Blar i 1 - Reports / Rapporter på tittel
Viser treff 479-498 av 992
-
Kompetanse om vold og overgrep i nære relasjoner: innledende kartlegging av føringer, opplæringsstrukturer og kompetansebehov
(NIFU-rapport;2019-26, Report, 2020-04-01)Regjeringen skal utarbeide en tverrsektoriell kompetansestrategi mot vold og overgrep i nære relasjoner. Strategien er et tiltak i Opptrappingsplanen mot vold og overgrep 2017–2021 (Barne- og likestillingsdepartementet, ... -
Kompetanse til energibedrifter: En undersøkelse av ingeniørutdanning i elkraft
(NIFU STEP rapport;24-2010, Research report, 2010-09)Formålet med denne rapporten er å belyse noen sider ved kompetansesituasjonen i energisektoren. I dette notatet har vi først sett på søkningen til studiene og studentenes gjennomføring, fordi dette er kritiske faktorer for ... -
Kompetansebehov i grønne jobber: En casestudie fra solcelleindustrien
(NIFU STEP rapport;2010-36, Research report, 2010-11)Gjennomgangen viser at omlegging til et klimavennlig samfunn kan bidra til økonomisk vekst og sysselsetting. Det er et stort behov for grønne teknologiløsninger, og vekst i bedrifter som omstiller seg mot miljøvennlige ... -
Kompetansebehov i kraftnæringen: Tilleggsstudie basert på NHOs kompetansebarometer 2014
(NIFU-rapport;7-2015, Research report, 2015-02)Formålet med denne rapporten er å analysere framtidige kompetansebehov i kraftnæringen, undersøke bedriftenes arbeid med å definere og kartlegge kompetansebehov og hvordan de arbeider for å dekke behovet. Denne studien ... -
Kompetanseinvesteringer i norsk arbeidsliv: En kvantitativ studie av CVTS3, ABU 2003 og Lærevilkårsmonitoren
(NIFU STEP-rapport;2008-31, Research report, 2008-11)Formålet med denne rapporten har vært å gi innsikt i hvilke faktorer eller forhold som har betydning for kompetanseinvesteringer, både på individnivå, virksomhetsnivå og samfunnsnivå. I rapporten har vi forsøkt å gi et ... -
Kompetanseutnyttelse blant mastere to–tre år etter eksamen : Resultater fra Spesialkandidatundersøkelsen 2017
(NIFU-rapport;2018:2, Research report, 2018-01)Denne rapporten presenterer resultater fra en spørreundersøkelse blant personer som fullførte en mastergrad eller tilsvarende i 2014. De var utdannet i humanistiske og estetiske fag, samfunnsfag og juss, økonomisk-administrative ... -
Kompetanseutvikling blant yrkesfaglærere: En undersøkelse basert på OECD Teaching and Learning International Survey (TALIS)
(NIFU-rapport;2016:6, Research report, 2016-03)Som bidrag til et kunnskapsgrunnlag for å videreutvikle en strategi for kompetanseutvikling for yrkesfaglærere – Yrkesfaglærerløftet – har Utdanningsdirektoratet på vegne av Kunnskapsdepartementet bedt NIFU om å foreta en ... -
Kompetanseutvikling i små og mellomstore bedrifter i Viken
(NIFU-rapport;2023:25, Research report, 2023-12)NIFU har på oppdrag av Viken fylkeskommune gjennomført en kvalitativ intervjuundersøkelse om kompetanseutvikling i små og mellomstore bedrifter i Akershus og Østfold. -
Kompetanseutvikling og livslang læring blant seniorer innenfor akademikeryrker
(NIFU-rapport;2019:14, Research report, 2019-09)Dette prosjektet er gjennomført av Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU) på oppdrag fra Senter for seniorpolitikk, Tekna og Econa. Oppdragsgiverne ønsket et oppdatert kunnskapsgrunnlag ... -
Konsekvenser av mistilpasning i overgangen mellom utdanning og arbeid for seinere yrkeskarriere
(NIFU skriftserie;2000:12, Research report, 2000-07)Temaet for denne rapporten er mistilpasning i overgangen mellom utdanning og arbeid. Rapporten omtaler omfanget av slik mistilpasning og hvorvidt mistilpasningen har betydning for den seinere yrkeskarrieren. Spesielt ... -
