Browsing NIFU Open Access Archive by Author "Siddiq, Fazilat"
Now showing items 1-10 of 10
-
A comparison between digital competence in two Nordic countries' national curricula and an international framework: Inspecting their readiness for 21st century education
Siddiq, Fazilat (Journal article; Peer reviewed, 2018-10-15)This study investigates the objectives and competence aims in the digital competence curricula of two Nordic countries for compulsory education and an international framework, DIGCOMP. The main aim of the study is to analyze ... -
Deltakerundersøkelsen for barnehageansatte 2017: Resultater fra en spørreundersøkelse blant ansatte i barnehagen som har tatt videreutdanning innenfor strategien «Kompetanse for fremtidens barnehage»
Siddiq, Fazilat; Gjerustad, Cay (NIFU-rapport;2017:23, Research report, 2017-09)Denne rapporten er skrevet på oppdrag for Utdanningsdirektoratet. Rapporten presenterer resultater fra Deltakerundersøkelsen for barnehager 2017, en spørreundersøkelse rettet mot barnehageansatte som har tatt videreutdanning ... -
Den virtuelle matematikkskolen skoleåret 2016-2017 : Evaluering av tilbudene DVM-U, DVM-Pluss og DVM-1T
Sjaastad, Jørgen; Siddiq, Fazilat; Ulriksen, Robin; Tømte, Cathrine (NIFU-rapport;2017:15, Research report, 2017-06)Den virtuelle matematikkskolen (DVM) er et nettbasert tilbud for elever på ungdomsskoletrinnet. Målet er å prøve ut nye former for IKT-basert opplæring for å skape mestringsfølelse og motivasjon gjennom nivåtilpasset ... -
Empowering professionalism in mission-oriented innovation
Bugge, Markus; Siddiq, Fazilat (Peer reviewed; Journal article, 2021) -
Evaluering av «Tett på realfag». Status før implementeringen. Delrapport 1. Nasjonal strategi for realfag i barnehagen og grunnopplæringen (2015-2019)
Siddiq, Fazilat; Larsen, Even Hellan; Reiling, Rune Borgan; Wollscheid, Sabine; Vaagland, Karin; Tømte, Cathrine (NIFU-rapport;2018:5, Research report, 2018-05)Norske myndigheter har lansert strategien «Tett på realfag» for perioden 2015–2019. Denne skal bidra til at barns og unges kompetanse forbedres i naturfag og matematikk. Et uttalt mål er at flere barn og unge skal prestere ... -
Innovativ matematikkundervisning på barnetrinnet førte til positive resultater
Vennerød-Diesen, Frida Felicia; Siddiq, Fazilat; Smedsrud, Jørgen; Bugge, Markus; Daus, Stephan (NIFU Innsikt;2021-11, Others, 2021-06-03)Matematikkundervisning på barnetrinnet med læreverket Dragonbox Skole har så langt vært en suksess. Implementeringen har hatt god oppslutning med engasjerte lærere. Elevene som brukte læreverket, gjorde det bedre på ... -
Matematikk på nye måter : Erfaringer fra pilotering av Dragonbox ved 10 skoler i Skedsmo kommune
Siddiq, Fazilat; Bugge, Markus; Ulriksen, Robin; Tømte, Cathrine (NIFU-rapport;2017:17, Research report, 2017-08)Denne rapporten presenterer resultatene fra følgeevalueringen av Dragonbox – et heldigitalt læreverk for å fremme tallforståelse i begynneropplæringen i pilotåret 2016/2017. Formålet har vært å belyse flere sider ved ... -
Pilotering av lærerspesialistordningen i Oslo 2015-2017 : Sluttrapport basert på data fra spørreundersøkelser til lærerspesialister, deres kolleger og ledere
Siddiq, Fazilat; Rønsen, Ester (NIFU-rapport;2017:27, Research report, 2017-12)Denne rapporten er utarbeidet av NIFU på oppdrag fra Utdanningsetaten i Oslo. Data som er analysert og som presenteres i form av enkle figurer, er i utgangspunktet samlet inn for prosjektet Evaluering av piloteringen av ... -
Revealing the processes of students' interaction with a novel collaborative problem solving task: An in-depth analysis of think-aloud protocols
Siddiq, Fazilat; Scherer, Ronny (Journal article; Peer reviewed, 2017-08-04)Collaborative problem solving (ColPS) skills are considered crucial to succeed in work, education, and life in a knowledge-rich society. Nevertheless, research on the assessment of ColPS is at its initial stage; specifically, ... -
The cognitive benefits of learning computer programming: A meta-analysis of transfer effects
Scherer, Ronny; Siddiq, Fazilat; Sánchez Viveros, Bárbara (Journal article; Peer reviewed, 2019)Does computer programming teach students how to think? Learning to program computers has gained considerable popularity, and educational systems around the world are encouraging students in schools and even children in ...