Blar i Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning på tittel
Viser treff 945-964 av 2008
-
Kandidatundersøkelsen 2023. Første resultater: Overgang fra utdanning til arbeid
(NIFU Arbeidsnotat;2024:6, Working paper, 2024-04)Dette arbeidsnotatet er første rapportering fra Kandidatundersøkelsen 2023, og dreier seg om overgang fra utdanning til arbeid for masterkandidater uteksaminert i vårsemesteret 2023. Oppdragsgiver er Direktoratet for høyere ... -
Kandidatundersøkelsen. Design, utviklingsmuligheter og internasjonale perspektiver
(NIFU-arbeidsnotat;2012:7, Working paper, 2012-11)Notatet inneholder en grundig framstilling av hva Kandidatundersøkelsen er, hvordan den gjennomføres og hvilke utdanningsgrupper og temaområder som dekkes. Denne type informasjon er relevant for høyere utdannede som får ... -
Karakterene fra tiende betyr (nesten) alt : Om gjennomføring, kompetanseoppnåelse og slutting i videregående opplæring gjennom fire år for unge som gikk ut av ungdomsskolen i Bergen våren 2014
(NIFU-rapport;2019:20, Research report, 2019-10)Denne rapporten handler om elevene som gikk i tiende klasse i en kommunal grunnskole i Bergen skoleåret 2013-2014. NIFU har fulgt disse elevene ut av grunnskolen og gjennom fire år i videregående opplæring frem til våren ... -
Karakterer i offentlige og private videregående skoler: En analyse av eksamens- og standpunktkarakter i norsk og matematikk og rutiner for standpunktvurdering i offentlige og private videregående skoler
(NIFU rapport;2014-24, Research report, 2014-07)Denne rapporten kartlegger praksiser og rutiner for hvordan standpunktkarakterer settes ved offentlige og private skoler. Bakgrunnen for oppdraget er en avisdebatt i 2013 der det ble påvist større avvik mellom standpunkt- ... -
Karakterers betydning for overgangen fra høyere utdanning til arbeidsmarkedet
(NIFU-rapport;6-2001, Research report, 2001-04)Hovedformålet med denne rapporten er å studere hvilken betydning eksamenskarakterer fra høyere utdanning har for kandidatenes utkomme på arbeidsmarkedet. Fokus vil hovedsakelig være karakterers betydning for overgangen fra ... -
Karaktersetting i etterkant av Kvalitetsreformen - endringer i strykprosent
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:36, Working Paper, 2005-11)Rapportens hovedproblemstilling er om det er mulig å identifisere en sammenheng mellom finansieringssystemet og karaktersetting, spesielt med hensyn på stryk. For å undersøke dette blir dels endringer i strykprosent i et ... -
Karriere Akershus: Evaluering av Partnerskap for karriereveiledning i Akershus
(NIFU STEP-rapport;2008-11, Research report, 2008-02)Denne evalueringen er gjennomført som følgeevaluering på oppdrag fra Akershus fylkeskommune i perioden 2005-2007. Mandatet har vært å bidra med kunnskap om partnerskap som organisasjonsform for å løse karriereveiledningsoppgaver. ... -
Karriere og arbeidsvilkår i norsk akademia : Resultater fra en survey blant vitenskapelig ansatte
(NIFU-rapport;2019:2, Research report, 2019-01)Denne rapporten belyser hvordan vitenskapelig ansatte i universiteter og høgskoler og forskningsinstitutter opplever noen sentrale aspekter ved egen arbeidssituasjon og oppgaver, karrierestruktur og organisering og styring ... -
Karriereløp i akademia: Statistikkgrunnlag utarbeidet for Komité for integreringstiltak --- Kvinner i forskning
(NIFU STEP-rapport;2008-19, Research report, 2008-04)Dette notatet er et statistikkgrunnlag om kvinneandeler i ulike fagområder og faggrupper i akademia, og kvinners og menns karriereveier i akademia utarbeidet på oppdrag av Komité for integreringstiltak – kvinner i forskning. -
Karriereveier for forskere i UVK
