Blar i Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning på tittel
Viser treff 945-964 av 2009
-
Kandidatundersøkelsen 2017: Forbedret arbeidsmarkedssituasjon for nyutdannede?
(NIFU Arbeidsnotat;2018:5, Working paper, 2018-04)Denne rapporten viser resultater fra Kandidatundersøkelsen for mastere et halvt år etter eksamen 2017. Undersøkelsen ble gjennomført fra slutten av november 2017 til slutten av februar 2018. Arbeidsledigheten er på om lag ... -
Kandidatundersøkelsen 2023. Første resultater: Overgang fra utdanning til arbeid
(NIFU Arbeidsnotat;2024:6, Working paper, 2024-04)Dette arbeidsnotatet er første rapportering fra Kandidatundersøkelsen 2023, og dreier seg om overgang fra utdanning til arbeid for masterkandidater uteksaminert i vårsemesteret 2023. Oppdragsgiver er Direktoratet for høyere ... -
Kandidatundersøkelsen. Design, utviklingsmuligheter og internasjonale perspektiver
(NIFU-arbeidsnotat;2012:7, Working paper, 2012-11)Notatet inneholder en grundig framstilling av hva Kandidatundersøkelsen er, hvordan den gjennomføres og hvilke utdanningsgrupper og temaområder som dekkes. Denne type informasjon er relevant for høyere utdannede som får ... -
Karakterene fra tiende betyr (nesten) alt : Om gjennomføring, kompetanseoppnåelse og slutting i videregående opplæring gjennom fire år for unge som gikk ut av ungdomsskolen i Bergen våren 2014
(NIFU-rapport;2019:20, Research report, 2019-10)Denne rapporten handler om elevene som gikk i tiende klasse i en kommunal grunnskole i Bergen skoleåret 2013-2014. NIFU har fulgt disse elevene ut av grunnskolen og gjennom fire år i videregående opplæring frem til våren ... -
Karakterer i offentlige og private videregående skoler: En analyse av eksamens- og standpunktkarakter i norsk og matematikk og rutiner for standpunktvurdering i offentlige og private videregående skoler
(NIFU rapport;2014-24, Research report, 2014-07)Denne rapporten kartlegger praksiser og rutiner for hvordan standpunktkarakterer settes ved offentlige og private skoler. Bakgrunnen for oppdraget er en avisdebatt i 2013 der det ble påvist større avvik mellom standpunkt- ... -
Karakterers betydning for overgangen fra høyere utdanning til arbeidsmarkedet
(NIFU-rapport;6-2001, Research report, 2001-04)Hovedformålet med denne rapporten er å studere hvilken betydning eksamenskarakterer fra høyere utdanning har for kandidatenes utkomme på arbeidsmarkedet. Fokus vil hovedsakelig være karakterers betydning for overgangen fra ... -
Karaktersetting i etterkant av Kvalitetsreformen - endringer i strykprosent
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:36, Working Paper, 2005-11)Rapportens hovedproblemstilling er om det er mulig å identifisere en sammenheng mellom finansieringssystemet og karaktersetting, spesielt med hensyn på stryk. For å undersøke dette blir dels endringer i strykprosent i et ... -
Karriere Akershus: Evaluering av Partnerskap for karriereveiledning i Akershus
(NIFU STEP-rapport;2008-11, Research report, 2008-02)Denne evalueringen er gjennomført som følgeevaluering på oppdrag fra Akershus fylkeskommune i perioden 2005-2007. Mandatet har vært å bidra med kunnskap om partnerskap som organisasjonsform for å løse karriereveiledningsoppgaver. ... -
Karriere og arbeidsvilkår i norsk akademia : Resultater fra en survey blant vitenskapelig ansatte
(NIFU-rapport;2019:2, Research report, 2019-01)Denne rapporten belyser hvordan vitenskapelig ansatte i universiteter og høgskoler og forskningsinstitutter opplever noen sentrale aspekter ved egen arbeidssituasjon og oppgaver, karrierestruktur og organisering og styring ... -
Karriereløp i akademia: Statistikkgrunnlag utarbeidet for Komité for integreringstiltak --- Kvinner i forskning
