Blar i 1 - Reports / Rapporter på tittel
Viser treff 939-958 av 992
-
Utdanningsinstitusjoner i alternativ medisin
(NIFU skriftserie;1998:15, Research report, 1998-12)NIFU gir i denne rapporten en oversikt over utdanningsinstitusjoner i alternativ medisin, som baserer seg på et spørreskjema utarbeidet og sendt til institusjonene av Sosial- og helsedepartementet. Arbeidet med rapporten ... -
Utdanningskvalitet i høyere utdanning: noen empiriske eksempler. Resultater fra en undersøkelse blant faglig ansatte våren 2013
(NIFU rapport;2014-6, Research report, 2014-04)Utdanningskvalitet er et av hovedtemaene i det strategiske forskningsprogrammet "Kvalitet og samspill - UH-sektoren og samfunnet" som NIFU utfører i perioden 2012–2015, finansiert av Kunnskapsdepartementet. Rapporten bygger ... -
Utdanningsstøtte i endring og vekst: En undersøkelse av omleggingen av Lånekassens regelverk, veksten i antallet støttemottakere og økningen i utbetalt støtte i perioden 2001–2004
(NIFU STEP skriftserie;2005-9, Research report, 2005-05)Rapporten presenterer resultatene fra prosjektet: “Endringer i utdanningsstøtten”. Bakgrunnen for prosjektet er veksten i antallet støttesøkere og støttemottakere i Lånekassen i løpet av perioden 2001–2004, noe som har ... -
Utdanningsvalg som fag og utfordring på ungdomstrinnet: Sluttrapport fra prosjektet Karriereveiledning i overgangen mellom ungdomsskole og videregående opplæring. Evaluering av Kunnskapsløftet
(NIFU rapport;2012-28, Research report, 2012-07)En sentral målsetning med det nye faget utdanningsvalg på ungdomstrinnet er å redusere feilvalg og frafall i videregående opplæring. I denne rapporten bygger vi i hovedsak på resultater av en omfattende survey til elever, ... -
Utenlandske investeringer i norsk FoU
(NIFU STEP-rapport;1-2006, Research report, 2006-01)Norges forskningsråd (NFR) og Innovasjon Norge (IN) ble i Forskningsmeldingen (St.meld. nr. 20 2004–2005 Vilje til forskning) gitt i oppdrag å utrede tiltak som kan bidra til å øke de utenlandske investeringene i norsk ... -
Utenlandske statsborgere med norsk doktorgrad
(NIFU STEP-rapport;5-2007, Research report, 2007-03)Denne rapporten er todelt: I den første delen beskrives kjennetegn ved utenlandske doktorgradskandidater i perioden 1990 – 2005 basert på informasjon innhentet fra NIFU STEPs registre over doktorgrader og forskerpersonale, ... -
Utenlandske studenters syn på å studere i Norge
(NIFU rapport;2014-34, Research report, 2014-11)Tallet på utenlandske studenter i Norge mer enn tredoblet siden årtusenskiftet, men det har foreligget begrenset kunnskap om denne studentgruppen. I denne rapporten ser vi på bakgrunnen for at studenttallene har økt, hvordan ... -
Utenlandsopphold blant doktorgradsstipendiater
(NIFU skriftserie;1998:6, Research report, 1998-04)Foreliggende rapport er utarbeidet av NIFU på oppdrag fra Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet. Rapporten belyser betydningen av lengre faglige utenlandsopphold blant doktorgradsstipendiater. I de tre tidligere ... -
Utlendinger i norsk forskning. En undersøkelse basert på registerdata
(NIFU rapport;2011-30, Research report, 2011-10-25)Til grunn for denne rapporten ligger en særskilt kartlegging av statsborgerskap og innvandringsbakgrunn blant det vitenskapelige personalet ved universiteter og høgskoler og forskerne i instituttsektoren. Kartleggingen ... -
Utlendinger med norsk doktorgrad - hvor blir de av? En undersøkelse basert på registerdata
(NIFU rapport;2013-17, Research report, 2013-04-05)I denne rapporten ser vi på personer med ikke-norsk statsborgerskap som har avlagt en doktorgrad ved norske universiteter og høgskoler. Vi undersøker i hvilken utstrekning de gjenfinnes i norsk arbeidsliv etter avlagt grad. ... -
«…utnytte sine evner og realisere sitt talent»? Læringsutbytte ved innføringen av Kunnskapsløftet
