Browsing Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning by Title
Now showing items 1105-1124 of 2009
-
Long-run effects of local government mergers on educational attainment and income
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Local government mergers are an important policy issue in many countries, yet empirical evidence of the effects of merging and of local government size on the production and quality of local public services is scarce. We ... -
Lower growth in Nordic R&D activity
(NIFU Innsikt;2021-17, Others, 2021-11-29)Recent figures from the Nordic producers of R&D statistics show that approximately NOK 475 billion was spent on research and experimental development (R&D) in the Nordic region in 2020. Adjusted for inflation, this equals ... -
Lære å lede? En evaluering av lederopplæringen ved Gøteborgs universitet
(NIFU skriftserie;2000:15, Research report, 2000-11)Gøteborgs universitet har siden 1995 drevet med ulike former for lederopplæring i forhold til det overordnede ansvar prefektene og andre faglige og administrative ledere ved universitetet har for forskning, utdanning og ... -
Læremidler i grunnskole og videregående skole: En analyse av tilgang på, balanse mellom og valg av trykte og digitale læremidler i grunnskole og videregående skole
(NIFU-rapport;2023:13, Research report, 2023-08)Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU) har skrevet denne rapporten på oppdrag for Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening (NFFO). Datagrunnlaget for rapporten er tidligere ... -
Læremidler og formidling i høyere utdanning: En evaluering av tilskuddsordningen og en vurdering av insentivene
(NIFU-rapport;2016:18, Research report, 2016-06-28)Denne rapporten svarer på et todelt oppdrag fra Kunnskapsdepartementet. Den ene delen består i å utrede en mulig indikator for fagfellevurdert formidling som kan inngå i finansieringssystemet for universiteter og høgskoler. ... -
Lærerrollen sett fra lærerperspektivet: Notat til ekspertgruppen om lærerrollen
(NIFU Arbeidsnotat / Working Paper;2016:8, Working paper, 2016-06)Kunnskapsdepartementet oppnevnte ekspertgruppen om lærerrollen den 27.07.2015. Formålet var å frembringe et kunnskapsgrunnlag som gir innsikt i og forståelse av den rollen dagens lærere har i skolen. Ekspertgruppen har ... -
Lærerspesialister i Oslo: Spørreskjema til lærerspesialister, deres kolleger og ledere november 2015. En figurrapport
(NIFU-rapport;2016:20, Research report, 2016-10)Denne rapporten er utarbeidet av NIFU på oppdrag fra Utdanningsetaten i Oslo. Data som er analysert og som presenteres i form av enkle figurer, er i utgangspunktet samlet inn for et annet oppdrag: NIFU og NTNU samfunnsforsknings ... -
Lærerspesialistutdanningene belyst av fagansvarlige, lærere og skoleledere: Delrapport fra evalueringen av lærerspesialistordningen
(NIFU-rapport;2021:8, Research report, 2021-03)På oppdrag fra Utdanningsdirektoratet gjennomfører NIFU en evaluering av piloteringen av lærerspesialistordningen. Denne delrapporten er konsentrert om lærerspesialistutdanningen, mens sluttrapporten som vil foreligge mot ... -
Lærertetthet i koronapandemiens første år: Analyse av GSI og intervjuer med skoleeiere, skoleledere og lærere. Fjerde delrapportering fra Evaluering av norm for lærertetthet
(NIFU Arbeidsnotat;2021:6, Working paper, 2021-06)Dette arbeidsnotatet er fjerde delrapportering i prosjektet «Evaluering av norm for lærertetthet» som NIFU gjennomfører på oppdag fra Utdanningsdirektoratet. Arbeidsnotatet inkluderer en analyse av relevante tall fra ... -
Lærerutdanningene: Statistiske oversikter og utviklingstrekk