(NIFU STEP-rapport;2008-19, Research report, 2008-04)Dette notatet er et statistikkgrunnlag om kvinneandeler i ulike fagområder og faggrupper i akademia, og kvinners og menns karriereveier i akademia utarbeidet på oppdrag av Komité for integreringstiltak – kvinner i forskning. -
Karriereveier for forskere i UVK
(NIFU STEP-rapport;2008-36, Research report, 2008-10)I denne rapporten presenteres resultater av kartlegging av karriereveier for forskere som har vært eller er doktorander fra prosjekter finansiert av Utbildningsvetenskapliga komitéen (UVK) i Vetenskapsrådet i Sverige. ... -
Karriereveiledning i overgangen mellom ungdomsskole og videregående opplæring: Delrapport I Evaluering av Kunnskapsløftet
(NIFU STEP-rapport;2008-41, Research report, 2008-11)Dette er den første delrapporten fra prosjektet I.2.2.b Karriereveiledning i overgangen mellom ungdomsskolen og videregående opplæring innenfor evalueringen av Kunnskapsløftet, hvor mange forskningsmiljøer deltar. Prosjektet ... -
Kartlegging av arbeid med etter- og videreutdanning i andre land
(NIFU Arbeidsnotat;2018:4, Working paper, 2018-03)Dette arbeidsnotatet er utarbeidet på oppdrag fra Kompetanse Norge. Hensikten med arbeidsnotatet er å gi en oversikt over arbeidet med etter- og videreutdanning i andre land som det er naturlig for Norge å sammenlignes ... -
Kartlegging av etter- og videreutdanningstilbud i Norge
(NIFU-rapport;2015:39, Research report, 2015-12)Foreliggende rapport har hatt som mål å kartlegge det mangfoldige landskapet av alle tilbydere av etter- og videreutdanning (EVU) på tvers av sektorer i Norge. Gjennom en omfattende datainnsamling har vi kartlagt EVU-tilbud ... -
Kartlegging av forskning på psykisk helse i Norge
(NIFU-rapport;2019:4, Research report, 2019-06)Denne rapporten presenterer resultater av en kartlegging av ressursinnsatsen til FoU innenfor psykisk helse i 2017. I tillegg inngår en publiseringsanalyse av forskningsresultatene, i form av vitenskapelige publikasjoner ... -
Kartlegging av FoU i fagmiljø som tilbyr korte profesjonsutdanninger: En kartlegging av ingeniør-, lærer- og helse- og sosialfagene
(NIFU-rapport;2016:31, Research report, 2016-11)NIFU har på oppdrag for Kunnskapsdepartementet gjennomført en kartlegging av FoU-virksomheten i fagmiljø som tilbyr korte, profesjonsutdanninger i ingeniør-, lærer- og helse- og sosialfagene. I rapporten tegnes nasjonale ... -
Kartlegging av internasjonale samarbeidsavtaler
(NIFU-arbeidsnotat;2011:3, Working paper, 2011-06)Rapporten presenterer resultatene av en kartlegging av avtaler om internasjonalt forskningssamarbeid. Kartleggingen dekker avtaler inngått av norske forskningsinstitusjoner direkte med institusjoner eller organisasjoner i ... -
Kartlegging av landbruks- og matrelatert FoU i 2015: Ressurser og vitenskapelig publisering
(NIFU-rapport;2017:2, Research report, 2017-04)Etter avtale med Norges forskningsråd har NIFU gjennomført en kartlegging av ressursinnsatsen til landbruks- og matrelatert FoU for 2015. Det er tredje gang dette tematiske området blir kartlagt. De foregående kartleggingene ... -
Kartlegging av lærere uten formelle kvalifikasjoner
(NIFU-rapport;2016:15, Research report, 2016-11)NIFU har gjennomført en kartlegging av ansatte i undervisningsstillinger uten formell lærerkvalifisering. Kartleggingen er utført på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet og etter Kunnskapsdepartementets initiativ til ... -
Kartlegging av nordisk forskning på eksamen
(NIFU-rapport;2022:18, Research report, 2022-09)Tema for denne rapporten er sluttvurdering i de nordiske land. Rapporten er todelt, der del 1 beskriver utdanningssystemet og vurderingssystemet i de fem nordiske land, i tillegg til å vise i hvilken grad sluttvurdering ...