Blar i NIFU Open Access Archive på forfatter "Frølich, Nicoline"
-
Internationalisation policies and international practises in higher education institutions. A case study of five Norwegian higher education institutions
Frølich, Nicoline (NIFU STEP Working Paper;2005:23, Working Paper, 2005-10)This report examines internationalisation policies and international practises at higher education institutions. It investigates how the external environment of these institutions influences internationalisation policies ... -
Iverksetting av insentivbasert finansiering: Utviklingstrekk i lys av den nye finansieringsmodellen
Frølich, Nicoline (NIFU STEP-rapport;13-2007, Research report, 2007-04)Rapporten har sett på hvordan den nye finansieringsmodellen for høyere utdanning påvirker lærestedene; hvilke økonomiske konsekvenser som erfares; hvilke tiltak som diskuteres i den sammenheng; og til slutt hvilke implikasjoner ... -
Kartlegging av FoU i fagmiljø som tilbyr korte profesjonsutdanninger: En kartlegging av ingeniør-, lærer- og helse- og sosialfagene
Frølich, Nicoline; Sivertsen, Gunnar; Gunnes, Hebe; Røsdal, Trude; Tellmann, Silje Maria; Olsen, Bjørn Magne; Næss, Terje; Caspersen, Joakim (NIFU-rapport;2016:31, Research report, 2016-11)NIFU har på oppdrag for Kunnskapsdepartementet gjennomført en kartlegging av FoU-virksomheten i fagmiljø som tilbyr korte, profesjonsutdanninger i ingeniør-, lærer- og helse- og sosialfagene. I rapporten tegnes nasjonale ... -
Konsekvenser av strukturreformen: Tilfredshet blant kandidatene
Wiborg, Vegard Sjurseike; Fidjeland, Andreas Østbø; Eide, Thea; Holtermann, Helge; Skjelbred, Siv-Elisabeth; Frølich, Nicoline (NIFU Innsikt;2022-9, Others, 2022-08-18)Et av målene med sammenslåingene av høyskoler og universiteter som fulgte av Strukturmeldingen i 2015, var å bedre utdanningskvaliteten. På tross av dette finner vi ingen tegn til at nyutdannede fra fusjonerte læresteder ... -
Kontinuitet fremfor innovasjon. Valg av faglig organisering ved fusjonerte institusjoner
Korseberg, Lene; Eide, Thea; Frølich, Nicoline (NIFU Innsikt;2021-9, Others, 2021-05-19)De fleste fusjonerte institusjonene har valgt en modell for faglig organisering som i stor grad reflekterer den fakultetsstrukturen som eksisterte før fusjonen. Valget av ny struktur er dermed preget av kontinuitet, heller ... -
Kunnskap og kvalitet i ny kontekst: Sluttrapport fra Kunnskapsdepartementets strategiske forskningsprogram 2009–2011
Stensaker, Bjørn; Frølich, Nicoline; Thune, Taran; Vabø, Agnete; Aamodt, Per Olaf; Kyvik, Svein; Gunnes, Hebe (Research report, 2012)Kunnskapsdepartementet lyste i 2008 ut et strategisk forskningsprogram for å undersøke sentrale utviklingstrekk i universitets- og høgskolesektoren. Utlysningen adresserte en lang rekke temaer, under to hovedtemaer: ... -
Kunnskapens pris – regnskapets time? Iverksetting av mål- og resultatstyring i norske universiteter
Frølich, Nicoline (NIFU STEP-rapport;5-2004, Research report, 2004-08)Med denne rapporten publiserer NIFU STEP Nicoline Frølichs doktorgradsavhandling om iverksetting av mål- og resultatstyring ved norske universiteter. Avhandlingen ble forsvart for dr.polit.-graden ved Universitetet i Bergen ... -
Kvalitet og samspill i universitets- og høgskolesektoren
Frølich, Nicoline; Gulbrandsen, Magnus; Vabø, Agnete; Wiers-Jenssen, Jannecke; Aamodt, Per Olaf (NIFU-rapport;2016:2, Research report, 2016-04)Denne rapporten oppsummerer hovedfunn fra prosjektet «Kvalitet og samspill – universitets- og høgskolesektoren og samfunnet », og peker på implikasjoner for politikk og praksis. Prosjektets formål var å: 1. Forbedre ... -
Learning outcomes across disciplines and professions: Measurement and interpretation
Caspersen, Joakim; Frølich, Nicoline; Karlsen, Hilde; Aamodt, Per Olaf (Journal article; Peer reviewed, 2014)Learning outcomes of higher education are a quality tool in a changing higher education landscape but cannot be seen as neutral measures across professions and disciplines. Survey results from graduates and recent graduates ... -
Learning outcomes – a useful tool in quality assurance? Views from academic staff
Aamodt, Per Olaf; Frølich, Nicoline; Stensaker, Bjørn (Journal article; Peer reviewed, 2016)While the establishment of quality assurance has been seen for decades as the most significant instrument to secure and enhance the quality of teaching and learning in higher education, the concept of developing more ... -
