Blar i Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning på tittel
Viser treff 1335-1354 av 2005
-
'One size fits all'? Ensretting av nasjonale tiltak for å hindre frafall i videregående opplæring i Norge. Tilfellet Ny GIV Overgangsprosjektet
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Tiltak for elever som sliter og står i fare for å falle ut av videregående skole, har i stor grad vært oppfattet som et lokalt anliggende. En helt ny form for sentralstyrt satsing mot frafall ble lansert av Kunnskapsdepartementet ... -
Online or offline – Does it matter?: A study of in-service teachers' perceptions of learning outcomes in Norway
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Policymakers and scholars are scaling up online professional development programmes for teachers. We studied how in-service teachers in Norway perceived their learning outcomes for professional development programmes ... -
Open access at the national level: A comprehensive analysis of publications by Finnish researchers
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Open access (OA) has mostly been studied by relying on publication data from selective international databases, notably Web of Science (WoS) and Scopus. The aim of our study is to show that it is possible to achieve a ... -
Open innovation in Europe: effects, determinants and policy
(Research report, 2011) -
Oppdrags- og programforskning ved universitetene - Konsekvenser for forskernes problemvalg og forskningens kvalitet
(NIFU-rapport;1996-6, Report, 1996-04)Rapporten belyser oppdrags- og programforskningens omfang, og drøfter hvor avhengig universitetsforskerne er av en slik ekstern forskningsfinansiering. Sentrale spørsmål er i hvilken grad forskernes problemvalg og perspektiv ... -
Oppfølging i overgangen til videregående opplæring: Kan tidlig identifisering og oppfølging av elever med fraværsproblematikk øke nærvær?
(NIFU Arbeidsnotat;2020:8, Working paper, 2020-12)Dette dokumentet er det andre arbeidsnotatet fra et forskningsprosjekt rettet mot å redusere fravær i videregående skoler i Nord-Norge. Prosjektet ble initiert våren 2016 og har pågått ut 2020. -
Oppgaver som medierende betingelser for læring og danning – erfaringer fra et bachelorstudium i pedagogikk
(Peer reviewed; Journal article, 2021)I dag er det nærmest en selvfølge å be studenter om å gjøre obligatoriske oppgaver underveis i et studieløp. Likevel er det forsket lite på hvordan studentene erfarer å arbeide med denne typen oppgaver. Denne artikkelen ... -
Opplæringskontorene i fag- og yrkesopplæringen – avgjørende bindeledd eller institusjon utenfor kontroll?
(NIFU-rapport;51-2014, Research report, 2014-12)Prosjektet, som har vært finansiert av Utdanningsdirektoratet, tar for seg opplæringskontorene i fag- og yrkesopplæringen, deres organisering, deres økonomi og deres rolle i fagopplæringssystemet. Rapporten er et ledd i ... -
Opplæringstilbud på mellomnivå
(NIFU skriftserie;1999:3, Research report, 1999-10)NIFU gir i denne rapporten en oversikt over ulike opplæringstilbud som ikke går inn under opplæringsloven, universitets- og høgskoleloven eller privathøgskoleloven. Det er altså opplæring i «rommet» mellom disse lovene som ... -
Opprykk til professor: Kompetanse eller konkurranse?
(NIFU-rapport;4-2003, Research report, 2003-07)Denne rapporten drøfter erfaringene med den såkalte professoropprykks-ordningen – dvs muligheten for førsteamanuenser og høgskoledosenter til å søke om opprykk til professor på grunnlag av kompetanseerklæring. Reformen ble ... -
Opptak til høyere utdanning : En studie av konsekvensene av kvote og poengberegning med fokus på psykologi, medisin, jus og grunnskolelærer-utdanning
(NIFU-rapport;2020:4, Research report, 2020-03)Denne rapporten tar for seg det norske opptakssystemet til høyere utdanning og særlig hvordan karakterer og tilleggspoeng virker inn på opptak. Fire fagområder har vært i fokus: profesjonsutdanning i medisin og psykologi, ... -
Opptakskrav, vurderingsformer og kvalitet i sykepleierutdanningen
(NIFU rapport;2012-14, Research report, 2012-04)Formålet med denne rapporten er å belyse ulike forhold som påvirker kvaliteten i sykepleierutdanningene – nærmere bestemt søkning, opptak, opptakskrav, gjennomføring, kvalitetskrav, vurderingsformer, institusjonelle ... -
Opptrappingsplanen for psykisk helse og forskningen: Forskningsressurser og vitenskapelig publisering
(NIFU STEP rapport;2009-8, Research report, 2009-01)Rapporten fra prosjektet ”Opptrappingsplanen for psykisk helse – prosjekt om forskning” som kartlegger bevilgningsstrømmene til psykologisk og psykiatrisk forskning relevant for Opptrappingsplanen og publiseringsvirksomheten ... -
Optimism trap? Educational aspirations and outcomes among students with immigrant backgrounds in Norway and Spain
(Peer reviewed; Journal article, 2023)While immigrants and their children display bold educational aspirations, less is known about the relationship between their aspirations and educational outcomes. Using longitudinal survey data on students in upper secondary ... -
Organisasjon og styring av studieforbundene i Norge – en analyse for Tron-utvalget
(NIFU STEP-rapport;27-2007, Research report, 2007-08)I oktober 2006 oppnevnte Kunnskapsdepartementet Tron-utvalget for å ”videreutvikle og styrke studieforbundenes rolle som utdannings- og opplæringsaktører og bidragsytere i det frivillige Norge”. Departementet utlyste to ... -
Organisasjonsstrukturen ved Universitetet i Stavanger – synspunkter fra de ansatte
(NIFU Arbeidsnotat;2016:5, Working Paper, 2016-04)I forbindelse med utsendelse av spørreskjema i anledning en evaluering av styringsordningen ved UiS ble NIFU enig med oppdragsgiver (UiS) om å benytte denne anledningen til å stille noen spørsmål om betydningen av institutt- ... -
Organisasjonsutvikling og ledelse - Bruk og effekter av evalueringer på universiteter og høyskoler
(NIFU-rapport;1996-8, Report, 1996-08)Rapporten tar for seg bruk og effekter av de nasjonale evalueringene av utdanningene i økonomi- og administrasjon, sosiologi, elektroingeniør og matematikk. Disse evalueringene ble initiert av Kirke-, utdannings- og ... -
Organisational features of higher education. Denmark, Finland, Norway and Sweden
(NIFU Working Paper;2014:14, Working Paper, 2014-10)An overarching motive for the analysis presented in this working paper is to obtain a more systematic, empirically and comparatively based understanding of the Nordic model of higher education. A key objective is to gain ... -
Organisational features of Norwegian higher education institutions: perceptions on organisational change
(NIFU Innsikt;2022-2, Others, 2022-02-24)In 2015 a large-scale re-structuring of the Norwegian higher education sector was launched, resulting in a number of merger processes leading to more comprehensive institutions than before. The merger processes are complex ... -
Organisering av etter- og videreutdanningstilbudet ved NTNU
(NIFU-rapport;2018:30, Research report, 2018-10)På oppdrag fra NTNU har NIFU studert hva som fungerer godt og hva som er til hinder for NTNUs arbeid med å styrke satsingen på etter- og videreutdanning, EVU. Rapporten inngår som kunnskapsgrunnlag i lærestedets interne ...