Blar i NIFU Open Access Archive på forfatter "Støren, Liv Anne"
-
Handlingsplanen for entreprenørskap i utdanningen - hvor tjenlig er den som politisk instrument?
Spilling, Olav R.; Hagen, Svein Erik; Johansen, Vegard; Støren, Liv Anne (NIFU-arbeidsnotat;2013:9, Working Paper, 2013-04-12)Dette notatet inngår som et ledd i et større følgeforskningsprosjekt om entreprenørskap i utdanningen (EiU), som gjennomføres i samarbeid mellom NIFU og Østlandsforskning. Formålet med dette arbeidsnotatet er å sammenstille ... -
Hva slags jobber har mastere to-tre år etter eksamen?
Næss, Terje; Støren, Liv Anne (NIFU Arbeidsnotat;2018:8, Working paper, 2018)Formålet med dette arbeidsnotatet er å belyse hva slags jobber mastere har to–tre år etter eksamen, ved å kartlegge yrke, næring, overutdanning og lønn. Arbeidsnotatet gir utfyllende informasjon til NIFUs rapport om ... -
Hvem er de nye studentene? Bakgrunn og studievalg
Næss, Terje; Støren, Liv Anne (NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:3, Working paper, 2006-02)Det har vært en formidabel vekst i rekrutteringen til høyere utdanning i Norge siden 80-tallet, og formålet med denne rapporten har vært å kartlegge hvilke trender vi ser når det gjelder rekrutteringen til høyere utdanning ... -
Hvor ble de av? Om frafall i søknadsprosessen til høyere utdanning
Skjersli, Synnøve; Støren, Liv Anne (NIFU skriftserie;1999:6, Research report, 1999-09)Hensikten med denne rapporten er å belyse forhold som kan være av betydning for frafall i søknadsprosessen til høyere utdanning. Rapporten bygger på resultater fra en spørreundersøkelse foretatt blant et utvalg av søkere ... -
Høyere utdanning og arbeidsmarked – i Norge og Europa: Norsk rapportering fra EU-prosjektet «REFLEX»
Støren, Liv Anne (NIFU STEP-rapport;2008-6, Research report, 2008-02)Denne rapporten er den norske landrapporten fra det europeiske REFLEX-prosjektet, som undersøker utvikling og bruk av kompetanse og arbeidsmarkedssituasjonen blant høyere utdannede i Europa. Dette prosjektet er finansiert ... -
I mål? Evaluering av Reform 94: Sluttrapport fra NIFUs hovedprosjekt
Støren, Liv Anne; Skjersli, Synnøve; Aamodt, Per Olaf (NIFU-rapport;18-1998, Research report, 1998-11-30)Innenfor den forskningsbaserte evalueringen av Reform 94 har NIFU gjennomført et hovedprosjekt som har tatt sikte på å belyse dimensjonering og kapasitet, gjennomstrømning og kompetanseoppnåelse. Prosjektet har pågått siden ... -
Immigrants’ participation in non-formal job-related training
Støren, Liv Anne; Børing, Pål (Journal article; Peer reviewed, 2018-12-14)Participation in job-related training among immigrants is becoming more important in Europe in view of large immigration inflows. This paper considers differences in training participation rates by immigrant background ... -
Innovative learners at work: Results from the BRAIN project – the sub-project ‘Training, skills and innovation’
Støren, Liv Anne (NIFU-rapport;2015-23, Research report, 20-08)This report constitutes a part of the BRAIN project where a central objective is the application of PIAAC data to conduct international comparisons on different aspects of adult learning. Four countries participating in ... -
Innvandrerungdom og majoritetsungdom gjennom videregående til høyere utdanning: Utdanningsforløp, utdanningsaspirasjoner og realiserte utdanningsvalg
Opheim, Vibeke; Støren, Liv Anne (NIFU-rapport;7-2001, Research report, 2001-05)Utgangspunktet for denne rapporten var et oppdrag fra Kirke, utdannings- og forskningsdepartementet om å se på rekrutteringen til høyere utdanning blant ungdom med innvandrerbakgrunn sammenliknet med ungdom med majoritetsbakgrunn. ... -
International student mobility and the transition from higher education to work in Norway
Wiers-Jenssen, Jannecke; Støren, Liv Anne (Peer reviewed; Journal article, 2020)The purpose of this paper is to investigate whether international student mobility (ISM) has an impact on the transition from higher education to work. Two measures of labour market outcomes are investigated: unemployment ... -
Kandidatundersøkelsen 2013: Mastergradsutdannedes arbeidsmarkedssituasjon og vurdering av utdanningen et halvt år etter fullført utdanning
Wiers-Jenssen, Jannecke; Støren, Liv Anne; Arnesen, Clara Åse (NIFU rapport;2014-17, Research report, 2014-05)Denne rapporten presenterer hovedresultater fra Kandidatundersøkelsen 2013. Dette er en spørreundersøkelse som er gjennomført blant personer som har tatt mastergrad, om lag et halvt år etter at de har fullført utdanningen ... -
Kandidatundersøkelsen 2015: I hvor stor grad er nyutdannede mastere berørt av nedgangskonjunkturen?
