Blar i NIFU Open Access Archive på forfatter "Støren, Liv Anne"
-
Mindre interesse for forskning blant mastergradskandidater?
Næss, Terje; Støren, Liv Anne (NIFU Arbeidsnotat;2017:13, Working paper, 2017-11)Dette notatet er skrevet på oppdrag av Forskerforbundet. Det belyser interessen for en forskerkarriere blant nyutdannede mastergradskandidater på to ulike tidspunkter, senhøsten 2013 og 2015. Analysene er basert på NIFUs ... -
Nyutdannet under en pandemi: Resultater fra Kandidatundersøkelsen 2020
Skjelbred, Siv-Elisabeth; Sadeghi, Talieh; Ulvestad, Marte E. S.; Eide, Thea; Støren, Liv Anne (NIFU-rapport;2021:10, Research report, 2021-06)Denne rapporten presenterer hovedresultater fra Kandidatundersøkelsen 2020. Undersøkelsen omfatter personer som fullførte en mastergrad eller annen høyere grads utdanning våren 2020, samt personer som tok en bachelorgrad ... -
Og hvem stod igjen…? Sluttrapport fra prosjektet Gjennomstrømning i videregående opplæring blant elever som startet i videregående opplæring i årene 1999–2001
Støren, Liv Anne; Helland, Håvard; Grøgaard, Jens B. (NIFU STEP-rapport;14-2007, Research report, 2007-04)Dette er sluttrapporten fra prosjektet «Gjennomstrømning i videregående opplæring for kullene som startet i videregående opplæring 1999, 2000 og 2001», som NIFU STEP har utført på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Formålet ... -
Samarbeid med arbeidslivet i studietiden: Omfang, typer og nytte av samarbeid
Næss, Terje; Thune, Taran; Støren, Liv Anne; Vabø, Agnete (NIFU rapport;2012-48, Research report, 2012-12-20)Rapporten handler om i hvilken grad studenter ved norske læresteder har kontakt og samarbeid med private og offentlige virksomheter i løpet av studiene, og hva slags betydning dette har for kandidatene i løpet av studietiden ... -
Skills utilisation at work, the quality of the study programme and fields of study
Støren, Liv Anne; Arnesen, Clara Åse (Journal article; Peer reviewed, 2016)This paper examines the factors that may have impact on the extent to which the knowledge and skills of master’s degree graduates in Norway are utilised at work, three years after graduation. The focus is on the impact of ... -
Skoler med entreprenørskapstilbud – mindre frafall?
Støren, Liv Anne (NIFU rapport;2014-50, Research report, 2014-11)Denne rapporten er en del av følgeforskningsprosjektet om entreprenørskap i utdanning som NIFU har utført i samarbeid med Østlandsforskning siden 2010. Oppdragsgivere er Kunnskapsdepartementet, Kommunal- og modernisering ... -
Spesialkandidatundersøkelsen 2019 : Arbeidsmarkedssituasjonen to–tre år etter eksamen
Støren, Liv Anne (NIFU Arbeidsnotat;2019:18, Working paper, 2019-10)I dette arbeidsnotatet har vi undersøkt arbeidsmarkedssituasjonen til mastere som ble uteksaminert i 2016, to–tre år etter eksamen, det vil si vinteren 2019. De som ble uteksaminert i 2016, ble uteksaminert på et tidspunkt ... -
Spill på flere strenger: Kandidatundersøkelse blant personer utdannet i skapende og utøvende musikk
Arnesen, Clara Åse; Waagene, Erica; Hovdhaugen, Elisabeth; Støren, Liv Anne (NIFU rapport;2014-10, Research report, 2014-03)Denne rapporten omhandler studenter og kandidater i utøvende musikkutdanning og er laget på oppdrag av Musikkhøgskolen og syv andre institusjoner som alle har det til felles at de har masterutdanning i utøvende musikk. -
Teknologer, realister og økonomer på arbeidsmarkedet: Kandidatundersøkelse tre år etter fullført utdanning blant teknologer, realister og økonomer
Arnesen, Clara Åse; Støren, Liv Anne; Wiers-Jenssen, Jannecke (NIFU-rapport;2015:30, Research report, 2015-10)Denne rapporten presenterer hovedresultater fra en undersøkelse som ble gjennomført vinteren/våren 2015 blant personer som fullførte teknologiske, naturvitenskapelige og økonomisk-administrative utdanninger våren 2012. ... -
Training of various durations: Do we find the same social predictors as for training participation rates
