En snubla, en brøt og seks løp videre - Rekruttering og gjennomstrømning i videregående opplæring etter Reform 94
Abstract
Dette er den tredje rapporteringen fra Utredningsinstituttets hovedprosjekt i forbindelse med evalueringen av Reform 94. Som ved tidligere halvårsrapporteringer har vi også denne gangen to hovedsiktemål. For det første: Å gi så rask og presis tilbakemelding som mulig til oppdragsgiver om funn som kan ha betydning for det videre arbeidet med Reform 94. For det andre: Å presentere kunnskap og analyser som er gode bidrag til den helhetlige og forskningsbaserte evalueringen av reformen. De to kravene representerer begge store utfordringer, og de vil i en presset arbeidssituasjon ofte være motstridende. Man skal være rask, presis og relevant to ganger i året, samtidig som det stilles forventninger om forskningsmessig kvalitet.
Kapittel 1 i rapporten inneholder en dokumentasjon av det som er det viktigste datagrunnlaget for Utredningsinstituttets hovedprosjekt så langt: elev- og søkerdatabasen som er bygget opp i løpet av det siste året. Denne dokumentasjonen er foretatt først og fremst for å gi oppdragsgiver den kontraktsfestede rapporteringen som er avtalt og skulle egentlig ha foreligget separat. For å spare tid, og fordi en slik dokumentasjon også er av betydning for selve evalueringsarbeidet, har vi valgt åla den inngå i rapporten.
Kapittel 2 og kapittel 3 omhandler søkning og inntak til grunnkurs og VK1 for skoleåret 1995-96. Det dreier seg her i første rekke om statistisk dokumentasjon, men det foretas også analyser og beregninger som er relevante for å vurdere hvordan den lovfestede retten til opplæring innfris og hvordan elevtallsutviklingen er, i forhold til det som er beskrevet i Omfangsforskriften. Kapittel 4 har et mer analytisk perspektiv og omhandler fullføring av grunnkurs og overgang til VKl. I kapittel 5 ser vi framover og foretar beregninger av behovet for læreplasser i bedrift fra høsten 1996, samtidig som elevenes langsiktige utdanningsplaner beskrives.