Blar i Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning på tittel
Viser treff 1589-1608 av 2008
-
Selvforståelse, motivasjon og mestring i studiekarrieren
(NIFU skriftserie;1997:5, Research report, 1997-02)Spørsmålet om studiekvalitet og studieeffektivitet er blitt mer sentralt på 90-tallet,ikke minst på bakgrunn av den sterke økningen i studenttallet. NIFU ser det som en viktig oppgave å øke forståelsen omkring hvilke ... -
Seniors and entrepreneurship. A review of earlier studies and discussion of networks linking seniors to start-ups
(NIFU-rapport;2022-10, Report, 2022-08-25)The aim of this report was to review literature on seniors and entrepreneurship, to discuss research findings and assess the potential for creating digital networks to support this process. The main findings from the ... -
Sensorordninger i høyere utdanning - kartlegging av status og utviklingstrekk ved 10 institusjoner
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:17, Working Paper, 2005-07)NIFU STEP har på oppdrag av Utdannings- og forskningsdepartementet kartlagt hvordan et utvalg universiteter og høyskoler har lagt opp sine sensorordninger i etterkant av den økte valgfrihet institusjonene nå har på dette ... -
Senter for medisinsk metodevurdering - En evaluering
(NIFU Skriftserie;2001-3, Research report, 2001-02)Norsk institutt for studier av forskning og utdanning (NIFU) har på oppdrag av Sosial- og helsedepartementet gjennomført en formativ evaluering av Senter for medisinsk metodevurdering (SMM). NIFU vil takke alle som velvillig ... -
Sentre for fremragende utdanning (SFU): I samvirke med institusjoner og fag
(NIFU-rapport;2015-22, Research report, 2015-06)Senter for fremragende utdanning (SFU) er Norges eneste prestisjeordning innenfor høyere utdanning. Stimuleringstiltaket ble etablert i kjølvannet av Stjernøutvalgets forslag om å opprette et «Senter for fremragende ... -
Should open access lead to closed research? The trends towards paying to perform research
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Open Access (OA) emerged as an important transition in scholarly publishing worldwide during the past two decades. So far, this transition is increasingly based on article processing charges (APC), which create a new paywall ... -
Sikkerhet i komplekse prosjekter. En undersøkelse av tiltak for sikkerhet, helse og arbeidsmiljø i fire byggeprosjekter
(NIFU rapport;2011-23, Research report, 2011-10-01)Denne rapporten formidler resultater fra en undersøkelse av sikkerhet, helse og arbeidsmiljø i komplekse bygge- og anleggsprosjekter. På grunnlag av data samlet inn i fire slike prosjekter analyserer vi hvordan man i praksis ... -
Simula Research Laboratory: A bibliometric analysis of the publication output
(NIFU Arbeidsnotat;2021:3, Working paper, 2021-09)This report presents a bibliometric analysis of Simula Research Laboratory. The report is an update of a similar analysis carried out in 2016. -
Simula Research Laboratory: Publication analysis 2009-2015
(NIFU Arbeidsnotat / Working Paper;2016:4, Working Paper, 2016-04)This report presents a bibliometric analysis of Simula Research Laboratory and is a background report for the forthcoming evaluation of the institute. -
Siteringsindikatorer for Handelshøyskolen BI. En analyse basert på publikasjoner i ISI-indekserte tidsskrifter i perioden 1995-2003
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2004:14, Working Paper, 2004-11)Dette notatet gir en fremstilling av siteringsindikatorer for Handelshøyskolen BI. Analysen tar utgangspunkt i tidsskriftsartikler publisert av BI-medarbeidere i perioden 1995-2003 og som er indeksert i databasen til ... -
Skaper ulike studieordninger ulike leger? Bakgrunn for evaluering av «Oslo96» – medisinutdanningsreformen ved Universitetet i Oslo
(NIFU skriftserie;2004-2, Research report, 2004-02)Det medisinske fakultet ved UiO har initiert en longitudinell evaluering av Oslo96 – studiereformen fakultetet innførte i 1996. Kandidater som har gjennomført studiet under den nye ordningen skal følges i årene etter at ... -
Skillelinjer i universitets- og høgskolesektoren: Et eksplorerende notat
(NIFU-rapport;2015-13, Working Paper, 2015-06)I dette notatet reiser vi spørsmålet om hva som er de grunnleggende institusjonsforskjellene i norsk høyere utdanningssektor. Formålet har vært å teste ut metoder til å tegne et «kart» over de norske lærestedene i høyere ... -
Skills for the future – forecasting firm competitiveness using machine learning methods and employer-employee register data
(Peer reviewed; Journal article, 2021)This article investigates whether skills data can be used to forecast firm competitiveness. It makes use of an employer-employee register dataset consisting of detailed information about the educational background of all ... -
Skills utilisation at work, the quality of the study programme and fields of study
(Journal article; Peer reviewed, 2016)This paper examines the factors that may have impact on the extent to which the knowledge and skills of master’s degree graduates in Norway are utilised at work, three years after graduation. The focus is on the impact of ... -
Skolebidragsindikatorer for videregående skoler i Finnmark 2017-2018
(NIFU Arbeidsnotat;2018:13, Working paper, 2018-12)Resultatet fra skolebidragsindikatorene for 2017-18 viser at skolebidraget fra Finnmarks videregående skoler til elever på studieforberedende utdanningsprogram er negativt for både andel elever som fullfører skoleåret og ... -
Skolebidragsindikatorer i videregående skole: Indikatorer for skolers bidrag til fullføring, gjennomføring og gjennomsnittskarakterer for skoleåret 2014-2015 og kullet som begynte i videregående skole høsten 2012
(NIFU-rapport;2017:7, Research report, 2017-05)Denne rapporten om skolebidragsindikatorer i videregående skole er utarbeidet på oppdrag for Utdanningsdirektoratet. Rapporten presenterer en rekke indikatorer for skolenes bidrag til elevenes resultater, etter at vi har ... -
Skolekultur og elevresultater. Hvilke muligheter gir TALIS-undersøkelsen?
(NIFU rapport;2011-34, Research report, 2011-09-05)Denne rapporten har som formål å studere hvordan elevenes læringsresultater varierer mellom skoler, og hvilke faktorer ved skolen, lærerne og skolekulturen som spiller inn. Hvilken rolle læreren spiller for elevenes ... -
Skolekvalitet i de videregående skolene i Østfold. En analyse og drøfting av skolebidragsindikatorer og mål på skolekvalitet for skolene i Østfold fylkeskommune
(NIFU-arbeidsnotat;2016:7, Working paper, 2016-06-29)I dette notatet har vi sett på tallene for Østfold i rapporten om skolekvalitet i videregående skole fra SØF (Senter for økonomisk forskning). Vi har vist hvordan tallene er beregnet så langt det er mulig på grunnlag av ... -
Skolemiljøansattes roller og kompetanse i laget rundt eleven
(NIFU-rapport;2023:15, Research report, 2023-09)Denne rapporten formidler resultater fra et forskningsprosjekt som skal fremskaffe mer kunnskap om ansatte i skolen som arbeider elevrettet, men som ikke er utdannet som lærere. I rapporten omtaler vi denne gruppen som ... -
Skoler med entreprenørskapstilbud – mindre frafall?
(NIFU rapport;2014-50, Research report, 2014-11)Denne rapporten er en del av følgeforskningsprosjektet om entreprenørskap i utdanning som NIFU har utført i samarbeid med Østlandsforskning siden 2010. Oppdragsgivere er Kunnskapsdepartementet, Kommunal- og modernisering ...