Blar i Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning på forfatter "Carlsten, Tone Cecilie"
-
Arbeidsgivers vurdering av nyansatte med høyere utdanning og fagskoleutdanning: Underveisrapport, første delrapport
Støren, Liv Anne; Carlsten, Tone Cecilie; Reiling, Rune Borgan; Olsen, Dorothy Sutherland; Arnesen, Clara Åse (NIFU Arbeidsnotat;2016:16, Working paper, 2016-11)Denne rapporten er første delrapport fra et treårig prosjekt som NIFU utfører på oppdrag for Kunnskapsdepartementet. Prosjektet omhandler arbeidsgiveres vurdering av nyansatte som nokså nylig er ferdige med masterutdanninger, ... -
Digitalisering og fremtidige kompetansebehov i kraftnæringen : En tilleggsstudie basert på NHOs Kompetansebarometer
Olsen, Dorothy Sutherland; Carlsten, Tone Cecilie; Børing, Pål; Rørstad, Kristoffer (NIFU Arbeidsnotat;2019:4, Working paper, 2019-04)Energi Norge og EL og IT Forbundet har gitt NIFU i oppdrag å gjennomføre en analyse av utvalgte data relevante for kraftnæringen, og se nærmere på hva andre studier har funnet om fremtidige kompetansebehov for denne næringen. ... -
Evaluering av de nasjonale sentrene i opplæringen: Evaluering av åtte nasjonale sentre i et styrings- og brukerperspektiv
Aamodt, Per Olaf; Seland, Idunn; Opheim, Vibeke; Carlsten, Tone Cecilie; Lødding, Berit; Røsdal, Trude (NIFU rapport;2014-49, Research report, 2014-11)På oppdrag fra Utdanningsdirektoratet har NIFU gjennomført en evaluering av åtte av de nasjonale sentrene i opplæringen. Sentrene er opprettet for å bistå utdanningsmyndighetene i gjennomføringen av utdanningspolitikken ... -
Evaluering av Den naturlige skolesekken: Utdanning for bærekraftig utvikling på ulike læringsarenaer
Sjaastad, Jørgen; Carlsten, Tone Cecilie; Opheim, Vibeke; Jensen, Fredrik (NIFU rapport;2014-38, Research report, 2014-10)NIFU har evaluert Den naturlige skolesekken på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Formålet med evalueringen er å etablere et kunnskapsgrunnlag når videreføringen av ordningen skal vurderes. Evalueringen er gjennomført i ... -
Evaluering av etablering av ordning med Senter for fremragende utdanning (SFU): En kvalitativ analyse av aktørenes erfaringer og vurderinger
Carlsten, Tone Cecilie; Aamodt, Per Olaf (NIFU rapport;2013-10, Research report, 2013-01-21)Med Stjernø-utvalgets forslag om å opprette et ”Senter for fremragende undervisning” ble det signalisert et ønske om ambisiøse nye nasjonale virkemidler for å heve kvalitet og status på høyere utdanning i Norge. Denne ... -
Evaluering av Internship-ordningen ved Universitetet i Tromsø
Kårstein, Asbjørn; Carlsten, Tone Cecilie (NIFU rapport;2013-26, Research report, 2013-05-30)Denne rapporten presenterer resultatene fra evalueringen av Internship-ordningen ved Universitetet i Tromsø, som særlig har omfattet studenters og virksomheters opplevde utbytte av ordningen. Hovedkonklusjonen i evalueringen ... -
Evaluering av Lektor2-ordningen: Gjestelærere fra arbeidslivet i skolens realfagundervisning
Sjaastad, Jørgen; Carlsten, Tone Cecilie; Opheim, Vibeke (NIFU rapport;2014-20, Research report, 2014-07)NIFU har evaluert Lektor2-ordningen på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Formålet med evalueringen er å etablere et kunnskapsgrunnlag når videreføringen av ordningen skal vurderes. Evalueringen er gjennomført i tidsrommet ... -
Evaluering av Nasjonal forskerskole for lærerutdanning (NAFOL): Aktivitet og kvalitet
Schwach, Vera; Bergene, Ann Cecilie; Carlsten, Tone Cecilie (NIFU-rapport;2021:6, Research report, 2021-02)På oppdrag fra Norges forskningsråd har NIFU evaluert ordningen med Nasjonal forskerskole for lærerutdanning (NAFOL). Målet er å styrke forskningskompetanse og kunnskapsgrunnlag i lærerutdanningene. NAFOL skulle bidra til ... -
Evaluering av Program for skolebibliotekutvikling 2009-2013
Carlsten, Tone Cecilie; Sjaastad, Jørgen (NIFU rapport;2014-4, Research report, 2014-03-01)NIFU har evaluert Program for skolebibliotekutvikling for Utdanningsdirektoratet. Evalueringen er gjennomført i tidsrommet juni 2013 til mars 2014. Den bygger på besøk og dybdeintervjuer ved Universitetet i Agder og ved ... -
Fairness in access to higher education in Norway: Policy and practice
Hovdhaugen, Elisabeth; Carlsten, Tone Cecilie (NIFU Working Paper;2018:7, Working paper, 2018-09)This working paper presents a case study of the Norwegian access system to higher education, drawing on data collected in a larger project commissioned by the EU Commission. Based on interviews with stakeholders at the ... -
