Browsing 1 - Reports / Rapporter by Title
Now showing items 67-86 of 992
-
Continuity and Change in Norwegian Vocational Education and Training (VET)
(NIFU STEP-rapport;2008-29, Research report, 2008-07)This report, which is an English edition of NIFU STEP Report 20/2008: Fag- og yrkesopplæringen i Norge – noen sentrale utviklingstrekk, addresses some important developments in the vocational education and training (VET) ... -
Datagrunnlag for analyse av arbeidsmarkedsforløp: Dokumentasjon av registerdata og registerkoblinger til Kandidatundersøkelsen 2000.
(NIFU skriftserie;2003-6, Research report, 2003-04)Kandidatundersøkelsen 2000 inngår i første fase av et prosjekt som tar sikte på samle inn longitudinelle data av universitets- og høgskolekandidater som ble uteksaminert våren 2000. Kandidatene skal etter planen følges fra ... -
De første årene av karrieren: Forskjeller og likheter mellom minoritet og majoritet med høyere utdanning
(NIFU-rapport;7-2002, Research report, 2002-11)Denne rapporten er et resultat av et forskningsprosjekt finansiert av Norges forskningsråd under programmet Sysselsetting og arbeidsmarked. Prosjektet heter ’Arbeidsmarkedstilpasning de første tre årene etter eksamen fra ... -
De gamle er eldst? Betydning av skoleressurser, undervisningsformer og læringsmiljø for elevenes prestasjoner på 5., 8. og 10. trinn i grunnopplæringen
(NIFU STEP rapport;2010-34, Research report, 2010-11-03)Hensikten med prosjektet er å følge opp og vurdere utvikling over tid med hensyn til ressursinnsats og læringsresultater i grunnopplæringen. Formålet er å kunne legge til rette for et bedre kunnskapsgrunnlag og utvikling ... -
De næringsrettede instituttenes rolle i det fremtidige innovasjonssystemet
(NIFU STEP-rapport;4-2004, Research report, 2004-08)Det er ikke hva man kaller enhetene i innovasjonssystemet som er det avgjørende; det sentrale er om de operative enhetene man har dekker de behovene som finnes, og om rammevilkårene som er definert er adekvate i forhold ... -
De regionale forskningsinstituttene. Faktarapport
(NIFU rapport;2011-31, Research report, 2011-09)På oppdrag fra Norges forskningsråd har NIFU utarbeidet en faktarapport om de tolv regionale forskningsinstituttene som alle mottar statlig basisfinansiering fra Forskningsrådet. Rapporten skal dannet et faktagrunnlag for ... -
De samfunnsvitenskapelige instituttene
(NIFU skriftserie;2004-3, Research report, 2004-01)Dette notatet er skrevet på oppdrag av de samfunnsvitenskapelige instituttene i instituttsektoren – både de regionale og de nasjonale instituttene. Oppdraget er finansiert av instituttene selv med bidrag fra Norges ... -
De store selskapene: Forskningslokomotiver eller dresiner?
(NIFU STEP-rapport;18-2008, Research report, 2007-05)NIFU STEP gjennomførte i 2007 en kartlegging og vurdering av utviklingen i de største norske selskapenes investeringer i forskning og utvikling (FoU). Oppdraget var finansiert av Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO). Den ... -
De' hær e'kke nokka for mæ: Om bortvalg, gjennomføring og kompetanseoppnåelse i videregående skole i Finnmark skoleåret 2010-2011
(NIFU rapport;2012-10, Research report, 2012-03-10)Andelen som har fullført og bestått videregående opplæring har vært bemerkelsesverdig stabil for alle de 12 årskullene som har begynt i videregående opplæring under Reform 94, om lag 70 prosent har fullført og bestått innen ... -
Decision-making in expert panels evaluating research: Constraints, processes and bias
(NIFU-rapport;6-2002, Research report, 2002-07)This thesis on decision-making in expert panels evaluating research has been part of research training programme at NIFU financed by the Research Council of Norway. -
Delrapport 1 fra evaluering av forsøk med halvårsvurdering med én eller to karakterer i norsk: Litteraturstudie
(NIFU-rapport;2015:33, Research report, 2015-12)Utdanningsdirektoratet gjennomfører et forsøk hvor et utvalg videregående skoler og skoler med ungdomstrinn prøver ut halvårsvurdering med én eller to karakterer i norsk istedenfor ordinært tre karakterer i henholdsvis ... -
