dc.contributor.author | Tvede, Olaf | |
dc.date.accessioned | 2019-06-26T14:28:05Z | |
dc.date.available | 2019-06-26T14:28:05Z | |
dc.date.issued | 1992-04 | |
dc.identifier.isbn | 82-7218-279-3 | |
dc.identifier.issn | 0802-9342 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2602414 | |
dc.description.abstract | Det siste tiåret har spørsmål knyttet til forskerrekruttering stått sentralt i norsk forskningspolitisk debatt. Spørsmålene har dels vært kvantitativt, dels kvalitativt orientert. De kvantitative spørsmålene dreier seg bl.a. om antallet forskerrekrutter i Norge og fordelingen mellom fagområder. De kvalitative spørsmål retter seg bl.a. mot nye doktorgradsprogrammer og veilednings- og opplæringsforhold.
Denne rapporten har tre hovedtema:
1. Hvordan har viktige utviklingstrekk i det norske forskningssystemet de senere årene vært?
2. Hvis behovet for forskerrekrutter i årene framover skal anslås, hvilke vurderinger er det rimelig å legge til grunn? På grunnlag av sannsynlige utviklingstrekk presenteres tre alternative behovsanslag.
3. Fungerer de nye doktorgradene? Utviklingstrekk siden begynnelsen av 80-tallet mht. doktorgradshyppigheter belyses. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | NAVFs utredningsinstitutt | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | NAVF-rapport;1992-6 | |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | Forskerrekruttering og forskerutdanning: fortsatt vekst? | nb_NO |
dc.type | Report | nb_NO |