering til bioproduksjon og foredling: Situasjonsbeskrivelse og behovsanslag mot 2015 

      Nerdrum, Lars (NIFU-rapport;8-2000, Research report, 2000-03)
      Analyser av ulike tema knyttet til forskerrekruttering og forskerutdanning er blant de faste oppgavene som NIFU etter avtale utfører for Norges forskningsråd. Denne rapporten om forskerrekrutteringsbehov er utført på oppdrag ...