(NIFU STEP-rapport;5-2005, Research report, 2005-10)På oppdrag fra Utdanningsdirektoratet har NIFU STEP utarbeidet denne statusrapporten om tilstanden i grunnopplæringen anno 2005 med hensyn til gjennomføring og læringsutbytte. Utdanningsdirektoratet har gitt andre miljøer ... -
Utvikling av flerkulturell kompetanse i lærerutdanningene, grunnopplæringen og barnehagene : Sluttrapport fra evalueringen av Kompetanse for mangfold
(NIFU-rapport;2018:1, Research report, 2018-02)Kompetanse for mangfold er en satsing som har vært implementert i perioden 2013–2017. Målet for Kompetanse for mangfold har vært at ansatte i barnehager og skoler skal være i stand til å støtte barn, elever og voksne med ... -
Utvikling av nye, forskningsbaserte foretak: Casestudier i marin bioteknologi og mobile kommersielle tjenester
(NIFU STEP-rapport;23-2007, Research report, 2007-06)Denne rapporten er basert på prosjektet ”Barrierer mot kommersialisering av kunnskap” finansiert av Norges Forskningsråd gjennom KUNI-programmet. I prosjektet har hovedfokus vært på kommersialisering og de kompliserte ... -
Utvikling av pedagogisk praksis? Oppfølgingsundersøkelse halvannet år etter gjennomført videreutdanning blant barnehagelærere, lærere og yrkesfaglærere
(NIFU-rapport;2023:8, Research report, 2023-06)Denne rapporten om pedagogisk praksis i ulike lærergrupper nesten to år etter gjennomført videreutdanning er skrevet på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Formålet med oppfølgingsundersøkelsen som presenteres i rapporten, ... -
Utviklingen av det nye NTNU: Rom for alle og rom for fornying? En underveisevaluering av fusjonen.
(NIFU-rapport;2016:22, Research report, 2016-08)1. januar 2016 ble Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, NTNU, slått sammen med høgskolene i Ålesund, Gjøvik og Sør-Trøndelag. Institusjonenes vedtak om å slå seg sammen skjer med bakgrunn i sentrale politiske ... -
Utviklingsavtaler i norsk høyere utdanning : En evaluering av pilotordningen
(NIFU-rapport;2020:21, Research report, 2020-10)I denne rapporten presenterer vi funn fra evalueringen av ordningen med flerårige utviklingsavtaler mellom Kunnskapsdepartementet (KD) og statlige universiteter og høyskoler. En utviklingsavtale er en skriftlig ikke-juridisk ... -
Utviklingstiltak innenfor realfagene: Forprosjekt for evalueringen av tiltaksplanen «Realfag, naturligvis»
(NIFU skriftserie;2004-12, Research report, 2004-03)I november 2002 presenterte Utdannings- og forskningsdepartementet strategiplanen «Realfag, naturligvis» – en femårig handlingsplan for å snu den negative utviklingen i realfag. Strategiplanen skal være en dynamisk plan ... -
Valg av lærested. Begrunnelser og informasjonskanaler ved valg av universitet/ høgskole - en pilotstudie
(NIFU rapport;2012-11, Research report, 2012-03)Denne rapporten ser på studenters begrunnelse for valg av læresteder, og hvilke kilder de benytter for å innhente informasjon om høyere utdanning. Den ser også på noen andre forhold som er relatert til valg av lærested, ... -
Valg og bortvalg: Om valg av studieretning i og bortvalg av videregående opplæring blant 16 åringer i 2002. Første delrapport i prosjektet Bortvalg og kompetanse
(NIFU skriftserie;2003-5, Research report, 2003-03)Dette prosjektet om bortvalg av og kompetanseoppnåelse fra videregående opplæring gjennomføres av NIFU for sju av de åtte fylkene i Østlandssamarbeidet: Østfold, Akershus, Oslo, Hedmark, Buskerud, Vestfold og Telemark. ... -
Varehandel og høyere utdanning : En eksplorativ studie av samarbeid innen utdanning, forskning og innovasjon
(NIFU-rapport;2019:9, Research report, 2019-06)Dette prosjektet er gjennomført av Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU) på oppdrag fra Virke. Prosjektets formål er å undersøke samarbeidsrelasjonene mellom varehandelsnæringen og ...