Show simple item record

dc.contributor.authorTvede, Olaf
dc.date.accessioned2019-06-26T14:28:05Z
dc.date.available2019-06-26T14:28:05Z
dc.date.issued1992-04
dc.identifier.isbn82-7218-279-3
dc.identifier.issn0802-9342
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2602414
dc.description.abstractDet siste tiåret har spørsmål knyttet til forskerrekruttering stått sentralt i norsk forskningspolitisk debatt. Spørsmålene har dels vært kvantitativt, dels kvalitativt orientert. De kvantitative spørsmålene dreier seg bl.a. om antallet forskerrekrutter i Norge og fordelingen mellom fagområder. De kvalitative spørsmål retter seg bl.a. mot nye doktorgradsprogrammer og veilednings- og opplæringsforhold. Denne rapporten har tre hovedtema: 1. Hvordan har viktige utviklingstrekk i det norske forskningssystemet de senere årene vært? 2. Hvis behovet for forskerrekrutter i årene framover skal anslås, hvilke vurderinger er det rimelig å legge til grunn? På grunnlag av sannsynlige utviklingstrekk presenteres tre alternative behovsanslag. 3. Fungerer de nye doktorgradene? Utviklingstrekk siden begynnelsen av 80-tallet mht. doktorgradshyppigheter belyses.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNAVFs utredningsinstituttnb_NO
dc.relation.ispartofseriesNAVF-rapport;1992-6
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleForskerrekruttering og forskerutdanning: fortsatt vekst?nb_NO
dc.typeReportnb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal