Blar i Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning på tittel
Viser treff 1926-1945 av 2009
-
Utviklingen av det nye NTNU: Rom for alle og rom for fornying? En underveisevaluering av fusjonen.
(NIFU-rapport;2016:22, Research report, 2016-08)1. januar 2016 ble Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, NTNU, slått sammen med høgskolene i Ålesund, Gjøvik og Sør-Trøndelag. Institusjonenes vedtak om å slå seg sammen skjer med bakgrunn i sentrale politiske ... -
Utviklingen på arbeidsmarkedet for nyutdannede akademikere
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:12, Working Paper, 2005-04)Formålet med dette arbeidsnotatet er å gi et informasjonsgrunnlag om utviklingen i arbeidsmarkedet for nyutdannede kandidater fra høyere utdanning. Notatet retter seg mot planleggere i utdanningssystemet, rådgivere i ... -
Utviklingsavtaler i norsk høyere utdanning : En evaluering av pilotordningen
(NIFU-rapport;2020:21, Research report, 2020-10)I denne rapporten presenterer vi funn fra evalueringen av ordningen med flerårige utviklingsavtaler mellom Kunnskapsdepartementet (KD) og statlige universiteter og høyskoler. En utviklingsavtale er en skriftlig ikke-juridisk ... -
Utviklingstiltak innenfor realfagene: Forprosjekt for evalueringen av tiltaksplanen «Realfag, naturligvis»
(NIFU skriftserie;2004-12, Research report, 2004-03)I november 2002 presenterte Utdannings- og forskningsdepartementet strategiplanen «Realfag, naturligvis» – en femårig handlingsplan for å snu den negative utviklingen i realfag. Strategiplanen skal være en dynamisk plan ... -
Valg av lærested. Begrunnelser og informasjonskanaler ved valg av universitet/ høgskole - en pilotstudie
(NIFU rapport;2012-11, Research report, 2012-03)Denne rapporten ser på studenters begrunnelse for valg av læresteder, og hvilke kilder de benytter for å innhente informasjon om høyere utdanning. Den ser også på noen andre forhold som er relatert til valg av lærested, ... -
Valg og bortvalg: Om valg av studieretning i og bortvalg av videregående opplæring blant 16 åringer i 2002. Første delrapport i prosjektet Bortvalg og kompetanse
(NIFU skriftserie;2003-5, Research report, 2003-03)Dette prosjektet om bortvalg av og kompetanseoppnåelse fra videregående opplæring gjennomføres av NIFU for sju av de åtte fylkene i Østlandssamarbeidet: Østfold, Akershus, Oslo, Hedmark, Buskerud, Vestfold og Telemark. ... -
Valg og bruk av læremidler: Innledende analyser av en spørreundersøkelse til lærere
(NIFU Arbeidsnotat;2015-12, Working Paper, 2015-06)Dette arbeidsnotatet er den første rapporteringen fra en spørreundersøkelse til lærere om valg og bruk av læremidler. Undersøkelsen er en del av forskningsprosjektet Ark&App, ledet av Institutt for pedagogikk (IPED) ved ... -
Valorization of bio-residuals in the food and forestry sectors in support of a circular bioeconomy: A review
(Peer reviewed; Journal article, 2020)This literature review focuses on valorization of bio-residuals from the brewery, dairy, slaughterhouse and forestry sectors. Bio-residuals are organic wastes, side streams, or residues that remain at the end of the ... -
Value chain analysis of biofuels: Borregaard in Norway
(Others, 2013-05-23) -
Value chain analysis of biofuels: Cambi
(Others, 2013-09-20) -
Value chain analysis of biofuels: Örnsköldsvik in Sweden
(Others, 2013-06-02) -
Value chain analysis of biofuels: Weyland
(Others, 2013-09-20) -
Value chain analysis of hydrogen in Finland
(Others, 2013-10-18) -
Value chain analysis of the Norwegian electric vehicles market – Think a first-mover
(Others, 2013-10-23) -
Value Chain Structures that Define European Cellulosic Ethanol Production
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Production of cellulosic ethanol (CE) has not yet reached the scale envisaged by the literature and industry. This study explores CE production in Europe to improve understanding of the motivations and barriers associated ... -
Vanskeligere inngang på arbeidsmarkedet for nyutdannede under koronapandemien
(NIFU Innsikt;2021-6, Others, 2020-04-13)Arbeidsledigheten for nyutdannede med mastergrad har økt med 1,7 prosentpoeng under koronapandemien. Dette ser ut til å være drevet av økt ledighet blant nyutdannede innen humanistiske og estetiske fag og samfunnsvitenskapelige ... -
Varehandel og høyere utdanning : En eksplorativ studie av samarbeid innen utdanning, forskning og innovasjon
(NIFU-rapport;2019:9, Research report, 2019-06)Dette prosjektet er gjennomført av Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU) på oppdrag fra Virke. Prosjektets formål er å undersøke samarbeidsrelasjonene mellom varehandelsnæringen og ... -
Variasjoner i sykepleierutdanningene
(NIFU-rapport;2017:22, Research report, 2017-09)Formålet med denne rapporten er å belyse variasjoner i norske sykepleierutdanninger. Rapporten er skrevet på oppdrag fra Norsk Sykepleierforbund (NSF). -
Veien fra postdoktor til akademia: En statistisk analyse av postdoktorenes karriere ved utdannings- og forskningsinstitusjonene
(NIFU Arbeidsnotat;2015:15, Working Paper, 2015-10)Dette arbeidsnotatet inneholder en statistisk fremstilling av postdoktorenes karriere ved utdannings- og forskningsinstitusjonene, utarbeidet etter avtale med Norges forskningsråd. Notatet er basert på NIFUs Forskerperso ... -
Veien gjennom hovedfaget
(NIFU skriftserie;1999:1, Research report, 1999-02)Hensikten med denne rapporten er å belyse forhold av betydning for studiekvalitet og gjennomstrømning på hovedfag. Ved de ulike lærestedene er det gjennomført en rekke tiltak for å få arbeidet med hovedoppgavene inn i mer ...