Får elevene den opplæringen de har krav på? Kartlegging av undervisningstimer med kvalifiserte lærere i videregående opplæring
Sjaastad, Jørgen; Carlsten, Tone Cecilie; Wollscheid, Sabine (NIFU-rapport;2016:26, Research report, 2016-09)NIFU har gjennomført en kartlegging av undervisningstimetall med kvalifiserte lærere i videregående opplæring på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Oppdraget er gjennomført etter Kunnskapsdepartementets initiativ til ... -
Foredrag: NHOs kompetansebarometer 2014. Hovedresultater fra en undersøkelse om kompetansebehov blant NHOs medlemsbedrifter
Solberg, Espen; Rørstad, Kristoffer; Carlsten, Tone Cecilie; Børing, Pål (Others, 2014-08-22)Foredrag Kunnskapsdepartementet -
Fra politisk visjon til virkeligheten i klasserommet: Evaluering av virkemidlene i Ungdomstrinn i utvikling. Delrapport 2
Markussen, Eifred; Carlsten, Tone Cecilie; Seland, Idunn; Sjaastad, Jørgen (NIFU-rapport;2015:27, Research report, 2015-12)Denne rapporten er delrapport 2 i NIFUs evaluering av satsingen Ungdomstrinn i utvikling. Satsingen er et omfattende utviklingsarbeid i ungdomsskolen over hele landet. Hovedmålet for satsingen er «Motivasjon og mestring ... -
Godt sagt og godt gjort? Strategievaluering av Det helsevitenskapelige fakultet ved Universitetet i Tromsø – Norges Arktiske Universitet
Lekve, Kyrre; Aanstad, Siri; Piro, Fredrik; Carlsten, Tone Cecilie; Spilling, Olav R. (NIFU rapport;2014-2, Research report, 2014-02-03)I løpet av 2009 drev Helsefak en omfattende strategiprosess som resulterte i «Strategiplan 2010-2013. Godt gjort er bedre enn godt sagt.». Som ledd i arbeidet med å utarbeide en ny strategiplan for neste fireårsperiode har ... -
Inkluderende spesialundervisning? Om utfordringer innenfor spesialundervisningen i 2007 Rapport nr. 1 fra prosjektet: Gjennomgang av Spesialundervisning, Evaluering av Kunnskapsløftet
Markussen, Eifred; Strømstad, Marit; Carlsten, Tone Cecilie; Hausstätter, Rune; Nordahl, Thomas (NIFU STEP-rapport;19-2007, Research report, 2007-03)Denne rapporten er den første i prosjektet Gjennomgang av spesialundervisning som inngår i evalueringen av Kunnskapsløftet. Prosjektet gjennomføres som et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Hedmark og NIFU STEP. Prosjektet ... -
Kartlegging av lærere uten formelle kvalifikasjoner
Sjaastad, Jørgen; Carlsten, Tone Cecilie; Wollscheid, Sabine; Reiling, Rune Borgan; Federici, Roger Andre (NIFU-rapport;2016:15, Research report, 2016-11)NIFU har gjennomført en kartlegging av ansatte i undervisningsstillinger uten formell lærerkvalifisering. Kartleggingen er utført på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet og etter Kunnskapsdepartementets initiativ til ... -
Kompetanse og praksis blant norske lærere: Resultater fra TALIS-undersøkelsen i 2013
Caspersen, Joakim; Aamodt, Per Olaf; Vibe, Nils; Carlsten, Tone Cecilie (NIFU rapport;2014-41, Research report, 2014-11)Ett resultat i TALIS 2013 gir grunn til bekymring. Norge er ett av de landene der lærerne i svakest grad gir uttrykk for å mestre viktige sider ved undervisningen. I forhold til de andre landene gir for eksempel de norske ... -
Kompetansebarometer for NHO-bedriftene. Hovedresultater fra en undersøkelse om kompetansebehov blant NHOs medlemsbedrifter i 2014
Solberg, Espen; Rørstad, Kristoffer; Børing, Pål; Carlsten, Tone Cecilie (NIFU arbeidsnotat;2014:7, Working Paper, 2014-04-10)Dette arbeidsnotatet oppsummerer de første resultatene fra en spørreundersøkelse om kompetansebehov blant NHOs medlemsbedrifter. Undersøkelsen bygger på svar fra om lag 5 300 bedrifter av ulik størrelse og fra ulike næringer ... -
Kompetansebarometeret 2014. Foredrag: Hovedresultater fra en undersøkelse om kompetansebehov blant NHOs medlemsbedrifter
Solberg, Espen; Rørstad, Kristoffer; Carlsten, Tone Cecilie; Børing, Pål (Others, 2014-04-10)Lanseringsseminar NHO, 10. april 2014 -
Kompetansebehov i kraftnæringen: Tilleggsstudie basert på NHOs kompetansebarometer 2014
Olsen, Dorothy Sutherland; Carlsten, Tone Cecilie; Rørstad, Kristoffer (NIFU-rapport;7-2015, Research report, 2015-02)Formålet med denne rapporten er å analysere framtidige kompetansebehov i kraftnæringen, undersøke bedriftenes arbeid med å definere og kartlegge kompetansebehov og hvordan de arbeider for å dekke behovet. Denne studien ...