Blar i 1 - Reports / Rapporter på tittel
Viser treff 256-275 av 992
-
Faktagrunnlag for sektoranalyser for fiskeri- og havbrukssektoren og for landbrukssektoren: FoU-ressurser 1997 og 1999
(NIFU skriftserie;2001-26, Research report, 2001-12)Denne rapporten belyser ressursinnsatsen i forskning og utviklingsarbeid (FoU) og utgjør en del av faktagrunnlaget innenfor landbruks- og fiskerisektoren i 1999. Datamaterialet er hentet fra den nasjonale FoU-statistikken ... -
Fakultets- og instituttstyrer ved Universitetet i Stavanger. En evaluering
(NIFU rapport;2013-30, Research report, 2013-06-28)Universitetet i Stavanger (UiS) har som mange andre norske læresteder gjort forsøk med ulike styrings- og ledelsesmodeller. I denne rapporten gjøres det en evaluering av funksjonaliteten og effektene av styrene som ble ... -
Fast vitenskapelig personale i MNT-fagene ved universitetene: En kartlegging av erstatningsbehov og tilgang på nytt personale basert på registerdata
(NIFU STEP rapport;2009-4, Research report, 2009-02)Denne rapporten belyser erstatningsbehovet for fast vitenskapelig personale i fagområdene matematikk/naturvitenskap og teknologi (MNT-fagene) ved universitetene. -
Fast vitenskapelig personale i MNT-fagene ved universitetene: En kartlegging av erstatningsbehov og tilgang på nytt personale basert på registerdata
(NIFU STEP rapport;2009-12, Research report, 2009-02)Kompetanseløftet 2015 er en del av Omsorgsplan 2015 i Stortingsmelding nr. 25 (2005 – 2006), som er grunnlaget for den statlige satsningen på de kommunale omsorgstjenestene i de nærmeste årene framover. Kompetanseløftet ... -
Får elevene den opplæringen de har krav på? Kartlegging av undervisningstimer med kvalifiserte lærere i videregående opplæring
(NIFU-rapport;2016:26, Research report, 2016-09)NIFU har gjennomført en kartlegging av undervisningstimetall med kvalifiserte lærere i videregående opplæring på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Oppdraget er gjennomført etter Kunnskapsdepartementets initiativ til ... -
Får nyutdannede med høyere grad arbeid i samsvar med sitt utdanningsnivå? Utviklingstrekk 1995–2013
(NIFU-rapport;53-2014, Research report, 2014-12)Det har en tid pågått en debatt om hvorvidt det utdannes for mange med høyere utdanning i Norge, og om det har gått inflasjon i mastergrader. I tilknytning til denne debatten hevdes det også at mastere har «feil» utdanning, ... -
Felles nordisk forskningsstøtte: Styring og nytte
(NIFU skriftserie;2003-23, Research report, 2003-11)De nordiske landene er knyttet sammen geografisk, med historiske bånd, med parallell utvikling av demokratiske styresett og etter 1945 den nordiske velferdsstaten. Ideen om et nordisk fellesskap kan spenne fra høystemte ... -
Fellespotten i Regionale forskningsfond – status og utviklingsmuligheter
(NIFU-rapport;2016:3, Research report, 2016-03)I denne rapporten presenteres en analyse av den såkalte fellespotten i Regionale forsk-ningsfond. Fellespotten utgjør 15 prosent av de midlene som årlig bevilges til Regionale Forskningsfond, og skal brukes til felles ... -
Fem år etter grunnskolen: Kompetanseoppnåelse i videregående opplæring og overgangen til høyere utdanning og arbeid før og etter Kunnskapsløftet
(NIFU rapport;2014-3, Research report, 2014-03)Analysene i denne rapporten er en videreføring av NIFUs evaluering av Kunnskapsløftet basert på oppdaterte data, slik at de to siste grunnskolekullene før reformen og de to første etter kan følges gjennom fem år. -
Finansiering av grunnforskning: i Sverige, Danmark, Finland, Nederland og Storbritannia
