Browsing NIFU Open Access Archive by Title
Now showing items 1564-1583 of 2835
-
The legacy of Johan Hjort: Challenges and critical periods ‒ past, present and future
(Peer reviewed; Journal article, 2020)The 150th anniversary of Johan Hjort’s birth was celebrated by a symposium held in Bergen on 12–14 June 2019 to take a broad perspective on the origins of, and developments in, fisheries science and thereby examine current ... -
”Lese det, lære det, ja! Men å skrive det? Nei, det vil vi ikke”: Evaluering av forsøk med valgfritt skriftlig sidemål i Oslo
(NIFU STEP-rapport;2007-33, Research report, 2007-11)NIFU STEP har fått i oppdrag fra Oslo kommune, Utdanningsetaten å utføre en forskningsbasert evaluering av forsøket med valgfritt sidemål, som ble gjennomført ved ni videregående skoler i Oslo i tidsrommet 2004 – 2007. ... -
Lettere overgang til arbeidslivet med fersk mastergrad
(NIFU Innsikt;2022-5, Others, 2022-06-02)Overgangen fra utdanning til arbeidsmarked for nylig masterutdannede var i november 2021 klart lettere enn året før. Andelen som var arbeidsledig, undersysselsatt eller hadde en jobb som samsvarte dårlig med utdanningen, ... -
Lifelong learning among older professionals: How competence strategies and perceptions of professional learning affect pastors’ participation
(Journal article; Peer reviewed, 2019-01-29)One of the challenges of keeping older employees up to date and ensuring their continued involvement in the workplace is to provide them with relevant learning opportunities. This article aims to understand the usefulness ... -
Lifelong learning and work-related training in Norway – an international perspective: Final report from the project ”Framework conditions for investments in training”
(NIFU STEP rapport;2009-18, Research report, 2009-05)På oppdrag fra Kunnskapsdepartementet gjennomførte NIFU STEP et større prosjekt med formål å undersøke hvilke rammebetingelser som påviker investeringer i kompetanse i Norge og internasjonalt. Resultatene fra dette prosjektet ... -
Like muligheter, men ulikt utbytte? Betydning av sosial bakgrunn for overgang fra utdanning til arbeid blant nyutdannede kandidater i perioden 1987–2001
(NIFU-rapport;1-2004, Research report, 2003-11)Det er en kjent sak at sosial bakgrunn har betydning for valg av utdanning. Det vi undersøker i denne rapporten er i hvilken grad sosial bakgrunn har betydning også etter fullført utdanning – i overgangen fra utdanning til ... -
Likelønn og lønnstruktur i kommunesektoren
(NAVF-rapport;1991-18, Report, 1991-11)Denne rapporten er skrevet på oppdrag for et partssammensatt utvalg av fagorganisasjoner og arbeidsgivere i kommunesektoren. Formålet med rapporten er å kartlegge eksisterende lønnsforskjeller mellom kvinner og menn, og å ... -
Likestilling blant professorene : Simulering av likestilling blant professorer ved norske universiteter og høgskoler
(NIFU Arbeidsnotat;2018:1, Working paper, 2018-01)Dette arbeidsnotatet inneholder statistikk om kjønnsbalansen blant professorer ved norske universiteter og høgskoler, samt en simulering som undersøker hvor mange av de nye professorene som må være kvinner for å oppnå en ... -
”Likestilling er jo ikke lenger det helt store...” Likestillingsarbeid i skolen 2009 – 2010
(NIFU STEP rapport;15-2010, Research report, 2010-06)Prosjektet er en kartlegging av status for likestilling i grunnopplæringen, og i dette ligger både den vekt som legges på likestilling, og det arbeidet som utføres i skolesektoren med henblikk på å øke likestillingen. ... -
Likestilling på universitetet - En undersøkelse av kvinnelige og mannlige forskere
(Utredningsinstituttet-rapport;1994-1, Report, 1994-04)Denne rapporten er i hovedsak basert på en spørreskjemaundersøkelse blant fast vitenskapelig personale ved våre fire universiteter. Undersøkelsen ble foretatt våren 1992 og tar sikte på å belyse en rekke forhold knyttet ... -
