Blar i Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning på dokumenttype "Report"
Viser treff 21-40 av 52
-
Internasjonal studentmobilitet – fra og til Norge. Utviklingstrekk
(NIFU-arbeidsnotat;2019-21, Report, 2019-11-25)Norge har en høyere andel av sin studentmasse i utlandet enn del fleste andre vestlige land. Om lag seks prosent av studentmassen tar en hel grad i utlandet. Ytterligere tre prosent er på utvekslingsopphold, og andelen som ... -
Kompetanse om vold og overgrep i nære relasjoner: innledende kartlegging av føringer, opplæringsstrukturer og kompetansebehov
(NIFU-rapport;2019-26, Report, 2020-04-01)Regjeringen skal utarbeide en tverrsektoriell kompetansestrategi mot vold og overgrep i nære relasjoner. Strategien er et tiltak i Opptrappingsplanen mot vold og overgrep 2017–2021 (Barne- og likestillingsdepartementet, ... -
Kvalitet i høyere utdanning: Teori, empiri og praksis
(NIFU-rapport;1996-1, Report, 1996-04)Stor studenttilstrømning, begrensede ressurser og økt vektlegging på resultater og gjennomstrømning har de seneste årene bidratt til at det stilles spørsmål ved kvaliteten på høyere utdanning. Mange universiteter og høyskoler ... -
Lange spor i velferdsforskningen: En analyse av Forskningsrådets programmer for velferd og arbeidsliv fra 2000-2014
(NIFU-rapport;2019-7, Report, 2019-06-26)Denne rapporten presenterer resultatene av et prosjekt som NIFU har utført på oppdrag av Norges forskningsråd. Oppdraget var å undersøke effekter av Forskningsrådets satsing på velferds- og arbeidslivforskning i årene 2000 ... -
Midt i eksplosjonen. Søking og opptak til høyere utdanning i 1993
(NIFU-rapport;1996-5, Report, 1996-08)Dette er sluttrapporten fra prosjektet "Søking og opptak til høyere utdanning i 1993", utført på oppdrag av Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet. Her presenteres resultatene fra en spørreundersøkelse foretatt ... -
NHOs Kompetansebarometer 2018
(NIFU-rapport;2018-23, Report, 2018-10-18)Denne rapporten presenterer hovedresultatene fra NHOs kompetansebarometer for 2018. Kompetansebarometeret er en spørreundersøkelse blant alle bedrifter som er medlem i NHO og dekker alle landsforeninger og regioner. NHOs ... -
NIFU årsrapport 2016
(NIFU-årsrapport;2016, Report, 2017) -
NIFU Årsrapport 2017
(NIFU-årsrapport;2017, Report, 2017-06)NIFUs årsrapport og årsberetning 2017. Inkludert revisjonsberetning, oversikt over ansatte og publikasjonsliste. -
NIFU årsrapport 2018
(Report, 2018-06)NIFUs årsrapport og årsberetning 2018. Inkluderer revisjonsberetning, oversikt over ansatte og publikasjonsliste. -
NIFU Årsrapport 2019
(NIFU årsrapport;2019, Report, 2020-09-01)NIFUs årsrapport og årsberetning for 2019. Inkluderer revisjonsberetning, oversikt over ansatte og publikasjonsliste. Rapporten gjengir også hovedpunktene fra NIFUs 50-årsjubileum 2019. -
Norsk institutt for studier av forskning og utdanning (NIFU). En evaluering
(Report, 2001-08)Den foreliggende evalueringen av Norsk institutt for studier av forskning og utdanning (NIFU) er gjennomført av Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) på oppdrag fra Norges forskningsråd. Evalueringsoppdraget omfattet også ... -
Oppdrags- og programforskning ved universitetene - Konsekvenser for forskernes problemvalg og forskningens kvalitet
(NIFU-rapport;1996-6, Report, 1996-04)Rapporten belyser oppdrags- og programforskningens omfang, og drøfter hvor avhengig universitetsforskerne er av en slik ekstern forskningsfinansiering. Sentrale spørsmål er i hvilken grad forskernes problemvalg og perspektiv ... -
Organisasjonsutvikling og ledelse - Bruk og effekter av evalueringer på universiteter og høyskoler
(NIFU-rapport;1996-8, Report, 1996-08)Rapporten tar for seg bruk og effekter av de nasjonale evalueringene av utdanningene i økonomi- og administrasjon, sosiologi, elektroingeniør og matematikk. Disse evalueringene ble initiert av Kirke-, utdannings- og ... -
Privat finansiering av forskning, utvikling og forskningsbasert innovasjon i Norge
(OE-rapport;2023-22, Report, 2023-04-28)Regjeringen har høye ambisjoner for norsk forskning og utvikling (FoU) samt forskningsbasert innovasjon (FoUI). Investeringene i FoU skal økes til tre prosent av BNP. Næringslivets FoU skal dobles fra dagens nivå, og midlene ... -
Profesjonsfaglig digital kompetanse i lærerutdanningene. Undersøkelse av tilstand, holdninger og ferdigheter ved fem grunnskolelærerutdanninger
(NIFU-rapport;2019-13, Report, 2019-06-28)Fem av landets lærerutdanninger har fått midler fra myndighetene for å styrke utdanningenes arbeid med digital kompetanse. Disse omfatter Universitetet i Sør-øst-Norge (USN), Norges Teknisk-Naturvitenskapelige Universitet ... -
Relevans i fag- og yrkesopplæringen. Underveisnotat fra utviklingen av fagarbeiderundersøkelsen og arbeidsgiverundersøkelsen
(NIFU-arbeidsnotat;2019-5, Report, 2019-03)Et viktig mål for de yrkesfaglige utdanningsprogrammene i videregående opplæring er å kvalifisere for fag og yrker i arbeidslivet. Det innebærer at kompetansen som utvikles må oppleves som relevant for utøvelsen av de ... -
«… respekten for forskjelligheten …». En studie av spesialundervisning i videregående opplæring i Norge skoleåret 2018–2019
(NIFU-rapport;2019-12, Report, 2019-11-05)NIFU har gjennomført en studie av spesialundervisning blant elever og lærekandidater i videregående opplæring. Resultatene bygger på analyser av et omfattende datamateriale samlet inn i skoleåret 2018-2019. Vi har funnet ... -
Ressursinnsatsen til FoU innenfor tema- og teknologiområder i 2019
(NIFU-rapport;2021:12, Report, 2021-08)Denne rapporten presenterer resultater fra kartleggingen av FoU-ressurser av i alt 10 tematiske forskningsområder og to teknologiområder som er forankret i Regjeringens langtidsplan for forskning og høyere utdanning. I ... -
Science & Technology Indicators for Norway 2019
(Report, 2019-12)The world is being digitised, and so is the Report on Science and Technology indicators for Norway (“The Indicator Report”) and the Research Council of Norway. The report continues to offer a collection of indicators, ... -
Science & Technology Indicators for Norway 2021
(Report, 2021-12)