Blar i Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning på tittel
Viser treff 449-468 av 2008
-
Evaluering av OT i Akershus: Organisering, ressursbruk, resultater
(NIFU skriftserie;1998:16, Research report, 1998-09)Denne rapporten evaluerer Oppfølgingstjenesten (OT) i Akershus, som er en fylkeskommunal tjeneste etablert i forbindelse med reform 94. Formålet med OT er å gi hjelp og veiledning til alle mellom 16 og 19 år som ikke er i ... -
Evaluering av Pedagogisk Utviklingsprogram (PEDUP) ved NTNU
(NIFU STEP-rapport;24-2007, Research report, 2007-05)NTNU ved program for lærerutdanning (PLU) har bedt NIFU STEP om å gjøre en ekstern vurdering av det pedagogiske utviklingsprogrammet (PEDUP) ved universitetet. Evalueringen er basert på en kombinasjon av intervjuer med ... -
Evaluering av Ph.d.-rådet – et initiativ til styrket uddannelsesforskning rettet mod folkeskolen
(NIFU-rapport;2015:17, Research report, 2015-05)Ph.d.-rådet for uddannelsesforskning ble opprettet i 2011 etter initiativ av Folketinget. I henhold til Globaliseringsavtalen 2011-12 er formålet å styrke utdannelsesforskning rettet mot folkeskolen gjennom utdannelse av ... -
Evaluering av primærnæringsinstituttene : Hovedrapport
(Research report, 2018) -
Evaluering av Program for skolebibliotekutvikling 2009-2013
(NIFU rapport;2014-4, Research report, 2014-03-01)NIFU har evaluert Program for skolebibliotekutvikling for Utdanningsdirektoratet. Evalueringen er gjennomført i tidsrommet juni 2013 til mars 2014. Den bygger på besøk og dybdeintervjuer ved Universitetet i Agder og ved ... -
Evaluering av Prosjekt dobbel-kompetanse i psykologi: Gjennomføring og anvendelse av det kombinerte syvårige studieløpet for spesialistgodkjenning og ph.d.-graden
(NIFU rapport;2014-13, Research report, 2014-03)Denne evalueringsrapporten vurderer resultatene av Prosjekt dobbelkompetanse i psykologi. Prosjektet har til formål å fremme rekrutteringen av søkere til stillinger ved universiteter, høyskoler og helsevesenet med både ... -
Evaluering av samarbeidsmidler i helse- og sosialfagutdanningene
(NIFU rapport;2011-29, Research report, 2011-06-22)På oppdrag fra Universitets- og høgskolerådet har NIFU evaluert overgangen fra praksisveiledningsmidler til samarbeidsmidler i helse- og sosialfagutdanninger med ekstern veiledet praksis. Flere gruppers erfaring med ordningen ... -
Evaluering av Studiesenteret Finnsnes
(NIFU Skriftserie;2001-5, Research report, 2001-04)NIFU har på oppdrag fra Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet, Avdeling for voksenopplæring og studiefinansiering, foretatt en begrenset evaluering av effektene av virksomheten ved Studiesenteret Finnsnes. Følgende ... -
Evaluering av styrings- og ledelsesstrukturen ved Norges idrettshøgskole
(NIFU rapport;2012-34, Research report, 2012-09)NIFU fikk våren 2012 i oppdrag av Norges idrettshøgskole å gjennomføre en evaluering av styrings- og ledelsesstrukturen ved lærestedet. Formålet med evalueringen er å fremskaffe kunnskap til støtte for NIHs arbeid med å ... -
Evaluering av styringsstrukturen ved Høgskolen i Bergen
(NIFU STEP rapport;2010-41, Research report, 2010-11)Siden ny lov for offentlige og private universiteter og høgskoler ble iverksatt i 2005 har Høgskolen i Bergen (HiB) gjennomgått en rekke organisatoriske endringer. Mens ordningen med valgt rektor ble beholdt, ble det innført ... -
Evaluering av Teknologirådet