Delrapport 2 fra evaluering av forsøk med halvårsvurdering med én eller to karakterer i norsk: Erfaringer fra forsøket i videregående skole
(NIFU-rapport;2016:29, Research report, 2016-11)Høsten 2013 satte Utdanningsdirektoratet på oppdrag av Kunnskapsdepartementet i gang et forsøk med redusert antall karakterer i halvårsvurderingen i norskfaget på Vg1 og Vg2 på studieforberedende utdanningsprogram. Fra ... -
Delrapport fra evaluering av pilotering av ordning med lærerspesialister: Lokal planlegging, oppstart ved skolene og de første erfaringene fra pilotering av lærerspesialistordningen i norsk og realfag
(NIFU-rapport;2016:19, Research report, 2016-10)På oppdrag fra Kunnskapsdepartementet gjennomfører Utdanningsdirektoratet pilotering av ordning med lærerspesialister i realfag og norsk. Piloteringen strekker seg over to skoleår fra og med høsten 2015 til og med våren ... -
Deltakerundersøkelsen 2013. Resultater av en spørreundersøkelse blant ansatte i skolen som har tatt videreutdanning i regi av strategien "Kompetanse for kvalitet"
(NIFU rapport;2013-35, Research report, 2013-10-15)I denne rapporten presenteres resultater fra Deltakerundersøkelsen 2013, en spørreundersøkelse rettet mot ansatte i skolen som har tatt videreutdanning i regi av strategien Kompetanse for kvalitet. Strategien Kompetanse ... -
Deltakerundersøkelsen 2014: Resultater av en spørreundersøkelse blant ansatte i skolen som har tatt videreutdanning i regi av strategien "Kompetanse for kvalitet"
(NIFU rapport;2014-36, Research report, 2014-09-29)Rapporten presenterer resultater fra en spørreundersøkelse, Deltakerundersøkelsen 2014, rettet mot lærere som har tatt videreutdanning i regi av strategien Kompetanse for kvalitet. Hensikten er å undersøke hvordan de som ... -
Deltakerundersøkelsen 2015: Resultater av en spørreundersøkelse blant ansatte i skolen som har tatt videreutdanning innenfor satsingen «Kompetanse for kvalitet»
(NIFU-rapport;2015:26, Research report, 2015-09)Denne rapporten presenterer funn fra Deltakerundersøkelsen 2015. Undersøkelsen er rettet mot lærere i skolen som har tatt videreutdanning innenfor satsingen Kompetanse for kvalitet. Satsingen har som mål å gi elevene økt ... -
Deltakerundersøkelsen 2016: Resultater fra en spørreundersøkelse blant ansatte i skolen som har tatt videreutdanning innenfor strategien «Kompetanse for kvalitet»
(NIFU-rapport;2016:28, Research report, 2016-09)Denne rapporten er skrevet på oppdrag for Utdanningsdirektoratet. Rapporten presenterer resultater fra Deltakerundersøkelsen 2016, en spørreundersøkelse rettet mot lærere som har tatt videreutdanning i regi av strategien ... -
Deltakerundersøkelsen for barnehage- og skoleledere 2022: Resultater fra en spørreundersøkelse til deltakerne i den modulbaserte videreutdanningen for ledere i 2021–2022
(NIFU-rapport;2022:21, Research report, 2022-10)Denne rapporten er skrevet på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Rapporten presenterer resultater fra Modulbasert lederutdanning 2022, en spørreundersøkelse rettet mot deltakere på modulbasert videreutdanning for ledere. ... -
Deltakerundersøkelsen for barnehage- og skoleledere 2023: Resultater fra en spørreundersøkelse til deltakerne i den modulbaserte videreutdanningen for ledere i 2022–2023
(NIFU-rapport;2023:19, Research report, 2023-10)Denne rapporten fra en undersøkelse blant deltakere i modulbasert lederutdanning studieåret 2022–2023, er skrevet på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Den handler om deres opplevelse av utdanningen og hvilket læringsutbytte ... -
Deltakerundersøkelsen for barnehageansatte 2017: Resultater fra en spørreundersøkelse blant ansatte i barnehagen som har tatt videreutdanning innenfor strategien «Kompetanse for fremtidens barnehage»
(NIFU-rapport;2017:23, Research report, 2017-09)Denne rapporten er skrevet på oppdrag for Utdanningsdirektoratet. Rapporten presenterer resultater fra Deltakerundersøkelsen for barnehager 2017, en spørreundersøkelse rettet mot barnehageansatte som har tatt videreutdanning ...