Blar i NIFU Open Access Archive på tittel
Viser treff 1577-1596 av 2835
-
Linking higher education and the world of work: learning outcomes and intermediary organisations
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Higher education institutions are increasingly expected to demonstrate the relevance of the education provided and establish tighter links with the labour market. The introduction of learning outcomes represents one such ... -
Lite vekst i norsk FoU-innsats, men høyere FoU-andel av BNP
(NIFU Innsikt;2021-12, Others, 2021-10-22)Foreløpige tall for utgifter til forskning og utviklingsarbeid (FoU) i Norge viser at den samlede FoU-innsatsen utgjorde over 78 milliarder kroner i 2020. I løpende priser gir dette en økning på 1,5 milliarder fra 2019, ... -
Livskraftig, men sårbart! Evaluering av Morgenmøtet på Kjelle videregående skole
(NIFU skriftserie;2002-13, Research report, 2002-07)Denne rapporten er utarbeidet på oppdrag for Kjelle videregående skole i Akershus. Med utgangspunkt i en konsekvenspedagogisk plattform gjennomføres et daglig Morgenmøte ved skolen. Her fattes alle viktige beslutninger. ... -
Livslang læring i norsk arbeidsliv 2003-2010. Trender og resultater fra Lærevilkårsmonitoren
(NIFU rapport;2011-5, Research report, 2011-03-28)Formålet med denne første rapporten er primært å undersøke hvordan deltakelsen i ulike former for læring har utviklet seg fra 2003 til 2010 for ulike grupper i arbeidsmarkedet. Vi undersøker hvordan deltakelsen varierer ... -
Livslang læring i norsk arbeidsliv: Hvorfor varierer deltakelsen?
(NIFU rapport;2013-7, Research report, 2013-03-01)Formålet med denne rapporten er å undersøke hvorfor deltakelsen i livslang læring varierer mellom ulike grupper i norsk arbeidsliv. Vi beskriver først hvordan deltakelsen i ulike former for læring har utviklet seg fra 2003 ... -
Livslang læring og ansettbarhet for arbeidstakere over 55 år
(Research report, 2015-11)Denne rapporten presenterer funn fra en kartlegging av livslang læring og seniorers ansattbarhet/employability på arbeidsmarkedet i Norge. Studien er finansiert av Senter for seniorpolitikk og består av en kvantitativ ... -
Livslang læring og mobilitet i arbeidsmarkedet: En studie av formell og uformell videreutdanning blant norske arbeidstakere basert på Lærevilkårsmonitoren og registerdata
(NIFU rapport;2013-8, Research report, 2013-02-25)Dette er den tredje rapporten i en serie rapporter i et prosjekt som handler om livslang læring i norsk arbeidsliv. Med "livslang læring" menes deltakelse i minst en av følgende tre former for læring: videreutdanning som ... -
Location and innovation. Geographical variations in innovative activity in Norwegian manufacturing industry
(STEP Report;3-1996, Research report, 1996-07) -
Location, agglomeration and innovation: Towards regional innovation systems in Norway?
(STEP Report;13-1996, Research report, 1996-11) -
Lojalitet i spill. Eierskap i implementering av et matematikkdidaktisk tiltak i Oslo-skolen
(Peer reviewed; Journal article, 2019)Temaet for artikkelen er betydningen av lojalitet overfor implementeringen av et matematikkdidaktisk tiltak i ungdomsskoler og videregående skoler i Oslo. Matematikklærere kurses i didaktiske verktøy og gir elever som ... -
Lokal yrkesfagskultur og ulikhet i fortellinger om ungdoms utdanningsvalg – et stedssensitivt blikk på Oslo og Rogaland
(Journal article; Peer reviewed, 2019)The literature on vocational educational aspirations typically lacks a conception of space, place and local employment opportunities. This article compares two locations in Norway, that is, the capital Oslo, characterised ... -
Lokale systemer for kommersialisering av forskningsbasert kunnskap
(NIFU STEP-rapport;2008-5, Research report, 2008-04)Denne rapporten har som siktemål å kartlegge og sammenligne kommersialiseringssystemer i de tre norske universitetsbyene Oslo, Trondheim og Tromsø. Felles for de ulike tilnærmingene til innovasjonssystemer og kommersiali ... -
Lone geniuses or one among many? An explorative study of contemporary highly cited researchers
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Purpose: The ranking lists of highly cited researchers receive much public attention. In common interpretations, highly cited researchers are perceived to have made extraordinary contributions to science. Thus, the metrics ... -
Long-run effects of local government mergers on educational attainment and income
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Local government mergers are an important policy issue in many countries, yet empirical evidence of the effects of merging and of local government size on the production and quality of local public services is scarce. We ... -
Long-run effects of local government mergers on educational attainment and income
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Local government mergers are an important policy issue in many countries, yet empirical evidence of the effects of merging and of local government size on the production and quality of local public services is scarce. We ... -
Low-Tech Industries and the Knowledge Economy: State of the Art and Research Challenges
(STEP Report;16-2003, Research report, 2003-09-29)This paper addresses a central problem for economic analysis and public policy in Europe. Should Europe focus on socalled high-technology or science-based industries in attempting to solve growth and employment problems? ... -
Lower growth in Nordic R&D activity
(NIFU Innsikt;2021-17, Others, 2021-11-29)Recent figures from the Nordic producers of R&D statistics show that approximately NOK 475 billion was spent on research and experimental development (R&D) in the Nordic region in 2020. Adjusted for inflation, this equals ... -
Lære å lede? En evaluering av lederopplæringen ved Gøteborgs universitet
(NIFU skriftserie;2000:15, Research report, 2000-11)Gøteborgs universitet har siden 1995 drevet med ulike former for lederopplæring i forhold til det overordnede ansvar prefektene og andre faglige og administrative ledere ved universitetet har for forskning, utdanning og ... -
Læremidler i grunnskole og videregående skole: En analyse av tilgang på, balanse mellom og valg av trykte og digitale læremidler i grunnskole og videregående skole
(NIFU-rapport;2023:13, Research report, 2023-08)Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU) har skrevet denne rapporten på oppdrag for Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening (NFFO). Datagrunnlaget for rapporten er tidligere ... -
Læremidler og formidling i høyere utdanning: En evaluering av tilskuddsordningen og en vurdering av insentivene
(NIFU-rapport;2016:18, Research report, 2016-06-28)Denne rapporten svarer på et todelt oppdrag fra Kunnskapsdepartementet. Den ene delen består i å utrede en mulig indikator for fagfellevurdert formidling som kan inngå i finansieringssystemet for universiteter og høgskoler. ...