Støren, Liv Anne; Børing, Pål (Journal article; Peer reviewed, 2018)Most studies on participation in training focus on participation versus non-participation. The individual’s participation varies, however, very much in terms of the duration of training, from until a few days to intensive ... -
Tre år etter mastergraden - arbeidsmarkedssituasjon og tilfredshet med jobb og utdanning: Kandidatundersøkelse av mastergradskandidater og psykologer fra universitetene
Arnesen, Clara Åse; Støren, Liv Anne; Wiers-Jenssen, Jannecke (NIFU rapport;2013-41, Research report, 2013-11)Denne rapporten presenterer resultater fra en undersøkelse av kandidater som ble uteksaminert fra universitetene våren 2010. Den omhandler personer med en masterutdanning i humanistiske fag, rettsvitenskap (juss), samfunnsfag, ... -
Ungdom med innvandrerbakgrunn i norsk utdanning. Et dokumentasjonsnotat
Støren, Liv Anne (NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:34, Working Paper, 2005-09)Dette notatet viser at bildet av minoritetsungdom i norsk utdanning er mangfoldig. Notatet omhandler deltaking i videregående opplæring, karakterer, fullføring av videregående opplæring og overgang til høyere utdanning, ... -
Unge innvandrere i utdanning og overgang til arbeid
Støren, Liv Anne (NIFU rapport;2010-45, Research report, 2010-12)Denne rapporten er utarbeidet på bakgrunn av et oppdrag fra Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO). NHO ønsket en utredning om utdanningskarrierer og -prestasjoner blant unge innvandrere i Norge, samt om deres overgang til ... -
Utdanning for arbeidslivet : Arbeidsgivers forventninger til og erfaringer med nyutdannede fra universiteter, høgskoler og fagskoler
Støren, Liv Anne; Reiling, Rune Borgan; Skjelbred, Siv-Elisabeth; Ulvestad, Marte E. S.; Carlsten, Tone Cecilie; Olsen, Dorothy Sutherland (NIFU-rapport;2019:3, Research report, 2019-03)Denne rapporten er sluttrapporten fra et treårig prosjekt som kartlegger arbeidsgiveres vurdering av nyansatte relativt kort tid etter at de er ferdige med masterutdanninger, bachelorutdanninger, fireårig lærerutdanning ... -
Utdanning og arbeidsmarked 1989 - Tendenser og perspektiver
Smeby, Jens-Christian (NAVF-melding;1989-5, Report, 1989-11)Denne rapporten gir en oversikt over aktuelle tendenser på arbeidsmarkedet for personer med høyere utdanning foruten tendenser i rekrutteringen til høgere utdanning. Rapporten tar også opp perspektiver for utviklingen ... -
Videregående opplæring gjennom ti år blant jenter og gutter, minoritet og majoritet: Progresjon, søkemønster og tilgang til læreplasser
Støren, Liv Anne (NIFU skriftserie;2003-36, Research report, 2003-12)Denne rapporten er en underveisrapportering fra et prosjekt NIFU utfører på oppdrag for Læringssenteret om elevers valg og gjennomstrømning i videregående opplæring. I prosjektet følger vi elever om startet i videregående ... -
Videregående opplæring – progresjon, gjennomføring og tilgang til læreplasser: Forskjeller etter studieretning, fylke og kjønn og mellom elever med minoritets- og majoritetsbakgrunn
Helland, Håvard; Støren, Liv Anne (NIFU skriftserie;2004-26, Research report, 2004-12)Denne rapporten er den andre i rekken av underveisrapporter fra et prosjekt om videregående opplæring som NIFU STEP utfører på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet (tidligere Læringssenteret). Prosjektet skal pågå til og med ... -
Work-related training and workplace learning: Nordic perspectives and European comparisons
Tikkanen, Tarja Irene; Hovdhaugen, Elisabeth; Støren, Liv Anne (Journal article, 2018-12-11)Work-related training and non-formal and informal workplace learning are increasingly being recognised as a key to lifelong learning and to realising the potential for skills development. Globalisation, technology change ... -
Yrkesfag eller allmennfag? Om stabilitet og endring i de unges valg, og bakgrunnen for utdanningsvalg
Støren, Liv Anne (NIFU skriftserie;2000:9, Research report, 2000-06)Denne rapporten har to hovedformål. Rapporten er første delrapport i en videreføring av evalueringen av Reform 94, på oppdrag fra Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet. I et av prosjektene i denne videreføringen ...