Blar i Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning på tittel
Viser treff 1609-1628 av 2009
-
Skoler med entreprenørskapstilbud – mindre frafall?
(NIFU rapport;2014-50, Research report, 2014-11)Denne rapporten er en del av følgeforskningsprosjektet om entreprenørskap i utdanning som NIFU har utført i samarbeid med Østlandsforskning siden 2010. Oppdragsgivere er Kunnskapsdepartementet, Kommunal- og modernisering ... -
Skolverkets nye forskningsprogram: studie av en implementeringsprosess 2001-2002
(NIFU skriftserie;2003-8, Research report, 2003-04)Gjennom prosjektet Forskning om forskning – en studie av utdanningsforskning initiert av Skolverket 2001 – 2003 studerer Norsk institutt for studier av forskning og utdanning (NIFU) et utdanningsforskningsprogram som er ... -
Skreddersydd yrkesfaglærerutdanning? En undersøkelse av den treårige yrkesfaglærerutdanningen
(NIFU skriftserie;2003-38, Research report, 2003-12)Reform 94 medførte at tidligere modell for utdanning av yrkesfaglærere ikke lenger var tilpasset verken nytt innhold eller nye arbeidsformer i fag- og yrkesopplæringen. Yrkesfaglærerutdanningen kom som et svar på ... -
Slutevaluering af Markedsmodningsfonden
(Report, 2018-11-30)Som led i aftale mellem regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti) og Dansk Folkeparti om forenkling af erhvervsfremmesystemet af 24. maj 2018 er parterne blevet enige om at afvikle Markedsmodningsfonden ... -
Sluttere, slitere og sertifiserte: Bortvalg, gjennomføring og kompetanseoppnåelse blant minoritetsspråklige ungdommer i videregående opplæring
(NIFU STEP rapport;2009-13, Research report, 2009-03)Oppdraget fra IMDi har gått ut på å kartlegge årsaker til frafall i videregående opplæring blant minoritetsspråklig ungdom og foreslå tiltak for å forebygge dette, gjennom analyse av data fra prosjektet Bortvalg og kompetanse. ... -
Sluttrapport fra evaluering av forsøk med halvårsvurdering med én eller to karakterer i norsk
(NIFU-rapport;2018:9, Research report, 2018-06)NIFU har på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet evaluert forsøk med redusert antall karakterer ved halvårsvurdering i norsk. Evalueringsperioden har strukket seg fra 2014 til 2018, og omfatter to delrapporter samt denne ... -
Sluttrapport fra evaluering av pilotering av lærerspesialistordningen i norsk og realfag
(NIFU-rapport;2017:26, Research report, 2017-12)Evaluering av pilotering av ordning med lærerspesialister er utført i samarbeid mellom NIFU og NTNU Samfunnsforsking på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Dette er sluttrapporten fra evalueringen. Det ble også levert en ... -
Sluttrapport fra evalueringen av pilotering av lærerspesialistordningen
(NIFU-rapport;2021:15, Research report, 2021-11)Dette er sluttrapporten fra NIFUs evaluering av piloteringen av lærerspesialistordningen, som har vært gjennomført på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Delrapporten fra evalueringen som ble offentliggjort i april 2021, ... -
Sluttrapport fra evalueringen av virkemidlene i satsingen Ungdomstrinn i utvikling
(NIFU-rapport;2018:32, Research report, 2018-12)Ungdomstrinn i utvikling 2012–2017 har vært en omfattende satsing hvor hovedmålet har vært «motivasjon og mestring for bedre læring gjennom mer praktisk og variert undervisning». I denne sluttrapporten fra evalueringen av ... -
Small-Group Instruction to Improve Student Performance in Mathematics in Early Grades: Results from a Randomized Field Experiment
(Peer reviewed; Journal article, 2022)We investigate whether small-group instruction improves student performance in mathematics in the early grades using a large-scale RCT covering 159 Norwegian schools over four years. The students − 7–9 years old - are ... -
Små forskjeller i betydningen av foreldres utdanning for utvikling av politisk engasjement blant unge i videregående i tre byer i tre land, men det er variasjoner mellom systemer i hvordan det skjer
(NIFU Innsikt;2019:16, Others, 2019-10-25)Økning i politisk engasjement blant unge forklares i nesten like stor grad av foreldres utdanning i Bergen, Ghent og Barcelona. I Ghent og Barcelona har skolesystemets organisering betydning for elevenes utvikling av ... -
Små ressurser – store utfordringer: Evaluering av MABIT-programmet
(NIFU STEP-rapport;2008-2, Research report, 2008-01)Med dette legges det frem en evaluering av MABIT-programmet – Marin biotekno-logi i Nord-Norge. Programmets overordnede formål er å bidra til økt verdiskaping og industriell nyskaping innen marin bioteknologi i Nord-Norge, ... -
SND som FoU-finansierende institusjon: En undersøkelse av Statens nærings- og distriktsutviklingsfonds virkemiddelportefølje
(NIFU skriftserie;2001-18, Research report, 2001-09)NIFU har i en årrekke anslått omfanget av forskning og utviklingsarbeid (FoU) i bevilgningene over statsbudsjettet, med særlig sikte på å følge utviklingen i norske ressurser over tid. Analysen av statsbudsjettet er en del ... -
Social class, union strategies, and preference in wage outcomes in Norway
(Peer reviewed; Journal article, 2021)This article explores a potential socialization effect of unions on member preferences in wage outcomes and bargaining structures. This challenges notions of union wage policies simply reflecting the material self-interest ... -
Social science research on energy: International and Norwegian studies
(NIFU STEP rapport;4-2010, Research report, 2010-02-19)This analysis indicates that energy, and environmental friendly energy especially, has increased in importance within social science publishing and also in terms of Norwegian participation in national and international ... -
Social science research on environmentally friendly energy in Norway
(NIFU Report;2016:37, Research report, 2016-11)NIFU has conducted a follow up study on social science research on environmentally friendly energy, on commission from the Research Council of Norway. The study builds on and updates a 2010 NIFU STEP report on the same subject. -
Socioeconomic indicators to monitor Norway's bioeconomy in transition
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Bioeconomy is a concept increasingly used to circumscribe that part of the economy which depends on the utilisation of biomass. Recent empirical analyses of the European Union bioeconomies have adopted a definition of ... -
Socioeconomic Indicators to Monitor Norway’s Bioeconomy in Transition
(NIFU-rapport;2020:5, Research report, 2020-01)This report gives an assessment of socioeconomic indicators for the Norwegian bioeconomy. The report is an outcome of a project funded by Innovation Norway (project no. 2019/106506) in collaboration with the Research Council ... -
Sosial ulikhet i elevers vei gjennom videregående opplæring i Bergen, Barcelona og Ghent
(NIFU Innsikt;2019:17, Others, 2019-10-25)Til tross for at utdanningssystemene i Norge, Spania og Belgia er svært ulike er valgene elevene gjør i videregående opplæring forbausende like. Dette gjelder særlig for elever fra utdannede familier, og vi ser at foreldres ... -
Sources of inventive activity and the IPR system: An empirical analysis of a changing relationship in a small open economy (Norway)
(Doctoral thesis, 2010)This thesis examines and analyzes changing patterns of IPR use (particularly patenting) in the specific context of a national system of innovation (Norway). Norway has, like many other OECD countries, seen a significant ...