Now showing items 1886-1905 of 2009

    • Utdanner vi økonomer for framtidens arbeidsliv? Rapport utarbeidet i anledning Econas 75-års jubileum 

      Wiers-Jenssen, Jannecke; Aamodt, Per Olaf; Næss, Terje (NIFU rapport;2014-35, Research report, 2014-11)
      Denne (reviderte) rapporten er utarbeidet på oppdrag fra Econa, som er interesse- og arbeidstakerorganisasjonen for siviløkonomer og mastergradsutdannede innen økonomisk-administrative fag. Rapporten utgis i forbindelse ...
    • Utdanning for arbeidslivet : Arbeidsgivers forventninger til og erfaringer med nyutdannede fra universiteter, høgskoler og fagskoler 

      Støren, Liv Anne; Reiling, Rune Borgan; Skjelbred, Siv-Elisabeth; Ulvestad, Marte E. S.; Carlsten, Tone Cecilie; Olsen, Dorothy Sutherland (NIFU-rapport;2019:3, Research report, 2019-03)
      Denne rapporten er sluttrapporten fra et treårig prosjekt som kartlegger arbeidsgiveres vurdering av nyansatte relativt kort tid etter at de er ferdige med masterutdanninger, bachelorutdanninger, fireårig lærerutdanning ...
    • Utdanning frem til år 2015: Framtidig beholdning, tilgang og erstatningsbehov 

      Næss, Terje (NIFU-rapport;10-2000, Research report, 2000-04)
      Som en del av arbeidet med å overvåke og analysere arbeidsmarkedet for høyere utdannede begynte NIFU for to år siden å utvikle en modell for fremskriving av befolkningens utdanning. Fremskrivingsmodellen er en demografi-basert ...
    • Utdanning lønner seg: Om kompetanse fra videregående og overgang til utdanning og arbeid ni år etter avsluttet grunnskole 2002 

      Markussen, Eifred (NIFU rapport;2014-1, Research report, 2014-02)
      I perioden 2002-2007 fulgte vi nesten 10000 ungdommer på Østlandet ut av grunnskolen inn i, gjennom og ut av videregående opplæring i prosjektet Bortvalg og kompetanse. Vi har nå undersøkt hvordan det har gått med disse ...
    • Utdanning og arbeidsmarked 1996 

      Næss, Terje; Ramberg, Inge (Utdanning og arbeidsmarked;1996, Report, 1996-10)
      «Utdanning og arbeidsmarked» er en rapportserie fra NIFU - tidligere Utredningsinstituttet for forskning og høyere utdanning - skrevet med særlig tanke på å gi informasjon til utdanningsplanleggere, studie- og yrkesveiledere ...
    • Utdanning og arbeidsmarked 1998 

      Szanday, Birgitta; Lødding, Berit (Utdanning og arbeidsmarked;1998, Report, 1998-10)
      «Utdanning og arbeidsmarked» er en rapportserie fra Norsk institutt for studier av forskning og utdanning, skrevet med særlig tanke på å gi informasjon til utdanningsplanleggere, studie- og yrkesveiledere og andre ...
    • Utdanning og arbeidsmarked 2000 

      Try, Sverre (Utdanning og arbeidsmarked;2000, Report, 2000-10)
      Utdanning og arbeidsmarked er en rapportserie fra Norsk institutt for studier av forskning og utdanning, skrevet med særlig tanke på å gi informasjon til utdanningsplanleggere, rådgivere i videregående skole, studie- og ...
    • Utdanning og arbeidsmarked 2002 

      Arnesen, Clara Åse; Sandberg, Nina (Utdanning og arbeidsmarked;2002, Report, 2002-09)
      Utdanning og arbeidsmarked er en rapportserie fra Norsk Institutt for studier av forskning og utdanning, skrevet med særlig tanke på å gi informasjon til utdanningsplanleggere, rådgivere i videregående skole, studie- og ...
    • Utdanning som arbeidsrettet tiltak for ungdom med redusert arbeidsevne 

      Salvanes, Kari Vea; Reiling, Rune Borgan (NIFU-rapport;2017:1, Research report, 2017-01)
      Denne rapporten ser på effekten av en innstramming i støtte til ordinær utdanning for unge med redusert arbeidsevne. Etter innstrammingen fikk færre unge under 26 år tilgang til kvalifisering i det ordinære utdanningssystemet ...
    • Utdanning som arbeidsrettet tiltak for ungdom med redusert arbeidsevne 

      Salvanes, Kari Vea; Reiling, Rune Borgan; Sandsør, Astrid Marie Jorde (Journal article; Peer reviewed, 2018)
      Denne artikkelen undersøker virkninger av utdanning som arbeidsmarkedstiltak for unge med nedsatte arbeidsevner. Fra og med 1. januar 2004 ble nedre aldersgrense for å få støtte til kvalifisering i det ordinære utdanningssystemet ...
    • Utdanning uavhengig av bosted og livssituasjon? Sluttrapport for evaluering av tilskuddsordninger for fleksible utdanningstilbud 

