Browsing Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning by Title
Now showing items 965-984 of 2009
-
Kartlegging av norsk utdanningsforskning
(NIFU STEP-rapport;2007-32, Research report, 2007-11)Denne rapporten er en kartlegging av norsk utdanningsforskning som er eksplorerende av karakter. Oppdragsgiver er Kunnskapsdepartementet, og prosjektet er et ledd i departementets utarbeidelse av en strategi for ... -
Kartlegging av postdoktorstillingen : Mål, praksis og erfaringer
(NIFU-rapport;2020:31, Research report, 2021-01)I denne rapporten presenteres en kartlegging av hvordan postdoktorer rekrutteres til norske forskningsinstitusjoner, hvordan de følges opp mens de er i stillingen, samt deres karriere etter postdoktorperioden. Prosjektet ... -
Kartlegging av praksisbasert høyere utdanning
(NIFU STEP skriftserie;8-2005, Research report, 2005-05)På oppdrag for Avdeling Kompetanse og FoU, Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO) har NIFU STEP gjort en undersøkelse «Kartlegging av praksisbasert høyere utdanning», som presenteres i denne rapporten. Fokus i kartleggingen ... -
Kartlegging av realkompetansereformen
(NIFU skriftserie;2004-6, Research report, 2004-03)Realkompetansereformen innebærer at det fra og med høsten 2001 ble mulig å søke opptak til universitet og høyskoler på bakgrunn av realkompetanse. Lærestedene er forpliktet til å la andre hensyn enn formelle poeng alene ... -
Kartlegging og analyse av tannhelse- og odontologisk forskning i Norge
(NIFU rapport;2014-48, Research report, 2014-12-11)Denne rapporten er en kartlegging og analyse av tannhelse- og odontologisk forskning i Norge, og er utarbeidet på oppdrag fra Helse- og omsorgsdepartementet. Ressursinnsatsen til den odontologiske forskningen er belyst av ... -
Kjønn og forskning i Norge
(NIFU skriftserie;2002-15, Research report, 2002-08)Norsk institutt for studier av forskning og utdanning (NIFU) fikk høsten 2001 i oppdrag av Strategiavdelingen i Norges forskningsråd å gi en situasjonsbeskrivelse av kjønnssammensetningen i hele forskningssektoren, å ... -
Kjønn og musikk: Kartlegging av kjønnsfordelingen i utdanning og arbeidsliv innenfor musikk
(NIFU rapport;2010-49, Research report, 2010-12)Hensikten med denne kartleggingen har vært å bidra med “det store bildet” i forhold til debatten om årsaker til en observert kjønnsskjevhet når det gjelder rekruttering, utdanning og arbeidsdeling i arbeidsmarkedet innenfor ... -
Kjønn og vitenskapelig publisering – betydningen av kontekst
(Chapter, 2022) -
Kjønnsbalanse blant forskere i norsk akademia
(NIFU Innsikt;2020-18, Others, 2020-11-21)I 2019 deltok nesten 37 500 forskere og faglig personale i forskning og utviklingsarbeid (FoU) i universitets- og høgskolesektoren og instituttsektoren samlet. Blant disse var 49 prosent kvinner. Sammenlignet med ... -
Kjønnsbalanse i forskning mars 2019
(NIFU Innsikt;2019-9, Others, 2019-03-12)I 2017 deltok nesten 58 000 forskere og faglig personale i forskning og utviklingsarbeid (FoU), og av disse var 38 prosent kvinner. Antall kvinnelige forskere gikk opp 7 prosent fra 2016, mens antall mannlige økte med 5 ... -
Kjønnsbalanse i forskning – august 2018
(NIFU Innsikt;3, Others, 2018-08)38 prosent av personene som deltok i forskning og utviklingsarbeid (FoU) i Norge i 2016 var kvinner. Kvinneandelen var lavest i næringslivet med 22 prosent, mot 43 prosent i instituttsektoren. Foreløpige tall for 2017 viser ... -
Kjønnsbalansen i instituttsektoren
(NIFU Innsikt;2021-13, Others, 2021-11-10)I 2020 var det 45 prosent kvinner blant forskerne og det faglige personale som deltok i FoU i instituttsektoren. Sammenlignet med situasjonen for ti år siden har andelen kvinner økt med 6 prosentpoeng. Det er betydelige ... -
Kjønnsforskjeller i arbeidsmarkedet i 1999 og 2009
(NIFU STEP rapport;2010-44, Research report, 2010-12)Formålet med prosjektet er primært å dokumentere og beskrive mulige kjønnsforskjeller i arbeidsmarkedet for høyt utdannede personer i 1999 og 2009, og om mulige kjønnsforskjeller i arbeidsmarkedet har økt eller blitt ... -
Kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner: Ulik modning?
(Journal article; Peer reviewed, 2016)Artikkelen diskuterer om utviklingen av kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner fra 5. trinn i grunnskolen til første år i videregående (Vg1) skyldes at jenters og gutters kognitive ferdigheter modnes i ulik takt ... -
Kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner: Ulik modning?
(Peer reviewed; Journal article, 2016)Artikkelen diskuterer om utviklingen av kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner fra 5. trinn i grunnskolen til første år i videregående (Vg1) skyldes at jenters og gutters kognitive ferdigheter modnes i ulik takt ... -
Kjønnsforskjeller i vitenskapelig publisering og publiseringspoeng: Analyser og simuleringer
(NIFU Arbeidsnotat;2022:8, Working paper, 2022-10)Dette arbeidsnotatet er en delrapport under NIFUs Balanse-prosjekt, finansiert over Norges forskningsråds Balanse-program. -
Kjønnssegregering i universitetssektoren 1965–1995
(NIFU skriftserie;1998:10, Research report, 1998-07)Hensikten med denne rapporten er å belyse kvinnelige og mannlige kandidaters fordeling på fag og utdanninger i universitetssektoren i årene 1965, 1975, 1985 og1995. Utgangspunktet for undersøkelsen er at kvinneandelen i ... -
Klare for arbeidslivet? En drøfting av metodiske utfordringer for måling av læringsutbytte i høyere utdanning
(NIFU rapport;2011-42, Research report, 2011-12)Denne rapporten diskuterer i hvilken grad og hvordan læringsutbytte i høyere utdanning kan måles, og bidrar med empiriske analyser av læringsutbytte ved hjelp av surveydata. Diskusjonen tar for seg utfordringer med tanke ... -
Klassifisering av vitenskapelig publisering etter Health Research Classification System (HRCS). En pilotstudie
(NIFU Arbeidsnotat;2016:12, Working paper, 2016-08)På oppdrag fra Norges forskningsråd har NIFU gjennomført en pilotstudie for å utvikle en metodologi for å klassifisere norsk medisinsk og helsefaglig publisering etter det britiske Health Research Classification System ...