Browsing NIFU Open Access Archive by Author "Carlsten, Tone Cecilie"
Now showing items 41-49 of 49
-
Sentre for fremragende utdanning (SFU): I samvirke med institusjoner og fag
Carlsten, Tone Cecilie; Vabø, Agnete (NIFU-rapport;2015-22, Research report, 2015-06)Senter for fremragende utdanning (SFU) er Norges eneste prestisjeordning innenfor høyere utdanning. Stimuleringstiltaket ble etablert i kjølvannet av Stjernøutvalgets forslag om å opprette et «Senter for fremragende ... -
Studiegjennomstrømning og studiekvalitet ved Universitetet for miljø- og biovitenskap. Fokusgruppeintervjuer og statistiske analyser
Hovdhaugen, Elisabeth; Carlsten, Tone Cecilie (NIFU rapport;2013-39, Research report, 2013-10-23)Denne rapporten tilbyr et kunnskapsgrunnlag for Universitetet for miljø- og biovitenskaps videre arbeid med tiltak for å bedre studiegjennomstrømning. Prosjektet har flere mål: å skaffe kunnskap om hva som ligger bak de ... -
TALIS 2018 : Første hovedfunn fra ungdomstrinnet
Throndsen, Inger; Carlsten, Tone Cecilie; Björnsson, Julius Kristjan (Research report, 2019-06)OECDs Teaching and Learning International Survey (TALIS) 2018 er en internasjonal komparativ undersøkelse blant lærere og skoleledere. Studien kaster lys over temaer og forhold som anses som sentrale for undervisning og ... -
TALIS 2018. Flere hovedfunn fra ungdomstrinnet. Andre delrapport fra OECDs internasjonale studie av undervisning og læring
Carlsten, Tone Cecilie; Throndsen, Inger; Björnsson, Julius Kristjan (Research report, 2020-03)Den foreliggende rapporten er den andre nasjonale delrapporten fra TALIS-undersøkelsen i 2018. I denne rapporteringen er det funn om lærere og skoleledere som verdsatte profesjonsutøvere som fremheves. I rapporteringsplanen ... -
The relevance of samhandling in military doctrines
Carlsten, Tone Cecilie; Torgersen, Glenn-Egil; Steiro, Trygve; Haugdal, Berit Kristin (Chapter; Peer reviewed, 2018)Military leaders are faced with high expectations when it comes to handling unforeseen situations in joint military operations. This chapter aims to present a nuanced professional and pedagogical discussion of how an ... -
Towards a global leadership role in the work towards education for all? Thematic analysis for Norad’s contribution to the Post-2015 agenda on education quality and student learning as a new development priority for Norway
Carlsten, Tone Cecilie; Opheim, Vibeke; Lekve, Kyrre (NIFU report;2013-36, Research report, 2013-12-11)This report presents a set of recommendations for how Norad may advice the Ministry of Foreign Affairs on education quality and student learning as a new development priority in this situation. The goals of the study have ... -
Utdanning for arbeidslivet : Arbeidsgivers forventninger til og erfaringer med nyutdannede fra universiteter, høgskoler og fagskoler
Støren, Liv Anne; Reiling, Rune Borgan; Skjelbred, Siv-Elisabeth; Ulvestad, Marte E. S.; Carlsten, Tone Cecilie; Olsen, Dorothy Sutherland (NIFU-rapport;2019:3, Research report, 2019-03)Denne rapporten er sluttrapporten fra et treårig prosjekt som kartlegger arbeidsgiveres vurdering av nyansatte relativt kort tid etter at de er ferdige med masterutdanninger, bachelorutdanninger, fireårig lærerutdanning ... -
Vurdering av Luftkrigsskolens yrkesrelevans (VALKYR)
Carlsten, Tone Cecilie; Hybertsen, Ingunn Dahler; Heggem, Gunhild (NIFU-rapport;2015-1, Research report, 2015-06)På oppdrag fra Luftkrigsskolen (LKSK) har Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU) i 2014-15 deltatt i deres kvalitetssikringsarbeid med å kartlegge og vurdere studietilbudets yrkesrelevans. ... -
Å være ungdomsskolelærer i Norge: Resultater fra OECDs internasjonale studie av undervisning og læring (TALIS)
Vibe, Nils; Aamodt, Per Olaf; Carlsten, Tone Cecilie (NIFU STEP rapport;2009-23, Research report, 2009-09)Internasjonale undersøkelser av elevresultater, blant annet PISA, TIMSS og PIRLS, viser at norske skoler har en utfordring med kvaliteten på undervisning og læring. Læreren er skolens viktigste ressurs, og det er all grunn ...