Browsing Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning by Subject "Evaluering"
Now showing items 61-80 of 102
-
Implementering av faget utdanningsvalg på ungdomstrinnet: Delrapport II fra prosjektet Karriereveiledning i overgangen mellom ungdomsskole og videregående opplæring - Evaluering av Kunnskapsløftet
(NIFU STEP rapport;2009-39, Research report, 2009-11)Dette er den andre delrapporten fra prosjektet I.2.2.b Karriereveiledning i overgangen mellom ungdomsskolen og videregående opplæring innenfor evalueringen av Kunnskapsløftet, hvor mange forskningsmiljøer deltar. Prosjektet ... -
In Need of a Better Framework for Success: An evaluation of the Norwegian participation in the EU 6th Framework Programme (2003–2006) and the first part of the EU 7th Framework Programme (2007–2008)
(NIFU STEP rapport;2009-22, Research report, 2009-12)This report presents the main findings and recommendations from the evaluation of Norwegian participation in the 6th Framework Programme for research, technological development and demonstration activities of EU (FP6) ... -
Inkluderende spesialundervisning? Om utfordringer innenfor spesialundervisningen i 2007 Rapport nr. 1 fra prosjektet: Gjennomgang av Spesialundervisning, Evaluering av Kunnskapsløftet
(NIFU STEP-rapport;19-2007, Research report, 2007-03)Denne rapporten er den første i prosjektet Gjennomgang av spesialundervisning som inngår i evalueringen av Kunnskapsløftet. Prosjektet gjennomføres som et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Hedmark og NIFU STEP. Prosjektet ... -
Innføring av digitalkino i Norge: Evaluering av del 2 av de digitale forsøksprosjektene NDA og NORDIC. Sluttrapport
(NIFU STEP-rapport;2008-37, Research report, 2008-10)Rapporten presenterer erfaringer fra annen del av prøveprosjektet for innføring av digitalkino i Norge. Hovedformålet med rapporten er å oppsummere erfaringer fra del 2 av prøveprosjektet for innføring av digital kinodrift ... -
Innføring av digitalkino i Norge: Evaluering av første fase av forsøksprosjektene NDA og NORDIC. Sluttrapport
(NIFU STEP-rapport;2007-31, Research report, 2007-10)Hovedformålet med rapporten er å oppsummere erfaringer fra denne første perioden av prøveprosjektet for innføring av digital kinodrift i Norge. Evalueringen bygger på innhenting og analyse av erfaringer fra representanter ... -
Innovasjonsselskap i Nordland. Evaluering av næringshagene, forskningsparken og kunnskapsparkene i Nordland
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:42, Working paper, 2006-11-20)Denne rapporten presenterer en evaluering av næringshagene, forskningsparken og kunnskapsparkene i Nordland, det vi her har kalt innovasjonsselskap. -
«Jeg vet ikke hva alternativet skulle vært» : Evaluering av lærekandidatordningen og av ordningen med tilskudd til opplæring av lærlinger, praksisbrevkandidater og lærekandidater med særskilte behov
(NIFU-rapport;2018:8, Research report, 2018-04)NIFU har gjennomført en evaluering av lærekandidatordningen og av ordningen med tilskudd til lærlinger, praksisbrevkandidater og lærekandidater med særskilte behov. Analysene bygger på en spørreundersøkelse besvart av ... -
Kan tiltak rettet mot selvregulering øke elevers skoleprestasjoner? En systematisk litteraturgjennomgang
(NIFU-rapport;2016:10, Research report, 2016-04)Denne rapporten presenterer resultater fra en systematisk litteraturgjennomgang av studier som evaluerer tiltak rettet mot å utvikle barns selvregulering. Hensikten med rapporten har vært å identifisere hvilke av disse ... -
Karriere Akershus: Evaluering av Partnerskap for karriereveiledning i Akershus
(NIFU STEP-rapport;2008-11, Research report, 2008-02)Denne evalueringen er gjennomført som følgeevaluering på oppdrag fra Akershus fylkeskommune i perioden 2005-2007. Mandatet har vært å bidra med kunnskap om partnerskap som organisasjonsform for å løse karriereveiledningsoppgaver. ... -
Karriereveiledning i overgangen mellom ungdomsskole og videregående opplæring: Delrapport I Evaluering av Kunnskapsløftet