(NIFU skriftserie;2003-14, Research report, 2003-05)Denne rapporten er skrevet på oppdrag av Utdannings- og forskningsdepartementet, med sikte på bruk i en bred gjennomgang i departementets regi av ordninger for finansiering av grunnforskning i Norge. -
Finansieringsmodeller for høyere utdanning og deres virkninger: Sammenfatning av et IMHE/OECD prosjekt
(NIFU STEP-rapport;6-2007, Research report, 2007-02)Dette notatet er dels en sammenfatning og dels en videreutvikling av en kommende publikasjon om finansieringssystemer for høyere utdanning og deres virkninger gjennomført under programmet Institutional Management in Higher ... -
Finnes det en “universalmedisin” mot frafall? En analyse av universitetenes holdning til og tiltak mot frafall blant studenter
(NIFU STEP-rapport;2008-9, Research report, 2008-02)Denne rapporten ser på frafall i de frie fagene ved universitetene, fra et studentperspektiv og et institusjonsperspektiv. Problemstillingen er tredelt: hva er årsakene til frafall, hva kan lærestedene gjøre og hvilke ... -
Fleksibel opplæring for voksne : En kunnskapsoppsummering
(NIFU-rapport;2020:29, Research report, 2020-12)På oppdrag fra Kompetanse Norge har NIFU laget en kunnskapsoppsummering over internasjonal og nasjonal forskning om betydningen av ulike dimensjoner i fleksibel opplæring og betydningen av fleksibilitet i opplæringen for ... -
Fleksibelt arbeid blant nyutdannede akademikere
(NIFU-rapport;11-2001, Research report, 2001-12)Denne rapporten fokuserer på betydningen av midlertidig arbeid og deltidsarbeid i overgangen fra høyere utdanning til arbeidsmarkedet. Midlertidig arbeid og deltidsarbeid defineres av og til som fleksibelt arbeid. Rapporten ... -
Flerfaglig forskerskole i utdanningsforskning ved NTNU
(NIFU rapport;2010-46, Research report, 2010-12)Denne rapporten inneholder en evaluering av den Flerfaglige forskerskolen i utdanningsforskning ved Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse (SVT), NTNU i Trondheim. Evalueringen er basert på analyser av sentrale ... -
Flukt fra lærer og førskolelæreryrket?
(NIFU skriftserie;2002-8, Research report, 2002-02)Det har i mange år vært mangel på førskolelærere og allmennlærere i det norske arbeidsmarkedet. Fra flere hold har det blitt hevdet at dette skyldes at førskolelærere og allmennlærere flykter fra sine yrker og finner seg ... -
Forbruksforskning i Norge: En kunnskapsoversikt
(NIFU-rapport;2021:24, Research report, 2021-12)I denne rapporten presenteres en kvantitativ og tematisk kunnskapsoversikt over norsk forbruksforskning hvor også fagmiljøene som jevnlig bidrar til feltet er kartlagt. I tillegg til rapporten formidles resultatet til ... -
Fordeling av tidsressurser til FoU ved statlige høgskoler
(NIFU skriftserie;2002-7, Research report, 2002-03)De statlige høgskolene utgjør en betydelig forskningsressurs, noe som innebærer at den interne fordelingene av disse ressursene er et sentralt forskningspolitisk spørsmål. Rapporten belyser de statlige retningslinjene for ... -
Forholdet mellom næringslivet og UoH-sektoren – et krevende mangfold
(NIFU-rapport;7-2000, Research report, 2000-05)Kirke-, undervisnings og forskningsdepartementet har gitt NIFU i oppdrag å belyse forholdet mellom næringslivet og UoH-sektoren. Departementet har understreket behovet for et bredt fokus som inkluderer både forskning, ... -
Forkurs for ingeniørutdanning : Opptak, gjennomføring og overgang til ingeniørutdanning
(NIFU skriftserie;1997:2, Research report, 1997-01)Forkurs for ingeniørutdanning gir muligheter for ungdom uten generell eller spesiell studiekompetanse til å kunne få adgang til ingeniørstudier, realfagsstudier eller annen høyere utdanning. Spesielt siden det i dag er ...