      Korseberg, Lene; Wiborg, Vegard; Eide, Thea; Olsen, Dorothy Sutherland; Holtermann, Helge (NIFU-rapport;2022:28, Research report, 2022-12)
      Denne rapporten representerer andre og siste del av en større evaluering av tilskudd til fleksible utdanningstilbud. Hensikten med evalueringen har vært å vurdere hvorvidt to tilskuddsordninger – tilskudd til fleksible ...
    • Utdanningsforskere og nylig avlagte doktorgrader. En gjennomgang av doktorgrader avlagt i perioden 2008-våren 2011 

      Gunnes, Hebe (NIFU-arbeidsnotat;2011:11, Working paper, 2011-11-25)
      NIFU har på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet kartlagt doktorgrader avlagt av utdanningsforskere i forbindelse med kartleggingen av ressurser til utdanningsforskning i 2009. Doktorgradsavhandlingene er dernest klassifisert ...
    • Utdanningsforskning i Norge 2011: Ressurser og resultater 

      Gunnes, Hebe; Rørstad, Kristoffer; Aksnes, Dag W. (NIFU rapport;2013-31, Research report, 2013-08)
      Etter avtale med Kunnskapsdepartementet og Norges forskningsråd har NIFU kartlagt ressurser og resultater innenfor utdanningsforskning. Vi ser på omfanget av ressurser til utdanningsforskning i 2011, sammenlignet med ...
    • Utdanningsforskning i Norge 2013. Ressurser og resultater 

      Gunnes, Hebe; Rørstad, Kristoffer (NIFU rapport;2015:8, Research report, 2015-06-12)
      NIFU har kartlagt ressurser til utdanningsforskning i 2007, 2009, 2011 og 2013, og denne rapporten er dermed den fjerde i serien. For 2013 er det gjennomført en spørreundersøkelse. Definisjoner og spørsmål i den siste ...
    • Utdanningsforskning i Norge 2015: Ressurser og resultater 

      Gunnes, Hebe; Hovdhaugen, Elisabeth; Olsen, Bjørn Magne (NIFU-rapport;2017:4, Research report, 2017-04)
      NIFU har for femte gang kartlagt norsk utdanningsforskning. Rapporten gir en oversikt over ressurser til forskning og utviklingsarbeid (FoU) på utdanningsfeltet målt i driftsutgifter og menneskelige ressurser. Vi har ...
    • Utdanningsforskning: Fagdepartementets sektorforskningsansvar 

      Aasen, Petter; Sandberg, Nina; Borgen, Jorunn Spord (NIFU STEP-rapport;15-2007, Research report, 2007-04)
      Kunnskapsdepartementet står overfor to forskningspolitiske hovedutfordringer som følger av departementets dobbeltrolle som forvaltningsorgan for norsk forskning. For det første har departementet en overordnet rolle som ...
    • Utdanningsinstitusjoner i alternativ medisin 

      Brandt, Ellen; Hovland, Grethe (NIFU skriftserie;1998:15, Research report, 1998-12)
      NIFU gir i denne rapporten en oversikt over utdanningsinstitusjoner i alternativ medisin, som baserer seg på et spørreskjema utarbeidet og sendt til institusjonene av Sosial- og helsedepartementet. Arbeidet med rapporten ...
    • Utdanningskvalitet i høyere utdanning: noen empiriske eksempler. Resultater fra en undersøkelse blant faglig ansatte våren 2013 

      Aamodt, Per Olaf; Hovdhaugen, Elisabeth; Prøitz, Tine Sophie (NIFU rapport;2014-6, Research report, 2014-04)
      Utdanningskvalitet er et av hovedtemaene i det strategiske forskningsprogrammet "Kvalitet og samspill - UH-sektoren og samfunnet" som NIFU utfører i perioden 2012–2015, finansiert av Kunnskapsdepartementet. Rapporten bygger ...
    • Utdanningsledelse: En analyse av ledere av studieprogrammer i høyere utdanning 

      Aamodt, Per Olaf; Hovdhaugen, Elisabeth; Stensaker, Bjørn; Frølich, Nicoline; Maassen, Peter; Dalseng, Carmen From (NIFU Arbeidsnotat;2016:10, Working paper, 2016-08)
      Dette notatet presenterer innledende resultater fra en stor spørreundersøkelse blant de som innehar rollen som leder av studieprogram ved norske universiteter og høgskoler. Spørreundersøkelsen tar for seg ulike aspekter ...
    • Utdanningsstøtte i endring og vekst: En undersøkelse av omleggingen av Lånekassens regelverk, veksten i antallet støttemottakere og økningen i utbetalt støtte i perioden 2001–2004 

      Opheim, Vibeke (NIFU STEP skriftserie;2005-9, Research report, 2005-05)
      Rapporten presenterer resultatene fra prosjektet: “Endringer i utdanningsstøtten”. Bakgrunnen for prosjektet er veksten i antallet støttesøkere og støttemottakere i Lånekassen i løpet av perioden 2001–2004, noe som har ...