Browsing 1 - Reports / Rapporter by Title
Now showing items 179-198 of 992
-
Evaluation of the Spark pilot: Identifying novel and unconventional research by doubleblinded peer review
(NIFU Report;2022:2, Research report, 2021-12)This report presents the results of an evaluation of the Spark pilot, a research funding instrument which was piloted by the Swiss National Science Foundation (SNSF) in 2019 and 2020 to enable rapid funding of unconventional ... -
Evaluering av bruken av infrastrukturmidlene i FORNY-programmet
(NIFU STEP-rapport;2008-34, Research report, 2008-09)Med dette legges det frem en evaluering av bruken av infrastrukturmidlene i FORNY-programmet. FORNY-programmet er det viktigste virkemidlet i Norge for å stimulere til kommersialisering av forskningsresultater, og ... -
Evaluering av de nasjonale sentrene i opplæringen: Evaluering av åtte nasjonale sentre i et styrings- og brukerperspektiv
(NIFU rapport;2014-49, Research report, 2014-11)På oppdrag fra Utdanningsdirektoratet har NIFU gjennomført en evaluering av åtte av de nasjonale sentrene i opplæringen. Sentrene er opprettet for å bistå utdanningsmyndighetene i gjennomføringen av utdanningspolitikken ... -
Evaluering av de nordiske samarbeidsnemdene for humaniora og samfunnsforskning
(NIFU skriftserie;2003-24, Research report, 2003-09)På oppdrag av de nordiske samarbeidsnemdene for humaniora og samfunnsforskning (NOS-H og NOS-S) ved Rådsledningsmøte har Norsk insitutt for studier av forskning og utdanning (NIFU) og Institut för studier av utbildning och ... -
Evaluering av den bibliometriske forskningsindikator
(NIFU rapport;2012-17, Research report, 2012-08-03)Danmark innførte i 2009 en resultatindikator for forskning knyttet til fordelingen av nye basismidler mellom de åtte danske universitetene. Som resultatindikator for forskning valgte man den bibliometriske forskningsindikator ... -
Evaluering av den nasjonale strategien Språkløyper : Sluttrapport
(NIFU-rapport;2020:22, Research report, 2020-11)Språkløyper: Nasjonal strategi for språk, lesing og skriving (2016–2019) er en strategi igangsatt av Kunnskapsdepartementet med en overordnet målsetting om en systematisk og helhetlig styrking av språk-, lese- og ... -
Evaluering av den nasjonale strategien Språkløyper. Delrapport
(NIFU-rapport;2018:16, Research report, 2018-06)Språkløyper; Nasjonal strategi for språk, lesing og skriving (2016–2019) er igangsatt av Kunnskapsdepartementet og har som et overordnet mål en systematisk og helhetlig styrking av språk-, lese- og skriveferdigheter hos ... -
Evaluering av Den naturlige skolesekken: Utdanning for bærekraftig utvikling på ulike læringsarenaer
(NIFU rapport;2014-38, Research report, 2014-10)NIFU har evaluert Den naturlige skolesekken på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Formålet med evalueringen er å etablere et kunnskapsgrunnlag når videreføringen av ordningen skal vurderes. Evalueringen er gjennomført i ... -
Evaluering av Den virtuelle matematikkskolen for ungdomstrinnet: Nettbasert læring i grunnleggende ungdomsskolematematikk
(NIFU-rapport;2015-20, Research report, 2015-06)På oppdrag fra Senter for IKT i utdanningen har NIFU evaluert piloteringen av Den virtuelle matematikkskolen for året 2014-2015. Målet har vært å belyse flere sider ved gjennomføringen av piloteringen, som brukeropplevelse, ... -
Evaluering av eCampus-programmet
(NIFU-rapport;2016:44, Research report, 2016-12)Rapporten presenterer resultater fra evalueringen av eCampus-programmet. eCampus er et program for utvikling av IKT-infrastruktur for offentlige universiteter og høgskoler (UH), som startet opp i 2012 og avsluttes i siste ... -
