Blar i Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning på tittel
Viser treff 1906-1925 av 2008
-
Utdanningsvalg som fag og utfordring på ungdomstrinnet: Sluttrapport fra prosjektet Karriereveiledning i overgangen mellom ungdomsskole og videregående opplæring. Evaluering av Kunnskapsløftet
(NIFU rapport;2012-28, Research report, 2012-07)En sentral målsetning med det nye faget utdanningsvalg på ungdomstrinnet er å redusere feilvalg og frafall i videregående opplæring. I denne rapporten bygger vi i hovedsak på resultater av en omfattende survey til elever, ... -
Utenlandske doktorgradskandidater ved NTNU i 2007, 2008 og 2009 og deres videre karriere i norsk akademia
(NIFU-arbeidsnotat;2011:7, Working paper, 2011-11-08)På oppdrag fra Tekna og NTNU har NIFU laget en kommentert tabellsamling om utenlandske og norske doktorgradskandidater innenfor realfag og teknologi ved NTNU som disputerte i 2007, 2008 og 2009. Doktorandene var tilknyttet ... -
Utenlandske investeringer i norsk FoU
(NIFU STEP-rapport;1-2006, Research report, 2006-01)Norges forskningsråd (NFR) og Innovasjon Norge (IN) ble i Forskningsmeldingen (St.meld. nr. 20 2004–2005 Vilje til forskning) gitt i oppdrag å utrede tiltak som kan bidra til å øke de utenlandske investeringene i norsk ... -
Utenlandske statsborgere med norsk doktorgrad
(NIFU STEP-rapport;5-2007, Research report, 2007-03)Denne rapporten er todelt: I den første delen beskrives kjennetegn ved utenlandske doktorgradskandidater i perioden 1990 – 2005 basert på informasjon innhentet fra NIFU STEPs registre over doktorgrader og forskerpersonale, ... -
Utenlandske studenter i Norge
(NIFU-arbeidsnotat;2013:12, Working Paper, 2013-06)I dette notatet ser vi på utenlandske studenter i Norge; hvor mange de er, hvor de kommer fra og årsaker til at de velger Norge som studieland. Hensikten er å samle en del statistikk og hovedfunn fra tidligere undersøkelser ... -
Utenlandske studenters syn på å studere i Norge
(NIFU rapport;2014-34, Research report, 2014-11)Tallet på utenlandske studenter i Norge mer enn tredoblet siden årtusenskiftet, men det har foreligget begrenset kunnskap om denne studentgruppen. I denne rapporten ser vi på bakgrunnen for at studenttallene har økt, hvordan ... -
Utenlandsopphold blant doktorgradsstipendiater
(NIFU skriftserie;1998:6, Research report, 1998-04)Foreliggende rapport er utarbeidet av NIFU på oppdrag fra Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet. Rapporten belyser betydningen av lengre faglige utenlandsopphold blant doktorgradsstipendiater. I de tre tidligere ... -
Utfordringer i måling av helseforetakenes ressursbruk til FoU, herunder bruk av HRCS-klassifisering: Rapport IV fra en rådgivende gruppe (Ressursgruppen) oppnevnt av RHFenes strategigruppe for forskning
(NIFU Arbeidsnotat;2015:23, Working Paper, 2015-12)Til å videreføre arbeidet med å videreutvikle og forbedre målesystemet for ressursbruk til forskning og utviklingsarbeid (FoU) i helseforetak og private, ideelle sykehus, oppnevnte RHFenes strategigruppe for forskning våren ... -
Utfordringer ved utviklingsprosesser i klynger. Innsikter og anbefalinger fra forskning om klynger og klyngepolitikk
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:41, Working Paper, 2005-09-20)I arbeidet som pågår internasjonalt med å fremme og utvikle politikk for innovasjon, står begrepene klynge og innovasjonssystem sentralt. Et overordnet perspektiv er å fremme innovasjon og virksomhetsutvikling ved å utvikle ... -
Utlendinger i norsk forskning. En undersøkelse basert på registerdata
(NIFU rapport;2011-30, Research report, 2011-10-25)Til grunn for denne rapporten ligger en særskilt kartlegging av statsborgerskap og innvandringsbakgrunn blant det vitenskapelige personalet ved universiteter og høgskoler og forskerne i instituttsektoren. Kartleggingen ... -
Utlendinger med norsk doktorgrad - hvor blir de av? En undersøkelse basert på registerdata
(NIFU rapport;2013-17, Research report, 2013-04-05)I denne rapporten ser vi på personer med ikke-norsk statsborgerskap som har avlagt en doktorgrad ved norske universiteter og høgskoler. Vi undersøker i hvilken utstrekning de gjenfinnes i norsk arbeidsliv etter avlagt grad. ... -
«…utnytte sine evner og realisere sitt talent»? Læringsutbytte ved innføringen av Kunnskapsløftet
(NIFU STEP-rapport;5-2005, Research report, 2005-10)På oppdrag fra Utdanningsdirektoratet har NIFU STEP utarbeidet denne statusrapporten om tilstanden i grunnopplæringen anno 2005 med hensyn til gjennomføring og læringsutbytte. Utdanningsdirektoratet har gitt andre miljøer ... -
Utprøving og innføring av ny teknologi i skolen – hva har vi lært?