(NIFU STEP-rapport;2008-41, Research report, 2008-11)Dette er den første delrapporten fra prosjektet I.2.2.b Karriereveiledning i overgangen mellom ungdomsskolen og videregående opplæring innenfor evalueringen av Kunnskapsløftet, hvor mange forskningsmiljøer deltar. Prosjektet ... -
Kompetanseutvikling og kunnskapsorganisering. En evaluering av lederutviklingsprogrammet ved Umeå Universitet
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:15, Working Paper, 2005-06-06)Umeå Universitet har i mange år arbeidet med lederutvikling, der ulike tiltak på dette feltet har vært gjennomført siden begynnelsen på 1990-tallet. Universitetet har en bevisst holdning til å samle erfaringer fra virksomheten ... -
Kunnskapssenteret. Seksjon for velferdstjenester. En underveisvurdering
(NIFU-arbeidsnotat;2013:11, Working Paper, 2013-04-25)Denne underveisevalueringen av Seksjon for velferdstjenester ved Kunnskapssenteret for helsetjenester er utført på oppdrag av Kunnskapssenteret. Hensikten med evalueringen er å komme med innspill til det videre arbeid med ... -
”Lese det, lære det, ja! Men å skrive det? Nei, det vil vi ikke”: Evaluering av forsøk med valgfritt skriftlig sidemål i Oslo
(NIFU STEP-rapport;2007-33, Research report, 2007-11)NIFU STEP har fått i oppdrag fra Oslo kommune, Utdanningsetaten å utføre en forskningsbasert evaluering av forsøket med valgfritt sidemål, som ble gjennomført ved ni videregående skoler i Oslo i tidsrommet 2004 – 2007. ... -
Lære å lede? En evaluering av lederopplæringen ved Gøteborgs universitet
(NIFU skriftserie;2000:15, Research report, 2000-11)Gøteborgs universitet har siden 1995 drevet med ulike former for lederopplæring i forhold til det overordnede ansvar prefektene og andre faglige og administrative ledere ved universitetet har for forskning, utdanning og ... -
Læremidler og formidling i høyere utdanning: En evaluering av tilskuddsordningen og en vurdering av insentivene
(NIFU-rapport;2016:18, Research report, 2016-06-28)Denne rapporten svarer på et todelt oppdrag fra Kunnskapsdepartementet. Den ene delen består i å utrede en mulig indikator for fagfellevurdert formidling som kan inngå i finansieringssystemet for universiteter og høgskoler. ... -
Lærerspesialistutdanningene belyst av fagansvarlige, lærere og skoleledere: Delrapport fra evalueringen av lærerspesialistordningen
(NIFU-rapport;2021:8, Research report, 2021-03)På oppdrag fra Utdanningsdirektoratet gjennomfører NIFU en evaluering av piloteringen av lærerspesialistordningen. Denne delrapporten er konsentrert om lærerspesialistutdanningen, mens sluttrapporten som vil foreligge mot ... -
Mellom nasjonal høgskolepolitikk og regionale kompetansebehov : En evaluering av de desentraliserte høgskolestudiene på Kongsvinger og i Kristiansund
(NIFU skriftserie;1998:11, Research report, 1998-08)Evalueringen av desentraliserte høgskolestudier i Kristiansund og Kongsvinger er gjennomført på oppdrag fra Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet. Evalueringen har lagt to sett av kriterier til grunn: forutsetninger ... -
Muligheter og utfordringer ved bruk av kontrafaktisk analyse i forskningsbaserte evalueringer
(NIFU STEP rapport;2009-44, Research report, 2009-11)Denne rapporten er utarbeidet på oppdrag av EVA-forum (Nettverk for evaluering i staten) som ved årsskiftet 2008/2009 initierte en studie av bruken av kontrafaktisk analyse i evalueringer i Norge. -
Ny struktur - tradisjonelle mønstre? Om Kunnskapsløftets strukturendringer i det videregående opplæringssystemet, og utforming av tilbud og dimensjonering i fylkeskommunene
(NIFU STEP rapport;2009-28, Research report, 2009-06)Utdanningsdirektoratet har gitt Norsk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU STEP) i oppdrag å foreta en evaluering av utdanningsreformen Kunnskapsløftet der temaet skal være strukturendringer, ... -
Opptrappingsplanen for psykisk helse og forskningen: Forskningsressurser og vitenskapelig publisering
(NIFU STEP rapport;2009-8, Research report, 2009-01)Rapporten fra prosjektet ”Opptrappingsplanen for psykisk helse – prosjekt om forskning” som kartlegger bevilgningsstrømmene til psykologisk og psykiatrisk forskning relevant for Opptrappingsplanen og publiseringsvirksomheten ...