Blar i Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning på tittel
Viser treff 469-488 av 2005
-
Evaluering av Utdanningsløftet 2020: Resultater av tiltakene rettet mot mangel på læreplasser
(NIFU Arbeidsnotat;2021:9, Working paper, 2021-06)Dette er det andre arbeidsnotatet fra NIFUs evaluering av tiltakene i Utdanningsløftet 2020 rettet mot videregående opplæring. Notatet tar primært for seg tiltakene rettet mot læreplasser. Evalueringen gjøres på oppdrag ... -
Evaluering av vekslingsmodell i fag- og yrkesopplæringen. Delrapport 1
(Fafo-notat;2015:12, Working Paper, 2015-11)Forord Dette er første delrapport i evalueringen av forsøk med vekslingsmodell som alternativ til 2+2 modellen i fag- og yrkesopplæringen. Temaet for denne delrapporten er organisering og implementering av forsøk med ... -
Evaluering av vekslingsmodell i fag- og yrkesopplæringen: Delrapport 2
(NIFU Arbeidsnotat;2016:18, Working paper, 2016-11)Fafo og NIFU samarbeider om å evaluere de pågående forsøkene med vekslingsmodeller i fagopplæringen. Evalueringen er finansiert av Utdanningsdirektoratet og varer fra 2014 til 2018. Denne delrapporten er den andre i en ... -
Evaluering av vekslingsmodell i fag- og yrkesopplæringen: Delrapport 3
(NIFU Arbeidsnotat;2017:14, Working paper, 2018-01)Dette er den tredje delrapporten i evalueringen av forsøk med vekslingsmodeller i fag- og yrkesopplæringen. Den samlede evalueringsperioden er 2014 til 2018. Prosjektet er et samarbeid mellom Fafo og NIFU. Denne delrapporten ... -
Evaluering av vekslingsmodeller i fag- og yrkesopplæringen. Sluttrapport
(NIFU-rapport;2018:33, Research report, 2018-12)I denne sluttrapporten presenterer Fafo og NIFU en felles evaluering av forsøket med vekslingsmodeller i fag- og yrkesopplæringen. Vekslingsmodell i fag- og yrkesopplæringen innebærer hyppigere pendling mellom skolebasert ... -
Evaluering av videreutdanningstilbudet Matematikk 1-MOOC 2016-2017 : Et storskala videreutdanningstilbud for matematikklærere i barneskolen
(NIFU-rapport;20, Research report, 2017-09)Matematikk 1-MOOC er et videreutdanningstilbud for matematikklærere som underviser på 1.–7. trinn. Tilbudet inngår i satsingen Kompetanse for kvalitet og gir 30 studiepoeng over ett studieår. Lærere kan søke vikar- og ... -
Evaluering av videreutdanningstilbudet MatematikkMOOC 2015-2016
(NIFU-rapport;2016:21, Research report, 2016-08)Rapporten presenterer resultater fra en formativ evaluering av videreutdanningstilbudet i MatematikkMOOC gjennomført i det første driftsåret (2015/16). Samfunnsmålet til MatematikkMOOC har vært å utvikle en kostnadseffektiv ... -
Evaluering av «Tett på realfag». Status før implementeringen. Delrapport 1. Nasjonal strategi for realfag i barnehagen og grunnopplæringen (2015-2019)
(NIFU-rapport;2018:5, Research report, 2018-05)Norske myndigheter har lansert strategien «Tett på realfag» for perioden 2015–2019. Denne skal bidra til at barns og unges kompetanse forbedres i naturfag og matematikk. Et uttalt mål er at flere barn og unge skal prestere ... -
Evalueringen av fagfornyelsen yrkesfag, andre syntese
(NIFU Innsikt 2023-3, Others, 2023-08)I dette syntesenotatet vil vi se på implementeringen av nye læreplaner og ny struktur på vg2 som følge av fagfornyelsen. Vi ser også på analyser av overganger fra vg1 til vg2, overganger fra vg2 til vg3, hvordan fagfornyelsen ... -
Evalueringen av fagfornyelsen yrkesfag, første syntese
(NIFU Innsikt;2022:3, Others, 2022-04)Denne utgaven av NIFU Innsikt bygger på første underveisrapport fra evalueringen av fagfornyelsen yrkesfag. Den omhandler bakgrunnen og prosessen bak læreplan- og strukturendringene i fagfornyelsen yrkesfag. I tillegg gis ... -
Evalueringen av Kvalitetsreformen. Delrapport 7. Undervisnings- og vurderingsformer: Pedagogiske konsekvenser av Kvalitetsreformen
(Research report, 2006-12)Tema for denne rapporten er pedagogiske endringer i høyere utdanning under Kvalitetsreformen. Utgangspunktet er de signaler som ble gitt i Mjøsutvalgets utredning (NOU 2000:14) og i Stortingsmelding 27 om ønskede endringer ... -
Evalueringen av Tett på realfag. Implementeringen fortsetter. Delrapport 3. Nasjonal strategi for realfag i barnehagen og grunnopplæringen (2015–2019)
(NIFU-rapport;2020:20, Research report, 2020-10)NIFU evaluerer den nasjonale strategien Tett på realfag på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Strategien skal bidra til økt kompetanse i realfag for barnehage og grunnopplæring i perioden 2015–2019. Dette er den tredje ... -
Evidence-informed policy and practice in the field of education: The dilemmas related to organizational design
(Journal article; Peer reviewed, 2019-06-07)Evidence-informed policy and practice has been a trend as part of an effort to increase the use of research to improve education at all levels. In many countries, knowledge-brokering initiatives were established to stimulate ... -
The evolving economic employment of ICT education: The case of Norway
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Digitisation breaks down traditional industry and sector boundaries and fuels new work structures and networks. By using linked employer–employee data for Norway (years 2013–2017), we address two research questions: whether ... -
Examining national citation impact by comparing developments in a fixed and a dynamic journal set
(Journal article; Peer reviewed, 2019)In order to examine potential effects of methodological choices influencing developments in relative citation scores for countries, a fixed journal set comprising of 3232 journals continuously indexed in the Web of Science ... -
Excellence and innovation in research policy - external steering and internal responses
(Series of Dissertations submitted to the Faculty of Social Sciences, University of Oslo;, Doctoral thesis, 2015)The past two decades have seen a number of transnational governance instruments aiming for excellence and innovation in research. This thesis examines three instruments adopted by several OECD countries: Centres of Excellence ... -
Excellence initiatives in Nordic research policies. Policy issues - tensions and options
(NIFU Working Paper;2013:10, Working Paper, 2013-06)This report presents results from a research project (PEAC) studying the impact of funding schemes for Centres of Excellence (CoE) in the Nordic countries. -
Exit, voice or loyalty? VET stakeholders’ response to large scale skilled emigration from Poland
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Context: The topic of this paper is how mass emigration of skilled workers affects national policies, and employers’ willingness to invest in Vocational Education and Training (VET) in Poland. In the wake of EU enlargement ... -
Expectations and satisfaction levels of Polish and Norwegian PhD graduates regarding the utility of their doctoral programmes in the labour market
(NIFU Working Paper;2016:20, Working paper, 2017-01)The working paper is based on data gathered in the frame of the three-year Polish-Norwegian research project “Gender Equality at the University” (2013-2016). The project was funded by the Polish-Norwegian Research Programme ... -
Explaining the variations of definitions in gifted education
(Journal article; Peer reviewed, 2020)Whether we need to agree on a definition of giftedness and whether a general definition is even necessary for the field to move forward has been debated across several paradigms. This article explores variation in definitions ...