(Journal article, 2018)Når teknologi skal testes ut og innføres i skolen, hender det ofte at alt ikke går helt etter planen. Men etter hvert er det visse mønstre som avtegner seg og som man kan lære av når man planlegger nye prosjekter. -
Utvalgsseleksjon og manglende data. Noen metodemessige utfordringer
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:48, Working paper, 2006-12)Arbeidsnotatet diskuterer noen metodemessige utfordringer ved håndtering av utvalgsseleksjon og manglende data, spesielt hvordan James Heckman's seleksjonsmodell kan anvendes for dette formålet. Arbeidsnotatet er skrevet ... -
Utvikling av flerkulturell kompetanse i lærerutdanningene, grunnopplæringen og barnehagene : Sluttrapport fra evalueringen av Kompetanse for mangfold
(NIFU-rapport;2018:1, Research report, 2018-02)Kompetanse for mangfold er en satsing som har vært implementert i perioden 2013–2017. Målet for Kompetanse for mangfold har vært at ansatte i barnehager og skoler skal være i stand til å støtte barn, elever og voksne med ... -
Utvikling av nye, forskningsbaserte foretak: Casestudier i marin bioteknologi og mobile kommersielle tjenester
(NIFU STEP-rapport;23-2007, Research report, 2007-06)Denne rapporten er basert på prosjektet ”Barrierer mot kommersialisering av kunnskap” finansiert av Norges Forskningsråd gjennom KUNI-programmet. I prosjektet har hovedfokus vært på kommersialisering og de kompliserte ... -
Utvikling av pedagogisk praksis? Oppfølgingsundersøkelse halvannet år etter gjennomført videreutdanning blant barnehagelærere, lærere og yrkesfaglærere
(NIFU-rapport;2023:8, Research report, 2023-06)Denne rapporten om pedagogisk praksis i ulike lærergrupper nesten to år etter gjennomført videreutdanning er skrevet på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Formålet med oppfølgingsundersøkelsen som presenteres i rapporten, ... -
Utvikling av slagkraftige innovasjonsstrategier i BAE-næringen: Statistikkressurser og statistikkbehov
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:13, Working paper, 2006-04)Formålet med dette notatet er å se på forholdet mellom de statistikkressurser som i dag er tilgjengelige for analyser av bygg-, anleggs- og eiendomsnæringen, og de behovene man har for slike ressurser. Vi skisserer noen ... -
Utvikling og formidling av kunnskap i kommunal helse og omsorg: Evaluering av Utviklingssentre for sykehjem og hjemmetjenester
(Samarbeidsrapport NIBR/NIFU;2015, Research report, 2015-09)Rapporten gir en oversikt over organisering av og aktiviteter som er gjennomført ved Utviklingssentre for sykehjem og hjemmetjenester knyttet til utvikling av tjenestene i kommunal helse og omsorg. Det er gjennomført ... -
Utviklingen av det nye NTNU: Rom for alle og rom for fornying? En underveisevaluering av fusjonen.
(NIFU-rapport;2016:22, Research report, 2016-08)1. januar 2016 ble Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, NTNU, slått sammen med høgskolene i Ålesund, Gjøvik og Sør-Trøndelag. Institusjonenes vedtak om å slå seg sammen skjer med bakgrunn i sentrale politiske ...