Blar i 1 - Reports / Rapporter på tittel
Viser treff 247-266 av 992
-
Faglige verv og oppgaver, karrierehemmende eller karrierefremmende?
(NIFU STEP rapport;12-2010, Research report, 2010-04-12)Denne rapporten er utarbeidet på oppdrag av Forskerforbundet. Den analyserer vilkår for forskning i et kjønnsperspektiv. NIFU STEP kartlegger hvordan utvalgte faglige verv og faglige oppgaver er fordelt mellom kvinner og ... -
Fagopplæring eller statlig utdanning i arbeidslivet? Om lærefagene IKT Service og Kontor- og administrasjon
(NIFU-rapport;2015:40, Research report, 2015-12)Denne rapporten representerer andre del av prosjektet «Kunnskapsoversikt med utdypende analyser som grunnlag for gjennomgang av tilbudsstrukturen i fag- og yrkesopplæringen». Rapporten tar for seg Kontor- og administrasjonsfaget ... -
Fagskoleutdannede – hvem de er og hvor de går
(NIFU rapport;2012-31, Research report, 2012-08-20)Fagskolene er et nesten uutforsket felt innenfor norsk utdanningsforskning. Denne rapporten er basert på en kandidatundersøkelse blant fagskolekandidater og skal være et bidrag til å tette litt av kunnskapshullet. ... -
Fagskoleutdannedes karriereveier : Funn fra en undersøkelse av personer uteksaminert med fagskoleutdanning i 2017 og 2018
(NIFU-rapport;2020:12, Research report, 2020-03)Denne rapporten viser funn fra en spørreundersøkelse sendt til alle som fullførte fagskoleutdanninger i 2017 eller 2018. Undersøkelsen ble gjennomført november 2019. Vi undersøker arbeidsmarkedsstatus, arbeidsledighet, ... -
Fagskoleutdannedes studiesituasjon og arbeidsmarkedssituasjon. Kandidatundersøkelse blant fagskoleutdannede uteksaminert våren 2012
(NIFU rapport;2013-40, Research report, 2013-10)Fagskolene bygger på videregående opplæring og skal være et alternativ til høyere utdanning. Skolene gir et mangfold av tilbud, både med hensyn til fagfelt og varighet på utdanningen. Rapporten er en videreføring av en ... -
Fagskoleutdanningens kunnskapsbase
(NIFU-rapport;2019:22, Research report, 2019-12)På oppdrag av Kompetanse Norge har NIFU undersøkt hva som er kunnskapsbasen i fagskoleutdanningene. Undersøkelsen bygger på utvalgte utdanninger innenfor tre store fagområder, teknisk, helse og økonomisk-administrative ... -
Fagspesifikke masterstudier for fysioterapeuter: En evaluering for Fond til etter- og videreutdanning av fysioterapeuter
(NIFU STEP rapport;17-2010, Research report, 2010-05)Våre undersøkelser tyder på at de fagspesifikke mastergradene har vært et viktig tilskudd i etter- og videreutdanningstilbudet for fysioterapeuter. Samtidig er det viktig å påpeke at masterstudiene representerer noe mer ... -
Fagutdanning og fagidentitet i byggebransjen: Opplæring av tømrere og rørleggere gjennom videregående opplæring
(NIFU STEP rapport;7-2010, Research report, 2010-07)I denne rapporten formidles resultater fra en undersøkelse av fag- og yrkesopplæring i byggrelaterte fag. Vi har studert hvordan ungdom læres opp og formes som håndverkere i tømrerfaget og rørleggerfaget, for å få en bedre ... -
Faktagrunnlag for sektoranalyser for fiskeri- og havbrukssektoren og for landbrukssektoren : FoU-ressurser 1997. Utdrag fra FoU-statistikken
(NIFU skriftserie;1999:12, Research report, 1999-12)Denne rapporten belyser ressursinnsatsen i forskning og utviklingsarbeid (FoU) som en del av faktagrunnlaget innenfor fiskeri-, havbruks- og landbrukssektoren i 1997. Prosjektet er utført på oppdrag fra Norges forskningsråd, ... -
Faktagrunnlag for sektoranalyser for fiskeri- og havbrukssektoren og for landbrukssektoren: FoU-ressurser 1997 og 1999
(NIFU skriftserie;2001-26, Research report, 2001-12)Denne rapporten belyser ressursinnsatsen i forskning og utviklingsarbeid (FoU) og utgjør en del av faktagrunnlaget innenfor landbruks- og fiskerisektoren i 1999. Datamaterialet er hentet fra den nasjonale FoU-statistikken ... -
