Blar i Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning på tittel
Viser treff 279-298 av 2008
-
Doktorgrader i tall 2017:2
(Doktorgrader i tall;, Others, 201-11) -
Doktorgrader i tall 2018:1
(Doktorgrader i tall;, Others, 2018-03-21) -
Doktorgrader i tall 2018:2
(Doktorgrader i tall 2018;, Others, 2018-12-03) -
Doktorgrader i tall mars 2019
(NIFU Innsikt;2019-8, Others, 2019-03-12)I 2018 ble det avlagt 1564 doktorgrader ved norske læresteder, noe som betyr en økning på 5 prosent sammenlignet med antallet uteksaminerte i 2017. Antall disputaser i 2018 ligger dermed godt over den tidligere toppnoteringen ... -
Doktorgrader og doktorgradsstudenter i Norden: Utviklingen på 1990-tallet
(NIFU skriftserie;1999:10, Research report, 1999-11)Denne rapporten gir en oversikt over omfang og utvikling i avlagte doktorgrader i de nordiske land, belyst gjennom statistisk materiale. Det gis også en tilsvarende oversikt for doktorgradsstudenter. -
Doktorgrader og forskeropplæring: internasjonale erfaringer og perspektiver - En sammenlikning av 9 OECD-land
(NIFU-rapport;1996-2, Report, 1996-03)Det foregår nå viktige reformer i Norden med stor betydning for forskeropplæring og doktorgradsopplegg. Også andre sentrale OECD-land har interesse i en nordisk sammenheng. Rapporten kaster derfor lys på forholdene i de ... -
Doktorgradskandidater i Norge: Forskeropplæring, arbeidsvilkår og karriereforventninger
(NIFU-rapport;2017:10, Research report, 2017-06)Hensikten med rapporten er å gi et oppdatert bilde av hvordan det er å være doktorgradskandidat i Norge våren 2017, og sammenlikne utviklingen over tid. Målet er å gi alle dem som jobber for å planlegge, gjennomføre eller ... -
Doktorgradskandidater med bakgrunn i instituttsektoren. Tabeller og figurer
(NIFU-arbeidsnotat;2011:2, Working paper, 2011-06-10)Dette er tabell- og figursamling med statistikk for utvalgte doktorgradskull. Med utgangspunkt i doktorgradskullene ved norske universiteter og høgskoler i 2004, 2006, 2008 og 2010 har vi undersøkt doktorgradskandidatenes ... -
Doktorgradsstipendiater i utlandet : En undersøkelse av forskningsrådsstipendiater i naturvitenskap og teknologi i perioden 1989-1992
(NIFU skriftserie;1997:3, Research report, 1996-11)I denne undersøkelsen retter vi oppmerksomheten mot dem som har fått stipend innen naturvitenskap og teknologi for å ta doktorgraden i utlandet. Det er stipendiatenes syn som legges til grunn for framstillingen. ... -
Doktorgradsstudenter og gjennomstrømning i norsk forskerutdanning
(NIFU skriftserie;2002-3, Research report, 2002-03)Denne rapporten inngår som en del av evalueringen av den organiserte forskerutdanningen i Norge. Rapporten presenterer og utdyper materiale som er benyttet eller referert i selve evalueringsrapporten, Evaluering av norsk ... -
Doktorgradstipendiaters forskningsandel – en gjennomgang av opplæringsprogrammenes omfang, innhold og relevans
(NIFU skriftserie;1999:2, Research report, 1999-04)Foreliggende rapport er utarbeidet av NIFU på oppdrag fra Norges forskningsråd. Rapportens hovedproblemstilling er hvorvidt innføringen av den organiserte forskerutdanningen har medført endringer i doktorgradsstipendiaters ... -
Doktorgradsundersøkelsen 2019 : En spørreundersøkelse blant doktorer (ph.d.) som disputerte i 2013, 2014 eller 2015
(NIFU-rapport;2020:19, Research report, 2020-09)Data fra en spørreundersøkelse blant doktorer som disputerte for ph.d.-graden ved et universitet eller en høgskole i Norge i årene 2013, 2014 eller 2015, gir ny kunnskap om doktorenes arbeidsmarkedstilpasning og ... -
Doktorgradsutdanning og karrieremuligheter: En undersøkelse blant to årskull doktorgradskandidater
(NIFU STEP-rapport;2007-35, Research report, 2007-12)Denne rapporten gir en oversikt over doktorgradskandidatenes karrierer de første årene etter avlagt doktorgrad, samt en oversikt over kandidatenes vurderinger av doktorgradsperioden i lys av deres arbeidslivserfaringer ... -
Dokumentasjon av data fra den nasjonale arbeidsgiverundersøkelsen 2022: Spørreundersøkelse sendt til virksomheter som har ansatt nyutdannede med fagskole-, bachelor- eller masterutdanning
(NIFU Arbeidsnotat;2023:12, Working paper, 2023-11)NIFU har på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet gjennomført en undersøkelse som hadde som formål å kartlegge virksomhetenes kompetansebehov i dag og i fremtiden og erfaringer og vurderinger knyttet til nyutdannedes kompetanse. -
Dokumentasjon av data fra Kandidatundersøkelsen 2021: Spørreundersøkelse til personer som ble uteksaminert med mastergrad våren 2021
(NIFU Arbeidsnotat;2022:6, Working paper, 2022-06)I dette dokumentasjonsnotatet beskrives datagrunnlaget fra den norske kandidatundersøkelsen. Undersøkelsen er en nasjonal spørreundersøkelse som retter seg mot nyutdannede personer med universitets- og høgskoleutdanning. ... -
Dokumentasjon av data fra Kandidatundersøkelsen 2023: Spørreundersøkelse til personer som ble uteksaminert med mastergrad våren 2023
(NIFU Arbeidsnotat;2024:9, Working paper, 2024-04)I dette dokumentasjonsnotatet beskrives Kandidatundersøkelsen 2023. Det er en nasjonal spørreundersøkelse som retter seg mot nyutdannede personer med universitets- og høgskoleutdanning. Formålet med undersøkelsen er å ... -
Dokumentasjonsnotat: 'Ut av videregående med ulik kompetanse - de første årene på arbeidsmarkedet'. Analysegrunnlag for artikkel i SSBs publikasjon 'Utdanning 2011 - veien til arbeidslivet'
(NIFU-arbeidsnotat;2011:9, Working paper, 2011-11)Dette arbeidsnotatet er utarbeidet med ett formål, nemlig å tjene som dokumentasjon for resultater som er presentert i artikkelen 'Ut av videregående med ulik kompetanse - de første årene på arbeidsmarkedet', som er publisert ... -
Drivkrefter i profesjonsutdanningene i sykepleie og medisin
(NIFU rapport;2012-33, Research report, 2012-09-03)Denne rapporten har som formål å belyse hvordan ulike drivkrefter har påvirket innholdet og utformingen av grunnutdanningene i sykepleie og medisin, med særlig vekt på profesjonenes interesser, roller og påvirkningsmuligheter. ... -
Dropout in Higher Education - Lessons from Norway
(Frafald fra de videregående uddannelser: Forklaringer, mekanismer og løsninger;, Chapter, 2022)The aim of this chapter is two-fold: firstly, to present some longitudinal data on dropout in higher education in Norway and describe the current situation in various fields of study, and secondly, to contrast this with ... -
Dynamics of regional diversification: A new approach using trademark data
(Peer reviewed; Journal article, 2021)