• Quality in Norwegian Higher Education: A review of research on aspects affecting student learning 

      Damşa, Crina; de Lange, Thomas; Elken, Mari; Esterhazy, Rachelle; Fossland, Trine; Frølich, Nicoline; Hovdhaugen, Elisabeth; Maassen, Peter; Nerland, Monika; Nordkvelle, Yngve T.; Stensaker, Bjørn; Tømte, Cathrine; Vabø, Agnete; Wiers-Jenssen, Jannecke; Aamodt, Per Olaf (NIFU-rapport;2015:24, Research report, 2015-10)
      This report is produced in the framework of the project “Quality of Norwegian Higher Education: Pathways, Practices and Performances”, funded through the program Research and Innovation in the Educational Sector (FINNUT), ...
    • Reformer i UH-sektoren. Det muliges kunst 

      Frølich, Nicoline; Trondal, Jarle; Caspersen, Joakim; Reymert, Ingvild (Chapter; Peer reviewed, 2019)
      Strukturmeldingen, som ble lagt frem våren 2015, la grunnlaget for en stor fusjonsprosess i norsk høyere utdanning. Meldingen ble lansert med forslag om å redusere antallet institusjoner for høyere utdanning i Norge for å ...
    • Skillelinjer i universitets- og høgskolesektoren: Et eksplorerende notat 

      Reymert, Ingvild; Hjellbrekke, Johs; Aamodt, Per Olaf; Frølich, Nicoline (NIFU-rapport;2015-13, Working Paper, 2015-06)
      I dette notatet reiser vi spørsmålet om hva som er de grunnleggende institusjonsforskjellene i norsk høyere utdanningssektor. Formålet har vært å teste ut metoder til å tegne et «kart» over de norske lærestedene i høyere ...
    • Steering approaches in higher education: Comparing Norway, Sweden, Finland, the Netherlands and UK (England) 

      Elken, Mari; Frølich, Nicoline; Reymert, Ingvild (NIFU Report;2016:35, Research report, 2016-10)
      This report was commissioned by the Danish Ministry of Higher Education and Science and examines steering approaches in five European countries in light of recent trends in higher education governance and steering.
    • Strengthening the strategic capacity of public universities: The role of internal governance models 

      Frølich, Nicoline; Christensen, Tom; Stensaker, Bjørn (Journal article; Peer reviewed, 2018)
      Governments in Europe have emphasized the development of more autonomous public universities over the last couple of decades. Often, the aim of these reform policies has been to stimulate to a more competitive and agile ...
    • Struktur, kommunikasjon og kultur i en ny organisasjon 

      Røsdal, Trude; Elken, Mari; Frølich, Nicoline (NIFU Innsikt;2019-14, Others, 2019-06)
      Som følge av Strukturreformen er flere norske UH institusjoner nå midt i omfattende omorganiseringsprosesser. I dette notatet presenterer vi resultater fra en intervjubasert undersøkelse om fusjonsprosessen ved Høgskulen ...
    • Styring og strategi: Betydningen av ulike styringsmodeller for lærestedenes strategiarbeid 

      Stensaker, Bjørn; Vabø, Agnete; Frølich, Nicoline; Bleiklie, Ivar; Kvam, Endre; Waagene, Erica (NIFU rapport;2013-43, Research report, 2013-11)
      I 2003 ble det åpnet for at universiteter og høyskoler skulle få mulighet til å velge mellom to hovedmodeller for styring og ledelse på øverste nivå/lærestedsnivå. Flere læresteder har siden 2003 gjort endringer i egen ...
    • The politics of steering by numbers: Debating performance-based funding in Europe 

      Frølich, Nicoline (NIFU STEP;2008-3, Research report, 2008-01)
      Written as part of a project on funding as an instrument in European higher education policy funded by the Norwegian Ministry of Education and Research, this report looks at performance-based funding systems in five European ...
    • Utdanningsledelse: En analyse av ledere av studieprogrammer i høyere utdanning 

      Aamodt, Per Olaf; Hovdhaugen, Elisabeth; Stensaker, Bjørn; Frølich, Nicoline; Maassen, Peter; Dalseng, Carmen From (NIFU Arbeidsnotat;2016:10, Working paper, 2016-08)
      Dette notatet presenterer innledende resultater fra en stor spørreundersøkelse blant de som innehar rollen som leder av studieprogram ved norske universiteter og høgskoler. Spørreundersøkelsen tar for seg ulike aspekter ...
    • Å internasjonalisere forskning. En studie av nasjonal politikk for internasjonalisering av forskning i Finland, Nederland, Irland og Canada 

      Frølich, Nicoline (NIFU STEP-arbeidsnotat;2004:2, Working Paper, 2004-07)
      Denne rapporten handler om (1) begrunnelser og (2) virkemidler for å internasjonalisere forskning og (3) nasjonal politikk i forhold til "European research Area" (ERA). Datamaterialet kommer fra fire land: Finland, Nederland, ...