Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning: Recent submissions
Now showing items 61-80 of 2009
-
Kompetanse for hva og hvem? Kompetansehevingens rolle i pedagogisk bruk av digital teknologi i høyere utdanning
(NIFU Innsikt;2023-8, Others, 2023-11-14)Manglende kompetanse blant undervisere blir ofte trukket frem som en av de mest sentrale barrierene for å styrke den pedagogiske bruken av digital teknologi i høyere utdanning. I dette notatet belyser vi hvordan begrepet ... -
Dokumentasjon av data fra den nasjonale arbeidsgiverundersøkelsen 2022: Spørreundersøkelse sendt til virksomheter som har ansatt nyutdannede med fagskole-, bachelor- eller masterutdanning
(NIFU Arbeidsnotat;2023:12, Working paper, 2023-11)NIFU har på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet gjennomført en undersøkelse som hadde som formål å kartlegge virksomhetenes kompetansebehov i dag og i fremtiden og erfaringer og vurderinger knyttet til nyutdannedes kompetanse. -
Deltakerundersøkelsen for barnehagelærere 2023: Resultater fra spørreundersøkelser til deltakere på videreutdanningstilbud
(NIFU-rapport;2023:20, Research report, 2023-11)Denne rapporten er skrevet på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Rapporten presenterer resultater fra Deltakerundersøkelsen 2023, en spørreundersøkelse rettet mot barnehagelærere som har tatt videreutdanning. Hensikten ... -
Pandemiens virkninger på forskningen 2022: Ser vi nedgang i publiseringsaktiviteten?
(NIFU Innsikt;2023-7, Others, 2023-10-25)Hvilke effekter har pandemien hatt for norsk forskning? I dette notatet belyses én dimensjon av dette spørsmålet, nemlig om forskerne publiserer færre vitenskapelige artikler enn før. Slik publisering er en viktig del av ... -
FoU-aktivitet i grunnskolelærerutdanningene (GLU): En kartlegging for NOKUT – delrapport 1
(NIFU-rapport;2023:16, Report, 2023-10)NIFU har på oppdrag fra Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen (NOKUT) gjennomført en kartlegging av FoU-aktivitet i de norske fagmiljøene som sørger for grunnskolelærerutdanningene (GLU). Kartleggingen vil inngå som ... -
FoU-aktivitet i sykepleierutdanningen: En kartlegging for NOKUT – delrapport 3
(NIFU-rapport;2023:18, Research report, 2023-10)NIFU har på oppdrag fra Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen (NOKUT) gjennomført en kartlegging av FoU-aktivitet i de norske fagmiljøene som sørger for sykepleierutdanning. Kartleggingen skal blant annet kunne brukes ... -
FoU-aktivitet i utdanningene til barnevern, sosialt arbeid og vernepleie (BSV): En kartlegging for NOKUT – delrapport 2
(NIFU-rapport;2023:17, Research report, 2023-10)NIFU har på oppdrag fra Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen (NOKUT) gjennomført en kartlegging av FoU-aktivitet i de norske fagmiljøene som sørger for utdanningene til barnevern, sosialt arbeid og vernepleie (BSV). ... -
Betydningen av bosted for utdanningsvalg
(NIFU Innsikt;2023-6, Others, 2023-09-28)Det store flertallet av førstegangssøkerne til høyere utdanning har et lærested nær bostedet sitt. Likevel har majoriteten et lærested i en annen region som sitt førstevalg når de søker høyere utdanning. Vår analyse av ... -
FWF Clusters of Excellence: Evaluation of the selection process for the first call for proposals
(NIFU-rapport;2023:2, Research report, 2023-04)This report was commissioned by the Austrian Science Fund’s (FWF) and presents the results of an accompanying evaluation of the selection process for the first call of FWF’s Cluster of Excellence (CoE) programme. The purpose ... -
Gjennomføring og frafall i masterutdanning og grunnskolelærerutdanning ved Høgskolen i Østfold: Underveisrapport i prosjektet «Årsaker til frafall fra gradsstudier ved Høgskolen i Østfold»
(NIFU Arbeidsnotat;2023:11, Working paper, 2023-08)Dette arbeidsnotatet er første delleveranse i prosjektet «Årsaker til frafall fra gradsstudier ved Høgskolen i Østfold», som NIFU gjennomfører på oppdrag fra høgskolens ledelse. Formålet med prosjektet er å kartlegge årsaker ... -
Skolemiljøansattes roller og kompetanse i laget rundt eleven
(NIFU-rapport;2023:15, Research report, 2023-09)Denne rapporten formidler resultater fra et forskningsprosjekt som skal fremskaffe mer kunnskap om ansatte i skolen som arbeider elevrettet, men som ikke er utdannet som lærere. I rapporten omtaler vi denne gruppen som ... -
Framtidslaboratorium om den norske lakseoppdrettsnæringen
(NIFU Innsikt;2023-5, Others, 2023-09-09)I dette notatet gir vi en kort oppsummering fra et heldags framtidslaboratorium om oppdrettsnæringen arrangert innenfor rammene av AFINO-senteret for ansvarlig forskning og innovasjon. Øvelsen ble gjennomført den 7. september ... -
Utbredelsen av digital undervisning i norsk høyere utdanning
(NIFU Innsikt;2023-4, Others, 2023-08-20)Undervisning i digitale formater har blitt vanlig i mange studieprogrammer. Vi viser i dette notatet at 1 av 5 studenter oppgir å ofte ha undervisning i et digitalt format, men finner samtidig store forskjeller mellom ulike ... -
Exploring the relationship between departmental characteristics and research performance
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Many recent higher education reforms worldwide have been legitimated by their potential impact on the performance of universities and colleges. However, we know less about the actual impact of the changes implemented. This ... -
NIFU Årsrapport 2022
(Others, 2023-06-01) -
Fravær som vekker bekymring: Skoleeieres og skolelederes inntrykk og forståelse av fraværssituasjonen i Skole-Norge
(NIFU-rapport;2023:14, Research report, 2023-08)Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU) har en rammeavtale for 2021–2025 med Utdanningsdirektoratet om å gjennomføre halvårlige spørreundersøkelser rettet mot skoler og skoleeiere. ... -
Læremidler i grunnskole og videregående skole: En analyse av tilgang på, balanse mellom og valg av trykte og digitale læremidler i grunnskole og videregående skole
(NIFU-rapport;2023:13, Research report, 2023-08)Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU) har skrevet denne rapporten på oppdrag for Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening (NFFO). Datagrunnlaget for rapporten er tidligere ... -
Distrust in grant peer review — reasons and remedies
(Peer reviewed; Journal article, 2023)With the increasing reliance on competitive grants to fund research, we see a review system under pressure. While peer review has long been perceived as the cornerstone of self-governance in science, researchers have ... -
En godkjenningsordning som kan bli nyttig: Evaluering av godkjenningsordningen for utenlandsk fagskoleutdanning
(NIFU-rapport;2023:9, Research report, 2023-05)Rapporten evaluerer godkjenningsordningen for utenlandsk fagskoleutdanning, som frem til 1. januar 2023 var administrert av NOKUT. Ordningen er i dag administrert av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir). ... -
Norway’s scientific collaboration with China and South Korea in a global context: An analysis based on articles in Web of Science
(NIFU Arbeidsnotat;2023:1, Working paper, 2023-08)This report presents the results of a small study commissioned by the Norwegian Ministry of Education and Research with the aim of mapping Norway’s scientific collaboration with China and South-Korea within the context of ...