Blar i NIFU Open Access Archive på tittel
Viser treff 309-328 av 2835
-
Development of the Entire Country Regional and Innovation Policy Coordination in Norway
(MONIT;, Working Paper, 2004-08-13) -
Different approaches to fees for international students
(Journal article, 2015)All Nordic countries offer free higher education to their citizens. Traditionally, international students have also been able to study for free in this region but in 2006 Denmark introduced tuition fees for international ... -
Digital distance learning: A question of flexibility in time and space?
(Peer reviewed; Journal article, 2023)The Covid-19 pandemic has forced higher education institutions to adapt to digital learning and teaching modes. Hence, the pandemic might be regarded as a large-scale experiment of digitalization, leading possibly to ... -
Digital kompetanse i norsk lærerutdanning
(NIFU STEP-rapport;2008-28, Research report, 2008-07)Tre problemstillinger står sentralt i denne rapporten: 1) Hva er status for satsingen på digital kompetanse i norsk allmennlærerutdanning? 2) Hvilke strategier følger utdanningsinstitusjonene i satsingen på digital kompetanse? ... -
Digital læring i askerskolen : Midtveisrapport fra følgeforskning
(NIFU-rapport;2018:29, Research report, 2018-10)I perioden 2017-2019 gjennomfører Asker kommune prosjektet «Digital læring i askerskolen». Prosjektet omfatter implementering av 1:1 dekning av Chromebooks for alle kommunens skoler og herunder et større kompetanseløft for ... -
Digital læring i askerskolen. Sluttrapport fra følgeforskning
(NIFU-rapport;2019-27, Report, 2019-11-04)I perioden 2017–2019 gjennomførte Asker kommune prosjektet «Digital læring i Askerskolen». Satsingen innebar at alle elever fikk hver sin digitale enhet; en Chromebook til bruk i læring og undervisning. Som en del av ... -
Digital nødundervisning under covid-19-nedstengning: Lærerutdanneres utvikling av profesjonsfaglig digital kompetanse
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Denne studien handler om hvordan digital nødundervisning og samhandling med studenter under covid-19-nedstengningen har påvirket lærerutdanneres profesjonsfaglige digitale kompetanse. 222 tekstresponser fra en spørreundersøkelse ... -
The digital revolution and digitalized network society
(Peer reviewed; Journal article, 2021)This lecture discusses technological revolutions and techno-economic paradigms, but with an emphasis on the digital revolution and the digitalization of the economic and society. It draws its inspiration from works of ... -
Digital technologies for primary education in disadvantaged contexts: An explorative review
(NIFU Arbeidsnotat;2022:7, Working paper, 2022-02)Particularly in ‘early’ or ‘major’ adopting countries of digital technologies research on digital transformation in schools has been expanding. Such research, however, is fragmented for ‘late’ adopting countries with a ... -
Digital teknologi i undervisningen: hva, hvorfor og hvordan?
(NIFU Innsikt;2023-11, Others, 2023-12-11)Digitalisering i høyere utdanning blir ofte en diskusjon om tekniske løsninger. Hvordan kan vi vri diskusjonen fra teknologibasert tenkning og mer over til designbasert tenkning? Gjennom fem eksempler ser vi nærmere på ... -
Digital teknologi i vurdering for læring i høyere utdanning
(NIFU Arbeidsnotat;2024:8, Working paper, 2024-04)Funnene presentert i dette arbeidsnotatet er en del av en større undersøkelse om pedagogisk bruk av digital teknologi i høyere utdanning (DIGITEK-HU). Undersøkelsen gjennomføres av NIFU, i samarbeid med Høgskolen i Innlandet ... -
Digitalisation in higher education: mapping institutional approaches for teaching and learning
(Journal article; Peer reviewed, 2019-05-06)This paper explores the digitalisation of teaching and learning understood as external processes, influenced by government and international trends and as internal processes within the institutions, in Denmark and Norway. ... -
Digitalisering og fremtidige kompetansebehov i kraftnæringen : En tilleggsstudie basert på NHOs Kompetansebarometer
(NIFU Arbeidsnotat;2019:4, Working paper, 2019-04)Energi Norge og EL og IT Forbundet har gitt NIFU i oppdrag å gjennomføre en analyse av utvalgte data relevante for kraftnæringen, og se nærmere på hva andre studier har funnet om fremtidige kompetansebehov for denne næringen. ... -
Dimensions of Research and Innovation Policies to Address Grand and Global Challenges
(NIFU Working Paper;2013:13, Working Paper, 2013-08)Through our selective and cursory overview of a few cases and aspects of the international development of R&I policies framed in terms of addressing grand and global challenges, we find then a number of recurring issues ... -
Dimensjonering av videregående opplæring : Fylkeskommunenes politikk og prioriteringer
(NIFU-rapport;2019:23, Research report, 2019-10)Rapporten tar for seg hvordan fylkeskommunene dimensjonerer videregående opplæring. Det omfatter hvilke aktører som deltar, hvordan dimensjoneringsprosessen organiseres, samt hvordan fylkeskommunene avveier ulike hensyn ... -
Directionality across diversity: governing contending policy rationales in the transition towards the bioeconomy
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Although the bioeconomy has been embraced by many governments around the world as a way of responding to the grand challenge of climate change, it remains unclear what the bioeconomy is and how it can contribute to achieving ... -
Directionality and diversity: Contending policy rationales in the transition towards the bioeconomy
(Chapter; Peer reviewed, 2019)One of the pressing societal challenges today relates to climate change and the need to replace fossil-based inputs with renewable resources in the production of fuel, energy, and chemical compounds. This has resulted in ... -
The (dis)integration of nursing students. Multiple transitions, fragmented integration and implications for retention
(Peer reviewed; Journal article, 2022)There are widespread concerns about a shortage of nurses in society, making it vital to educate and retain as many nursing students as possible. This paper interrogates the fit and relevance of established models for student ... -
Disse ungdommene hadde nok ikke fullført. Evaluering av forsøk med praksisbrev. Delrapport 2
(NIFU rapport;2011-7, Research report, 2011-02-07)Rapporten, som utgjør andre delrapport i evalueringen av praksisbrevforsøket er konsentrert om gjennomføring, praksisbrevkandidatenes erfaringer med opplæring i skole og bedrift, samt lærernes og bedriftenes erfaringer med ... -
Distribution and diffusion of Norwegian ICT competencies
(STEP Report;6-2001, Research report, 2001-09)