Konsekvenser av rasisme og diskriminering for deltakelse i sivilsamfunnet: En kunnskapsoversikt
(NIFU-rapport;2022:27, Research report, 2022-12)På oppdrag fra Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi) har NIFU laget en kunnskapsoversikt over nordisk og internasjonal forskning på betydningen av rasisme og diskriminering for deltakelse i sivilsamfunnet. Rapporten ... -
Konsekvenser av rasisme og diskriminering for integrering innen utdanning: En kunnskapsoversikt
(NIFU-rapport;2022:22, Research report, 2022-10)På oppdrag fra Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi) har NIFU laget en kunnskapsoversikt over nordisk og internasjonal forskning om konsekvenser av rasisme og diskriminering for integrering innen utdanning. Rapporten ... -
Konsekvenser av rasisme og diskriminering på grunn av etnisitet, religion og livssyn: En kunnskapsoversikt
(NIFU-rapport;2021:22, Research report, 2021-12)På oppdrag fra Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir) har NIFU laget en kunnskapsoversikt over nordisk og internasjonal forskning om konsekvenser av rasisme og diskriminering på grunn av etnisitet og religion. ... -
Konturer av et Innlandsuniversitet: Vurdering av organisasjons-, styrings- og ledelsesmodeller
(NIFU STEP rapport;2009-26, Research report, 2009-08)NIFU STEP og Rokkansenteret fikk våren 2009 i oppdrag å utrede fremtidige modeller for hvordan et Innlandsuniversitet skal organiseres, styres og ledes. -
Kostbar kunnskap: Fordeling og tilbakebetaling av studielån etter inntekt, utdanning og sosial bakgrunn
(NIFU skriftserie;2002-16, Research report, 2002-08)Hver fjerde person mellom 15 og 64 år er i dag kunde i Statens lånekasse for utdanning (Lånekassen), og nesten en halv million personer er i gang med å nedbetale studielånet sitt. Samlet sett har disse et lån på over 47 ... -
Kreftforeningens posisjon, habilitet og tillit som forskningsfinansiør
(NIFU-rapport;5-2015, Research report, 2015-02)I denne rapporten analyseres Kreftforeningens posisjon som finansieringskilde for norsk kreftforskning, samt søknads- og vurderingsprosessen som benyttes ved tildeling av forskningsmidler fra Kreftforeningen. Både habilitet ... -
Kritisk masse - om forskningsmiljøers størrelse, produktivitet og kvalitet
(NIFU skriftserie;1998:8, Research report, 1998-05)Den foreliggende rapporten gir en oversikt over sentral litteratur om hvilken betydning fagmiljøers størrelse har for produktivitet og kvalitet i forskning og forskerutdanning. Den er utarbeidet på oppdrag fra Högskoleverket ... -
Kryssløp fra Vg1 studiespesialisering til alle Vg2 yrkesfag: Foreløpige erfaringer
(NIFU-rapport;2020:27, Research report, 2020-11)Siden 2018 har det eksistert en ordning som gjør det mulig for elever fra Vg1 studiespesialisering å søke seg direkte over til Vg2 yrkesfag. Denne rapporten er basert på en gjennomgang av de foreløpige erfaringer med ordningen. -
Kultur - Retur: Fylkeskommunenes satsinger på kulturbasert næringsutvikling
(NIFU STEP-rapport;4-2007, Research report, 2007-02)Denne rapporten kartlegger satsinger på kulturbasert næringsutvikling i ti fylker. Rapporten studerer hvilke type prosjekter som er sentrale innen feltet kultur og næring i fylkene og hva slags tenking og strategier som ... -
Kunnskap i system: En kartlegging av kunnskapsfunksjonen på det arbeids- og velferdspolitiske området i Sverige, Danmark og Canada
(NIFU rapport;2013-47, Research report, 2013-11-22)Denne rapporten er skrevet på oppdrag av Arbeidsdepartementet, og skal inngå som grunnlag i departementets vurdering av hvordan man best kan organisere oppsummering, formidling og bruk av kunnskap på det arbeids- og ...