Blar i NIFU Open Access Archive på tittel
Viser treff 84-103 av 2806
-
Arbeidsmuligheter for kandidater med samfunnsvitenskapelig utdanning. Del 1
(NAVF-melding;1974-3, Report, 1974-06)Denne meldingen presenterer en analyse av behovet for psykologer i tidsrommet fram til 1985. Meldingen er den første i en serie på tre som omhandler arbeidsmulighetene for kandidater med samfunnsvitenskapelig utdanning. ... -
Arbeidsmuligheter for kandidater med samfunnsvitenskapelig utdanning. Del 2
(NAVF-melding;1974-4, Report, 1974-08)Denne meldingen presenterer en analyse av behovet for jurister, sosialøkonomer og siviløkonomer i tidsrommet fram til 1985. Meldingen er den andre i en serie på tre som omhandler arbeidsmulighetene for kandidater med ... -
Arbeidsmuligheter for kandidater med samfunnsvitenskapelig utdanning. Del 3
(NAVF-melding;1974-7, Report, 1974-12)Denne meldingen presenterer en analyse av behovet for sosiologer, statsvitere og fagpedagoger i tidsrommet fram til 1985. Meldingen er den siste i en serie på tre som omhandler arbeidsmulighetene for kandidater med juridisk ... -
Arbeidsoppgaver og arbeidstid ved universitetene
(NAVF-melding;1983-3, Report, 1983-05)Denne undersøkelsen gir en oversikt over hvordan det vitenskapelige personalet ved universitetene fordelte sin arbeidstid på ulike typer arbeidsoppgaver i 1981. Opplysningene har vært hentet inn ved hjelp av spørreskjema ... -
Arbeidssituasjonen for det vitenskapelige personalet vet Universitetet i Oslo
(NAVF-melding;1973-3, Report, 1973-08)I denne melding gjengis hovedresultatene av en undersøkelse som søker å belyse hvordan det vitenskapelige personalet ved Universitetet i Oslo anvender arbeidstiden på ulike oppgaver. Høsten 1971 ble et spørreskjema sendt ... -
Arbeidsvilkår i norsk forskning
(NIFU STEP rapport;2009-9, Research report, 2009-02)I denne rapporten presenteres hovedresultatene fra en undersøkelse av arbeidsvilkår for vitenskapelig ansatte i universitetssektoren og forskere i instituttsektoren gjennomført ved årsskiftet 2007-08. Undersøkelsen inngår ... -
Architectural Education for Young People in Europe: A Comparative Study in Seven European Countries. Norway Country Report.
(NIFU STEP-rapport;2008-51, Research report, 2008-12)This report investigates architectural education for children and young people in primary and secondary education in Norway. The Norwegian Institute for Studies in Innovation, Research and Education (NIFU STEP) carried out ... -
Are book publications disappearing from scholarly communication in the social sciences and humanities?
(Journal article; Peer reviewed, 2018-10-03)The purpose of this paper is to analyze the evolution in terms of shares of scholarly book publications in the social sciences and humanities (SSH) in five European countries, i.e. Flanders (Belgium), Finland, Norway, ... -
Are evaluative cultures national or global? A cross-national study on evaluative cultures in academic recruitment processes in Europe
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Studies on academic recruitment processes have demonstrated that universities evaluate candidates for research positions using multiple criteria. However, most studies on preferences regarding evaluative criteria in ... -
Are There Learning Agents in Innovative Firms? A Study of the Potential Role of Human Resource Managers in Learning and Innovation
(Journal article; Peer reviewed, 2015)This article takes the link between learning and innovation as its starting point and explores how this relationship might be managed within the innovative firm. In order to gain a better overview of the kinds of activities, ... -
Arenasammensetning og finansieringssystem for primærnæringsinstituttene : Alternativer for fremtidig organisering
(NIFU-rapport;2017:16, Research report, 2017-09)Denne rapporten er skrevet på oppdrag for Norges forskningsråd og drøfter arenaorganiseringen og basisfinansieringssystemet for primærnæringsinstituttene og alternativer for den fremtidige organiseringen av dette. Rapporten ... -
Argumentation as a pathway to critical thinking
(Chapter, 2019)Based on insights from the field of educational psychology, we designed and implemented an eightweek, small-scale intervention for first year university students in educational sciences. Critical thinking and argumentation ... -
Artikler i Social Sciences Citation Index 1981-92 - fra Fridtjof Nansens Institutt, Institutt for fredsforskning og Norsk utenrikspolitisk institutt
(U-notat;1994-1, Report, 1994)I denne rapporten gis en oversikt over tidsskriftsartikler fra de tre ovennevnte institusjoner som er publisert 1981-92 og registrert i SSCI. -
Assessing contradictions: Methodological challenges when mapping symbolic boundaries
(Journal article; Peer reviewed, 2019)In this article, we address the methodological question of making sense of contradictions in sociological analysis. Focusing on the scholarly debate about generating and interpreting data on symbolic boundaries – the ways ... -
Assessing the broader impacts of research: A review of methods and practices
(NIFU Working Paper;2015-8, Working Paper, 2015-04)This study was commissioned by the Swedish Research Council for Environment, Agricultural Sciences and Spatial Planning (Formas). It maps how societal and broader impacts are assessed in four funding agencies outside Sweden ... -
Assessing the economic impacts of ICT
(STEP Report;1-2002, Research report, 2001-10-10) -
Attraktive akademiske karrierer? Søkning, rekruttering og mobilitet i UH-sektoren
(NIFU-rapport;2019:10, Research report, 2019-07)Akademiske karrierer, rekruttering av vitenskapelig ansatte og forskeres mobilitet har fått større oppmerksomhet etter stortingsmeldingen Kultur for kvalitet (2016–2017). Ikke minst er det en sentral politisk målsetting ... -
Avkorting av studier på grunnlag av realkompetanse
(Skriftserie;2005-5, Research report, 2005-03)Studenter fikk fra 2001 muligheten til å få avkortet studiet, ved å søke om å få fritak for eksamen eller prøve på grunnlag av dokumentert realkompetanse. Utdanningspolitisk er det viktig å undersøke i hvilken grad studentene ... -
Avviste søkere i høyere utdanning - noen hovedresultater
(U-notat;1991-2, Working paper, 1991-04)Dette notatet omhandler hovedfunnene fra første del av prosjektet "Avviste søkere". Prosjektet som helhet omfatter to spørreskjemaundersøkelser, én til søkere av høyere utdanning og én til søkere av videregående utdanning. ... -
Avviste søkere i videregående skole - noen hovedresultater
(U-notat;1991-3, Working paper, 1991-06)Dette notatet omhandler hovedfunnene fra andre del av prosjektet "Avviste søkere". Prosjektet som helhet omfatter to spørreskjemaundersøkelser, en til søkere i videregående skole, og en til søkere av høyere utdanning. ...