Støren, Liv Anne; Salvanes, Kari Vea; Reymert, Ingvild; Arnesen, Clara Åse; Wiers-Jenssen, Jannecke (NIFU-rapport;2016:17, Research report, 2016-06)Denne rapporten presenterer hovedresultater fra Kandidatundersøkelsen 2015. Dette er en spørreundersøkelse som er gjennomført blant personer som har tatt mastergrad, om lag et halvt år etter at de fullførte sin utdanning. ... -
Kandidatundersøkelsen 2017 : Nyutdannede masteres møte med arbeidslivet og vurdering av relevans, studiekvalitet og læringsutbytte
Støren, Liv Anne; Nesje, Kjersti (NIFU-rapport;2018:22, Research report, 2018-08)Denne rapporten viser resultater fra Kandidatundersøkelsen av mastere et halvt år etter eksamen 2017. Undersøkelsen ble gjennomført fra slutten av november 2017 til slutten av februar 2018. Rapporten omhandler kandidatenes ... -
Kandidatundersøkelsen 2017: Forbedret arbeidsmarkedssituasjon for nyutdannede?
Støren, Liv Anne (NIFU Arbeidsnotat;2018:5, Working paper, 2018-04)Denne rapporten viser resultater fra Kandidatundersøkelsen for mastere et halvt år etter eksamen 2017. Undersøkelsen ble gjennomført fra slutten av november 2017 til slutten av februar 2018. Arbeidsledigheten er på om lag ... -
Kandidatundersøkelsen. Design, utviklingsmuligheter og internasjonale perspektiver
Wiers-Jenssen, Jannecke; Arnesen, Clara Åse; Støren, Liv Anne (NIFU-arbeidsnotat;2012:7, Working paper, 2012-11)Notatet inneholder en grundig framstilling av hva Kandidatundersøkelsen er, hvordan den gjennomføres og hvilke utdanningsgrupper og temaområder som dekkes. Denne type informasjon er relevant for høyere utdannede som får ... -
Karriere, skifte av jobb og flytting - En analyse av skifte av arbeidskommune blant høgskoleutdannede i manns- og kvinneyrker
Støren, Liv Anne (NAVF-rapport;1991-16, Report, 1991-11)mobilitet blant personer med høyere utdanning, og særlig slik mobilitet som medfører skifte av arbeidskommune. Eksempler på spørsmål som rapporten tar opp er: Hvor stor betydning har ulike livsfaser for flytting og ... -
Kompetanseutnyttelse blant mastere to–tre år etter eksamen : Resultater fra Spesialkandidatundersøkelsen 2017
Støren, Liv Anne; Nesje, Kjersti; Salvanes, Kari Vea; Arnesen, Clara Åse; Reymert, Ingvild (NIFU-rapport;2018:2, Research report, 2018-01)Denne rapporten presenterer resultater fra en spørreundersøkelse blant personer som fullførte en mastergrad eller tilsvarende i 2014. De var utdannet i humanistiske og estetiske fag, samfunnsfag og juss, økonomisk-administrative ... -
Kvalifisert for bygging? En studie av hvordan arkitekter og sivilingeniører i byggfag utdannes og kvalifiseres for arbeid i byggeprosjekter
Borgen, Jorunn Spord; Støren, Liv Anne (NIFU rapport;2011-18, Research report, 2011-02)Denne rapporten tar for seg profesjonsutdanningen for arkitekter og sivilingeniører innenfor byggfag, og hvordan disse utdanningene kvalifiserer for bygging. Prosjektet ser på hvordan relevansen av utdanningene vurderes ... -
Lifelong learning and work-related training in Norway – an international perspective: Final report from the project ”Framework conditions for investments in training”
Næss, Terje; Støren, Liv Anne; Kaloudis, Aris (NIFU STEP rapport;2009-18, Research report, 2009-05)På oppdrag fra Kunnskapsdepartementet gjennomførte NIFU STEP et større prosjekt med formål å undersøke hvilke rammebetingelser som påviker investeringer i kompetanse i Norge og internasjonalt. Resultatene fra dette prosjektet ... -
”Likestilling er jo ikke lenger det helt store...” Likestillingsarbeid i skolen 2009 – 2010
Støren, Liv Anne; Waagene, Erica; Arnesen, Clara Åse; Hovdhaugen, Elisabeth (NIFU STEP rapport;15-2010, Research report, 2010-06)Prosjektet er en kartlegging av status for likestilling i grunnopplæringen, og i dette ligger både den vekt som legges på likestilling, og det arbeidet som utføres i skolesektoren med henblikk på å øke likestillingen. ...