Likestillingsscenarier for UoH-sektoren
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:44, Working paper, 2006-11)NIFU STEP fikk sommeren 2006 i oppdrag fra Universitets- og høgskolerådet ved Komite for integreringstiltak - kvinner i forskning, å gjennomføre et kortvarig prosjekt med arbeidstittelen: "Likestillingsscenarier i høyere ... -
Likestillingstiltak ved universitetene - En gjennomgang av stortingsmeldinger, årsmeldinger og handlingsplaner fra forskningsrådene med vekt på NAVF
(U-notat;1997-15, Working paper, 1997)Offentlige myndigheter har lenge vært bekymret for den lave kvinneandelen ved universitetene. I den siste tiden er det især rekruttering av studenter til de mannsdominerte fagområder/disipliner og rekruttering av kvinner ... -
The limits of universities’ strategic capacity for steering research
(R-QUEST Policy Brief;11, Others, 2024)Today’s universities are under pressure from multiple directions. The massive growth in students and staff has led to, amongst others, a high competition between individual academics, and universities for external funding. ... -
Linking higher education and the world of work: learning outcomes and intermediary organisations
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Higher education institutions are increasingly expected to demonstrate the relevance of the education provided and establish tighter links with the labour market. The introduction of learning outcomes represents one such ... -
Lite vekst i norsk FoU-innsats, men høyere FoU-andel av BNP
(NIFU Innsikt;2021-12, Others, 2021-10-22)Foreløpige tall for utgifter til forskning og utviklingsarbeid (FoU) i Norge viser at den samlede FoU-innsatsen utgjorde over 78 milliarder kroner i 2020. I løpende priser gir dette en økning på 1,5 milliarder fra 2019, ... -
Livskraftig, men sårbart! Evaluering av Morgenmøtet på Kjelle videregående skole
(NIFU skriftserie;2002-13, Research report, 2002-07)Denne rapporten er utarbeidet på oppdrag for Kjelle videregående skole i Akershus. Med utgangspunkt i en konsekvenspedagogisk plattform gjennomføres et daglig Morgenmøte ved skolen. Her fattes alle viktige beslutninger. ... -
Livslang læring i norsk arbeidsliv 2003-2010. Trender og resultater fra Lærevilkårsmonitoren
(NIFU rapport;2011-5, Research report, 2011-03-28)Formålet med denne første rapporten er primært å undersøke hvordan deltakelsen i ulike former for læring har utviklet seg fra 2003 til 2010 for ulike grupper i arbeidsmarkedet. Vi undersøker hvordan deltakelsen varierer ... -
Livslang læring i norsk arbeidsliv: Hvorfor varierer deltakelsen?
(NIFU rapport;2013-7, Research report, 2013-03-01)Formålet med denne rapporten er å undersøke hvorfor deltakelsen i livslang læring varierer mellom ulike grupper i norsk arbeidsliv. Vi beskriver først hvordan deltakelsen i ulike former for læring har utviklet seg fra 2003 ... -
Livslang læring og ansettbarhet for arbeidstakere over 55 år
(Research report, 2015-11)Denne rapporten presenterer funn fra en kartlegging av livslang læring og seniorers ansattbarhet/employability på arbeidsmarkedet i Norge. Studien er finansiert av Senter for seniorpolitikk og består av en kvantitativ ... -
Livslang læring og mobilitet i arbeidsmarkedet: En studie av formell og uformell videreutdanning blant norske arbeidstakere basert på Lærevilkårsmonitoren og registerdata
(NIFU rapport;2013-8, Research report, 2013-02-25)Dette er den tredje rapporten i en serie rapporter i et prosjekt som handler om livslang læring i norsk arbeidsliv. Med "livslang læring" menes deltakelse i minst en av følgende tre former for læring: videreutdanning som ...