(NIFU rapport;2011-32, Research report, 2011-09)Teknologirådet, etablert i 1999, er et uavhengig organ med et bredt sett av oppgaver knyttet til utredning, rådgiving, formidling og offentlig debatt om muligheter og konsekvenser ved ny teknologi. Denne evaluering omfatter ... -
Evaluering av Tett på realfag. Implementeringen. Delrapport 2
(NIFU-rapport;2019-1, Report, 2019-03-03)På oppdrag fra Utdanningsdirektoratet evaluerer NIFU den nasjonale strategien Tett på realfag. Strategien skal bidra til økt kompetanse i realfag for barnehage og grunnopplæring i perioden 2015–2019. Foreliggende rapport, ... -
Evaluering av tjenestestøtte til kommunalt barnevern : Organisering, implementering og gjennomføring av tjenestestøtten – delrapport 1
(NIFU-rapport;2018:6, Research report, 2018-02)For å styrke kompetansen i det kommunale barnevernet har Barne- ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir) iverksatt et tiltak for å utvikle og støtte kompetansen. På oppdrag fra Bufdir gjennomfører NIFU en evaluering av ... -
Evaluering av tjenestestøtte til kommunalt barnevern : Relevans, kompetanseheving og endring i praksis – delrapport 2
(NIFU-rapport;2018:15, Research report, 2018-05)For å styrke kompetansen i det kommunale barnevernet har Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir) iverksatt et tiltak for å utvikle og støtte kompetansen. Tiltaket har fått navnet Tjenestestøtteprogrammet. ... -
Evaluering av Tjenestestøtteprogrammet : Relevans, kompetanseheving og endring i praksis – evaluering av andre gjennomføring av Tjenestestøtteprogrammet
(NIFU-rapport;2019:6, Research report, 2019-04)Tjenestestøtteprogrammet er et av flere kompetansehevingstiltak i den store kompetansesatsingen rettet mot det kommunale barnevernet. Denne kompetansesatsingen pågår i perioden 2018–2024, og inngår som en del av ... -
Evaluering av Universitetet i Stavangers strategi i perioden 2009–2019
(NIFU-rapport;2020-8, Report, 2020-03-12)Rapporten tar for seg bruken og utviklingen av strategier ved Universitetet i Stavanger over en tiårsperiode, fra 2009 til 2019 og er skrevet på oppdrag fra UiS. -
Evaluering av universitetsmuseenes digitaliseringsarbeid
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:27, Working Paper, 2005-09)NIFU STEP har på oppdrag av Utvalget for utredning av universitetsmuseene, nedsatt av Utdannings- og forskningsdepartementet 15. september 2004, evaluert universitetsmuseenes arbeid med digitalisering av samlingene. Utvalget ... -
Evaluering av Utdanningsløftet 2020 : Iverksettingen av fire tiltak rettet mot videregående opplæring høsten 2020
(NIFU Arbeidsnotat;2021:1, Working paper, 2021-01)Dette arbeidsnotatet inneholder en første rapportering fra NIFUs evaluering av det statlige tiltaket Utdanningsløftet 2020 for videregående opplæring. Evalueringen gjøres på oppdrag av Kunnskapsdepartementet. -
Evaluering av Utdanningsløftet 2020 : Tiltakene rettet mot videregående opplæring
(NIFU-rapport;2022:5, Research report, 2022-01)Dette er hovedrapporten fra evalueringen av tiltakene rettet mot videregående opplæring i Utdanningsløftet 2020, som NIFU gjennomfører på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet. -
Evaluering av Utdanningsløftet 2020: Tilleggsnotat basert på registerdata for 2021/2022
(NIFU Arbeidsnotat;2023:4, Working paper, 2023-02)Dette notatet har undersøkt mulige virkninger av fire av tiltakene i Utdanningsløftet 2020 på deltakelsen i videregående opplæring. Notatet er basert på registerdata om utviklingen i antall elever over 20 år, med og uten ...