Forskning i de regionale høyskolene - noen prinsipielle spørsmål
Report
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2602420Utgivelsesdato
1992-12Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Bidragene i denne rapporten er med ett unntak hentet fra utredningsinstituttets konferanse på Lysebu 03.06.92. Konferansen tok for seg «Forskning og høyere utdanning i det regionale kunnskapssystemet» og rettet spesielt oppmerksomheten mot de regionale høyskolene.
Prinsippet om at all undervisning ved universiteter og høyskoler skal være forskningsbasert tas gjerne som et selvsagt utgangspunkt for satsing på forskning i disse institusjonene - uten at det har vært gjort særlig klart hva som er prinsippets berettigelse og hva som bør legges i det. Det kan derfor være grunn til å se nærmere på forholdet mellom forskning og undervisning i høyere utdanning og på hva slags konsekvenser et slikt prinsipp kan og bør få for de regionale høyskolene, ikke minst for de mange skoler som hittil har hatt et beskjedent forskningsinnslag.