Managing mergers – governancing institutional integration
Frølich, Nicoline; Trondal, Jarle; Caspersen, Joakim; Reymert, Ingvild (Journal article; Peer reviewed, 2016)Despite striking similarities, the adoption and implementation of policy shifts regarding higher education governance vary considerably across the globe, suggesting a mixed picture of diversification and isomorphism both ... -
Mergers and missions: Investigating consequences for system diversity
Frølich, Nicoline; Stensaker, Bjørn (Peer reviewed; Journal article, 2021)In recent decades, many higher education systems around the world have been exposed to institutional mergers. While the rationale for mergers has often been related to issues of improved quality, effectiveness and/or ... -
Mergers, distance, and leadership: Perceptions of different forms of distance to leadership in merger processes
Frølich, Nicoline; Elken, Mari; Eide, Thea (Peer reviewed; Journal article, 2023)Mergers in higher education are large-scale, complex organisational change processes seeking to integrate former independent institutions into a new organisational entity. Mergers are often justified by reference to broad ... -
A note on survey methodology: Documentation of data from the Re-structure survey among academic staff spring 2021
Eide, Thea; Solberg, Linn Elise Lurås; Huisman, Jeroen; Frølich, Nicoline (NIFU Working Paper;2021:13, Working paper, 2021-09)This note on methodology describes the questionnaire, sample and data gathering process of a survey conducted by NIFU in connection to the Re-structure project, a four-year project funded by the Research Council of Norway ... -
Organisational features of Norwegian higher education institutions: perceptions on organisational change
Huisman, Jeroen; Eide, Thea; Soppe, Karlijn; Frølich, Nicoline (NIFU Innsikt;2022-2, Others, 2022-02-24)In 2015 a large-scale re-structuring of the Norwegian higher education sector was launched, resulting in a number of merger processes leading to more comprehensive institutions than before. The merger processes are complex ... -
På vei mot integrasjon? Universiteters og høgskolers arbeid med internasjonalisering
Frølich, Nicoline; Waagene, Erica; Stensaker, Bjørn (NIFU rapport;2014-44, Research report, 2014-11)Denne studien undersøker sammenhengen mellom institusjonelle strategier og strategier for internasjonalisering på nivåene lenger nede i lærestedenes organisasjon. Studien viser at det er variasjoner mellom planer og ... -
Policy processes shaping the Norwegian Structural Reform
Vukasovic, Martina; Frølich, Nicoline; Bleiklie, Ivar; Elken, Mari; Michelsen, Svein (NIFU Innsikt;2021-1, Others, 2021-01-04)In April 2015 the Norwegian government launched a large-scale re-organisation of the Norwegian higher education landscape. A key characteristic of the 2015 Structural Reform is not the basic policy solution per se, but ... -
Policy, perceptions, and practice: A study of educational leadership and their balancing of expectations and interests at micro-level
Stensaker, Bjørn; Frølich, Nicoline; Aamodt, Per Olaf (Journal article; Peer reviewed, 2018)As international and domestic policy initiatives continue to sweep over higher education, it is of utmost importance to study how those responsible for the implementation of the many initiatives taken perceive and respond ... -
Produktivitet, pragmatisme og polarisering: Evaluering av styrings- og ledelsesmodellen ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Bergen
Frølich, Nicoline; Stensaker, Bjørn (NIFU STEP-rapport;2008-47, Research report, 2008-12)Universitetet i Bergen ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet har bedt NIFU STEP om en evaluering av den styrings- og ledelsesmodell som fakultetet implementerte i 2003. Hensikten med evalueringen har vært å vurdere ... -
Professional educational programmes under pressure. Organizational challenges related to strengthening research
Tellmann, Silje Maria; Røsdal, Trude; Frølich, Nicoline (Journal article; Peer reviewed, 2020)Higher education institutions embed a large variety of organizational practices regarding how to organize, plan, and implement managerial decisions and processes. This variation is amongst others related to the multiple ...