(NIFU rapport;2014-31, Research report, 2014-09)Den sterke oppmerksomheten rundt kvalitet i skole og barnehage og lærernes store betydning for elevenes læring og skolens kvalitet er bakgrunnen for denne rapporten som NIFU har skrevet på oppdrag fra Utdanningsforbundet. ... -
Lærestedenes FoU har høy næringsrelevans
(NIFU Innsikt;2021-10, Others, 2021-05-25)27 prosent av lærestedenes FoU-aktivitet i 2019 hadde relevans for næringslivet. Det rapporterer forskningsmiljøene. Teknologi og landbruks-, fiskerifag og veterinærmedisin er fagområdene med høyest næringsrelevans. Norges ... -
Læring i arbeidslivet: Et innblikk i hvordan Spekter-medlemmer jobber med kompetanseplanlegging og kompetanseutvikling
(NIFU Arbeidsnotat;2021:19, Working paper, 2021-12)Denne rapporten er resultatet av et oppdrag for Arbeidsgiverforeningen Spekter. Målet har vært å få en bedre forståelse for hvordan læring i arbeidslivet foregår, og en oppdatert oversikt over hvordan noen av Spekters ... -
Læringsspill er populært, men utbyttet usikkert
(NIFU Innsikt;2020:1, Others, 2020-05)Med digitalisering av skolen, har det blitt økt tilgang på digitale ressurser, herunder digitale læringsspill. Dagens elever er vokst opp med spill og underholdning, og ønsker slike elementer også i læringsverktøy. Et ... -
Læringsutbytte i høyere utdanning: En drøfting av definisjoner, utviklingstrekk og måleproblemer
(NIFU STEP-rapport;2007-40, Research report, 2007-12)Hva slags kunnskaper og ferdigheter bidrar universiteter og høgskoler til å utvikle hos studentene, og hvordan står disse kunnskapene i forhold til de kompetansekravene som stilles i arbeidslivet? Dette spørsmålet danner ... -
Lønnsforskjell mellom kvinner og menn 1999 og 2009
(NIFU-arbeidsnotat;2011:10, Working paper, 2011-10)Formålet med prosjektet var primært å dokumentere og beskrive mulige kjønnsforskjeller i arbeidsmarkedet for høyt utdannede personer i 1999 og 2009, og om mulige kjønnsforskjeller i arbeidsmarkedet har økt eller blitt ... -
Managing mergers – governancing institutional integration
(Journal article; Peer reviewed, 2016)Despite striking similarities, the adoption and implementation of policy shifts regarding higher education governance vary considerably across the globe, suggesting a mixed picture of diversification and isomorphism both ... -
Mange studieprogram ved fusjonerte læresteder opplever økt søkning
(NIFU Innsikt;2020-3, Others, 2020-04-02)En gjennomgang av søkertall fra Samordna opptak for perioden 2013–2018 indikerer at de fleste fusjonerte læresteder har økt søkning til sine studieprogrammer, men noen studiesteder skiller seg ut. Antall førsteprioritetssøkere ... -
Mangfold, spesialisering og differensiering i høyere utdanning: internasjonale erfaringer. En litteraturstudie
(NIFU Skriftserie;2000-1, Research report, 2000-02)Rapporten tar for seg mangfold og spesialisering i høyere utdanning. Det diskuteres hvilke krefter som styrer mangfold i høyere utdanning. Videre gis det en oversikt over utviklingen internasjonalt med hensyn til mangfold ... -
Mangfoldstatistikk: Statistikk om innvandrere og etterkommere av innvandrere i norsk forskning og høyere utdanning
(NIFU Arbeidsnotat;2016:17, Working paper, 2016-11)Dette arbeidsnotatet inneholder statistikk om mangfold, i betydningen innvandringsstatus, blant de tilsatte i norsk forskning og høyere utdanning. Statistikken er fremstilt av Statistisk sentralbyrå (SSB) og NIFU i fellesskap, ... -
Mangfoldstatistikk: Stor vekst i antall forskere med innvandrerbakgrunn i norsk akademia
(NIFU Innsikt;2020-17, Others, 2020-12-18)I 2018 hadde 29 prosent av forskerne og det faglige personalet ved norske universiteter, høgskoler, helseforetak og forskningsinstitutter innvandrerbakgrunn. Dette er over dobbelt så mange som i 2007. Om lag 80 prosent av ...