Fakultets- og instituttstyrer ved Universitetet i Stavanger. En evaluering
(NIFU rapport;2013-30, Research report, 2013-06-28)Universitetet i Stavanger (UiS) har som mange andre norske læresteder gjort forsøk med ulike styrings- og ledelsesmodeller. I denne rapporten gjøres det en evaluering av funksjonaliteten og effektene av styrene som ble ... -
Fast vitenskapelig personale i MNT-fagene ved universitetene: En kartlegging av erstatningsbehov og tilgang på nytt personale basert på registerdata
(NIFU STEP rapport;2009-4, Research report, 2009-02)Denne rapporten belyser erstatningsbehovet for fast vitenskapelig personale i fagområdene matematikk/naturvitenskap og teknologi (MNT-fagene) ved universitetene. -
Fast vitenskapelig personale i MNT-fagene ved universitetene: En kartlegging av erstatningsbehov og tilgang på nytt personale basert på registerdata
(NIFU STEP rapport;2009-12, Research report, 2009-02)Kompetanseløftet 2015 er en del av Omsorgsplan 2015 i Stortingsmelding nr. 25 (2005 – 2006), som er grunnlaget for den statlige satsningen på de kommunale omsorgstjenestene i de nærmeste årene framover. Kompetanseløftet ... -
Får elevene den opplæringen de har krav på? Kartlegging av undervisningstimer med kvalifiserte lærere i videregående opplæring
(NIFU-rapport;2016:26, Research report, 2016-09)NIFU har gjennomført en kartlegging av undervisningstimetall med kvalifiserte lærere i videregående opplæring på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Oppdraget er gjennomført etter Kunnskapsdepartementets initiativ til ... -
Får nyutdannede med høyere grad arbeid i samsvar med sitt utdanningsnivå? Utviklingstrekk 1995–2013
(NIFU-rapport;53-2014, Research report, 2014-12)Det har en tid pågått en debatt om hvorvidt det utdannes for mange med høyere utdanning i Norge, og om det har gått inflasjon i mastergrader. I tilknytning til denne debatten hevdes det også at mastere har «feil» utdanning, ... -
Felles nordisk forskningsstøtte: Styring og nytte
(NIFU skriftserie;2003-23, Research report, 2003-11)De nordiske landene er knyttet sammen geografisk, med historiske bånd, med parallell utvikling av demokratiske styresett og etter 1945 den nordiske velferdsstaten. Ideen om et nordisk fellesskap kan spenne fra høystemte ... -
Fellespotten i Regionale forskningsfond – status og utviklingsmuligheter
(NIFU-rapport;2016:3, Research report, 2016-03)I denne rapporten presenteres en analyse av den såkalte fellespotten i Regionale forsk-ningsfond. Fellespotten utgjør 15 prosent av de midlene som årlig bevilges til Regionale Forskningsfond, og skal brukes til felles ... -
Fem år etter grunnskolen: Kompetanseoppnåelse i videregående opplæring og overgangen til høyere utdanning og arbeid før og etter Kunnskapsløftet
(NIFU rapport;2014-3, Research report, 2014-03)Analysene i denne rapporten er en videreføring av NIFUs evaluering av Kunnskapsløftet basert på oppdaterte data, slik at de to siste grunnskolekullene før reformen og de to første etter kan følges gjennom fem år. -
Finansiering av grunnforskning: i Sverige, Danmark, Finland, Nederland og Storbritannia
(NIFU skriftserie;2003-14, Research report, 2003-05)Denne rapporten er skrevet på oppdrag av Utdannings- og forskningsdepartementet, med sikte på bruk i en bred gjennomgang i departementets regi av ordninger for finansiering av grunnforskning i Norge. -
Finansieringsmodeller for høyere utdanning og deres virkninger: Sammenfatning av et IMHE/OECD prosjekt
(NIFU STEP-rapport;6-2007, Research report, 2007-02)Dette notatet er dels en sammenfatning og dels en videreutvikling av en kommende publikasjon om finansieringssystemer for høyere utdanning og deres virkninger gjennomført under programmet Institutional Management in Higher ...