Evaluering av etablering av ordning med Senter for fremragende utdanning (SFU): En kvalitativ analyse av aktørenes erfaringer og vurderinger
(NIFU rapport;2013-10, Research report, 2013-01-21)Med Stjernø-utvalgets forslag om å opprette et ”Senter for fremragende undervisning” ble det signalisert et ønske om ambisiøse nye nasjonale virkemidler for å heve kvalitet og status på høyere utdanning i Norge. Denne ... -
Evaluering av etter- og videreutdanning ved NTNU: Erfaringer og vurderinger ved instituttene
(NIFU skriftserie;2002-17, Research report, 2002-09)NTNU har de siste årene foretatt en omorganisering av sin etter- og videreutdanningsvirksomhet, og er i ferd med å utarbeide en ny strategiplan. I denne sammenheng skal det sentrale utvalget for etter- og videreutdanning ... -
Evaluering av fagfornyelsen yrkesfag, delrapport 1: Bakgrunn, prosess og implementering på vg1
(NIFU-rapport;2022:8, Research report, 2022-03)Dette er første delrapport fra evalueringen av fagfornyelsen yrkesfag som NIFU, Fafo og OsloMet utfører i samarbeid. Oppdragsgiver for evaluereringen er Utdanningsdirektoratet. Evalueringen er organisert i form av ulike ... -
Evaluering av fagfornyelsen yrkesfag, delrapport 2
(NIFU-rapport;2023:12, Research report, 2023-08)Dette er andre delrapport fra evalueringen av fagfornyelsen yrkesfag som NIFU, OsloMet–storbyuniversitetet og Fafo gjennomfører i samarbeid. Oppdragsgiver for evalueringen er Utdanningsdirektoratet. I denne delrapporten ... -
Evaluering av faglig understruktur ved Høgskolen i Bergen
(NIFU-rapport;2015:31, Research report, 2015-10)Høgskolen i Bergen ga høsten 2015 NIFU i oppdrag å gjennomføre en evaluering av den faglige understrukturen ved høgskolen. HiB ønsket å knytte til seg ekstern kompetanse som kunne bidra til å vurdere om nåværende faglige ... -
Evaluering av Fiskeri- og havbruksnæringens forskningsfond
(NIFU STEP-rapport;6-2006, Research report, 2006-11)Fiskeri- og Kystdepartementet ga i januar 2006 NIFU STEP i oppdrag å evaluere Fiskeri- og havbruksnæringens forskningsfond (FHF). -
Evaluering av forskningsinnsatsen i Helse Øst
(NIFU STEP-rapport;2008-43, Research report, 2008-10)Det tidligere Helse Øst har siden 2004 delt ut betydelige forskningsmidler til helseforetakene i regionen. I forbindelse med tildeling av forskningsmidler for 2007 ba styret i Helse Øst om en evaluering av effekten av ... -
Evaluering av forskningskvalitet: Et kritisk blikk på fagfellevurdering
(NIFU skriftserie;1999:9, Research report, 1999-11)Denne rapporten tar for seg den tradisjonelle og mest utbredte formen for vurdering av faglig kvalitet – bedømmelser foretatt av fagekspertise på feltet. Første del inneholder kort historikk og ser på hva fagfeller legger ... -
Evaluering av forsøk med praksisbrev: Delrapport 1 2009
(NIFU STEP rapport;2009-32, Research report, 2009-11)Fra og med skoleåret 2007-2008 ble det innført et forsøk med praksisbrev i tre lærefag i tre fylkeskommuner. Fra skoleåret 2008-2009 ble antall læreplaner utvidet til 16 og det ble åpnet opp for fri benyttelse av disse ... -
Evaluering av Geminisenter-ordningen: en viktig ordning med uutnyttet potensial
(NIFU-rapport;2017:14, Research report, 2017-06)Geminisenter-ordningen ble etablert av NTNU og SINTEF i 2003 for å styrke samarbeidet mellom institusjonene på faggruppenivå. Siden har Universitetet i Oslo og St. Olavs Hospital kommet med i ordningen, som har som formål ...