(NIFU STEP-rapport;2008-36, Research report, 2008-10)I denne rapporten presenteres resultater av kartlegging av karriereveier for forskere som har vært eller er doktorander fra prosjekter finansiert av Utbildningsvetenskapliga komitéen (UVK) i Vetenskapsrådet i Sverige. ... -
Karriereveiledning i overgangen mellom ungdomsskole og videregående opplæring: Delrapport I Evaluering av Kunnskapsløftet
(NIFU STEP-rapport;2008-41, Research report, 2008-11)Dette er den første delrapporten fra prosjektet I.2.2.b Karriereveiledning i overgangen mellom ungdomsskolen og videregående opplæring innenfor evalueringen av Kunnskapsløftet, hvor mange forskningsmiljøer deltar. Prosjektet ... -
Kartlegging av arbeid med etter- og videreutdanning i andre land
(NIFU Arbeidsnotat;2018:4, Working paper, 2018-03)Dette arbeidsnotatet er utarbeidet på oppdrag fra Kompetanse Norge. Hensikten med arbeidsnotatet er å gi en oversikt over arbeidet med etter- og videreutdanning i andre land som det er naturlig for Norge å sammenlignes ... -
Kartlegging av etter- og videreutdanningstilbud i Norge
(NIFU-rapport;2015:39, Research report, 2015-12)Foreliggende rapport har hatt som mål å kartlegge det mangfoldige landskapet av alle tilbydere av etter- og videreutdanning (EVU) på tvers av sektorer i Norge. Gjennom en omfattende datainnsamling har vi kartlagt EVU-tilbud ... -
Kartlegging av forskning på psykisk helse i Norge
(NIFU-rapport;2019:4, Research report, 2019-06)Denne rapporten presenterer resultater av en kartlegging av ressursinnsatsen til FoU innenfor psykisk helse i 2017. I tillegg inngår en publiseringsanalyse av forskningsresultatene, i form av vitenskapelige publikasjoner ... -
Kartlegging av FoU i fagmiljø som tilbyr korte profesjonsutdanninger: En kartlegging av ingeniør-, lærer- og helse- og sosialfagene
(NIFU-rapport;2016:31, Research report, 2016-11)NIFU har på oppdrag for Kunnskapsdepartementet gjennomført en kartlegging av FoU-virksomheten i fagmiljø som tilbyr korte, profesjonsutdanninger i ingeniør-, lærer- og helse- og sosialfagene. I rapporten tegnes nasjonale ... -
Kartlegging av internasjonale samarbeidsavtaler
(NIFU-arbeidsnotat;2011:3, Working paper, 2011-06)Rapporten presenterer resultatene av en kartlegging av avtaler om internasjonalt forskningssamarbeid. Kartleggingen dekker avtaler inngått av norske forskningsinstitusjoner direkte med institusjoner eller organisasjoner i ... -
Kartlegging av landbruks- og matrelatert FoU i 2015: Ressurser og vitenskapelig publisering
(NIFU-rapport;2017:2, Research report, 2017-04)Etter avtale med Norges forskningsråd har NIFU gjennomført en kartlegging av ressursinnsatsen til landbruks- og matrelatert FoU for 2015. Det er tredje gang dette tematiske området blir kartlagt. De foregående kartleggingene ... -
Kartlegging av lærere uten formelle kvalifikasjoner
(NIFU-rapport;2016:15, Research report, 2016-11)NIFU har gjennomført en kartlegging av ansatte i undervisningsstillinger uten formell lærerkvalifisering. Kartleggingen er utført på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet og etter Kunnskapsdepartementets initiativ til ... -
Kartlegging av nordisk forskning på eksamen
(NIFU-rapport;2022:18, Research report, 2022-09)Tema for denne rapporten er sluttvurdering i de nordiske land. Rapporten er todelt, der del 1 beskriver utdanningssystemet og vurderingssystemet i de fem nordiske land, i tillegg til å vise i hvilken grad sluttvurdering ... -
Kartlegging av norsk utdanningsforskning
(NIFU STEP-rapport;2007-32, Research report, 2007-11)Denne rapporten er en kartlegging av norsk utdanningsforskning som er eksplorerende av karakter. Oppdragsgiver er Kunnskapsdepartementet, og prosjektet er et ledd i departementets utarbeidelse av en strategi for ...